Jag behöver kapa ur för en 60 häll i granitskiva.

Lyckades köpa en fin granitskiva på Blocket i exakt rätt mått till mitt kök för en tusenlapp. Kollade på att lämna in för håltagning, det skulle kosta minst 4000:- om jag inte köpte skivan av dem.

Skivan är 30 mm i tjock kanterna, men endast 20 mm där hällen ska ned.

Funderar på om jag skulle köpa en Bosch Best for Stone diamantskiva från CDON för 699:- och testa att kapa ur själv?

Jag har lagt granitskiva utomhus på en rejäl arbetsbänk och täckt med presenning så länge, då kan jag stå ute en solig dag och kapa var tanken.

Är detta bästa lösningen för att kapa i granitskivor?
Bosch Best for Stone diamantskiva för kapning i granitskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diamantskiva finns på Biltema ca pris 200 kr. Jag skulle köpa en sådan och såga ut. Tror att du kommer att lyckas. Kapa från båda sidona när det gäller hörnen

Biltema var ju ett bra tips, det kanske även funkar bra med vanlig Bosch stenskiva som i denna film?

Jag ska ju bara ha ett fyrkantigt hål, vad menar du med att kapa från båda sidorna när det gäller hörnen?

Jag tänker lägga skivan stadigt på SJ-pallar, torkar rent med sprit och tejpar upp där snitten ska göras.

Sedan bör jag väl köra en raksträcka i taget fram till hörnan. Och fortsätta på nästa sträcka samt går tillbaka in mot hörnan så den är helt avkapad?

Kan det vara någon fördel att vända skivan upp och ned och såga underifrån

Sista hörnan kanske det kan finnas risk att det spricker lite om skivan inte ligger plant?

Skivans tjocklek och slipskivans diameter gör att kapsnittet blir snett. Det har ingen betydelse när det är rakt men i hörnen kommer översidan att vara färdigkapad men på undersidan kommer det att saknas några centimeter till hörnet. Lycka till tror inte det skall vara ågra problem, glöm inte hörsel och andningsskydd

kengren51 kengren51 skrev:
Skivans tjocklek och slipskivans diameter gör att kapsnittet blir snett. Det har ingen betydelse när det är rakt men i hörnen kommer översidan att vara färdigkapad men på undersidan kommer det att saknas några centimeter till hörnet. Lycka till tror inte det skall vara ågra problem, glöm inte hörsel och andningsskydd

Håltagningen gick bra med en lågpris kapskiva från Hornbach för 220:-

Borrade ett hål i varje hörna först och mallade på. Stod utomhus i en bra vindriktning med munskydd och kåpor. Det dammade väldigt mycket, kanske blåsten gjorde det värre.

Vände skivan upp och ned och kapade det sista i hörnorna. Nu var det endast 20 mm tjocklek där hällen ska sitta. Tur var väl det, denna kapskiva räcker inte igenom en 40 mm skiva.

Svart bänkskiva med utskurna hörn placerad på träbockar utomhus, synligt damm och skärspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kengren51 och 3 till
  • Laddar…
S Superrobban skrev:
Håltagningen gick bra med en lågpris kapskiva från Hornbach för 220:-

Borrade ett hål i varje hörna först och mallade på. Stod utomhus i en bra vindriktning med munskydd och kåpor. Det dammade väldigt mycket, kanske blåsten gjorde det värre.

Vände skivan upp och ned och kapade det sista i hörnorna. Nu var det endast 20 mm tjocklek där hällen ska sitta. Tur var väl det, denna kapskiva räcker inte igenom en 40 mm skiva.

[bild]
Sitter med exakt samma funderingar.. har en överbliven granitbänkskiva som ligger i uteköket men jag vill såga upp så jag kan få ner en vask... men det verkar ju gå med en vanlig vinkelslip

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.