1 008 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Lämplig internetport för VP-styrning?
Min värmepump kommer att kunna styras via internet, så jag har lekt lite med fjärrstyrningen (Nibe RCU11) nu på morgonen.
Normalt sett kommer man åt burken via port 80, men där ligger min webserver så jag mappade RCUn lite godtyckligt till port 10 som verkar vara ledig.
Det fungerar hur bra som helst, men frågan är om det är ett bra val eller om det finns någon specifik port som normalt används för den här typen av applikationer?
Normalt sett kommer man åt burken via port 80, men där ligger min webserver så jag mappade RCUn lite godtyckligt till port 10 som verkar vara ledig.
Det fungerar hur bra som helst, men frågan är om det är ett bra val eller om det finns någon specifik port som normalt används för den här typen av applikationer?
Normalt så är portar upp till 1024 (tror jag det var) reserverade för olika protokoll så ta ett högt nummer, finns ju upp till över 65000. Just port 10 verkar dock vara "ledig" ändå.
http://www.mac-net.com/534080.page
http://www.mac-net.com/534080.page
I ditt fall kan du välja vilken port som helst som inte krockar med något du redan har (tex. din webserver). Ska man följa regelboken så använd inte de portar som är reserverade för olika applikationer av IANA, http://www.iana.org/assignments/port-numbers,
Lite praxis verkar dock ha blivit att första webservern ligger på port 80, andra på 8080, tredje på 8081 osv.
Det är mångt fler portar än upp 1023 som är reserverade, i UNIX system är portar under 1024 förbehålla att bara kunna startas av priviligerade användare. Om det var det som hhehe tänkte på?
Lite praxis verkar dock ha blivit att första webservern ligger på port 80, andra på 8080, tredje på 8081 osv.
Det är mångt fler portar än upp 1023 som är reserverade, i UNIX system är portar under 1024 förbehålla att bara kunna startas av priviligerade användare. Om det var det som hhehe tänkte på?
Klicka här för att svara