Jag skall flytta/byta ut 2 st radiatorer som sitter på varsin gren på mitt 2-rörsystem. Nuvarande dragning är gjord med ca 22mm (eller däromkring) järnrör till varje radiator från stammen.

Varje "avstick" kommer vara ca 6m lång och är "privat" per radiator. Vad tror ni för dimension av PEX som är bäst och mest kostnadseffektiv att använda? Jag tänkte gjuta in PEX RiR i golvet då jag ändå har det öppet, och dra fram det till radiatorn.

(Resten av husets varren och värmerör är dragna med Uponors Combipex.)

PS. Jag kikade på uponors dimensioneringstabeller för värmerör, men eftersom jag inte har en uppfattning om vad som är ett rimligt tryckfall så är det svårt att veta vad som är lämpligt till en radiator på ca 600W

Tack för hjälp på förhand!

Krilleman
Gjut in Uponors 15 eller 16mm PEX. Tänk på att 16mm faktiskt ger 30% mer flöde! (y)

På 6m rör klarar den mycket mer än en liten radis på 600W.

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
Tack, då får det bli så!

Jag såg att Rinkaby inte hade 16mm x 2.0 på 50m rulle utan bara på 100m-ring.
Så eventuellt sneglar jag på 15x2,5 på 50m-rulle från vvsochbad, men 10mm innerdiameter känns ju klart klenare än 12mm. Hmm...

Sen får det bli Vattette-kopplingar, men det får jag återkomma till då jag mätt järnrören ordentligt.

En kanske lite dum fråga, om jag köper 16x2.0 PEX från uponor, och använder vattetts kopplingsset: RSK 1873802 (16x2), vilken kulventil skall man då ha som passar direkt?

Är det så att ett 16mm kopplingsset kräver motsvarande klämringsände för 16mm koppar? (Men att man kastar klämringen och muttern, och ersätter med PEX-kopplingssettet?)

Edit: Jag ser på Vattetts sida att det står DY15 på 16mm kopplingen, så jag antar att det betyder att man ska köra med motsvarande 15mm-klämringskopplingsände... kan det stämma?

Krilleman
Precis! (y)

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
Nu är 16.2 mm Uponor CombiPEX inhandlat! :) Så nu fattas bara kopplingar.
Vad säger den samlade expertisen är bästa sätt att koppla sig på denna befintliga värmestam?

Alla järnrör har ytterdimension 21 mm.
Tanken är att ersätta (och senare såga bort) de markerade rören med nya pexrör och minikulventiler.

På PEX-sidan tänkte jag använda vatettes pex-kopplingsset och sedan en vatette-minikulventil, men sen blir jag osäker på hur man bäst fortsätter mot järnrören. Se nedanstående bild.

Gamla järnrör i värmesystem märkta för utbyte, med text om matning och behållande av rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur skulle ni gjort?

W
Sätt en unifix R15 på lämpligt ställe innan t-rören så är det löst.

Eller så använder du VA stål-klämring som är en klämring i plast för stålrör. Då kan du köra vanlig 22-15 koppling på det.

Tack för svar!
Finns det något problem med att hitta en minikulventil som kan gänga direkt i t-röret? Det jag isåfall är funderstam till vilken dimension det skall vara för att ersätta den böjda stumpen med 21mm-rör. Skulle en G15-ände passa direkt med lite lin och pasta?

W
Ah, du tänker så ja. Enklast köpa en G15 utv gäng och lina in direkt. Det ska passa.

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
Krilleman
Absolut så gängar du ur rören ur T-rören och sätter ventilen direkt. Det är enklast och bäst!

Använd Vatette kulventil med RSK: 8547011 - Dessa gängar du direkt i T-rören med lin+locher.

Sen kör du vidare med kopplingsset RSK: 1873816 - Dessa ersätter klämring + kona på ballofixen.

(y)

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för alla bra svar. Jag får återkomma med bilder då det är klart. :)

Nu har jag fått hem rören, men jag undrar hur man bäst bockar rören för att komma till radiatorn från undergolvet jag skall gjuta upp med EPS-cement + flytspackel.

Tror ni det behövs användas något likt väggbockfixtur, eller finns det enklare bock-hjälpmedel?
Se bild nedan. Ytterröret är 25mm och innerröret är 16mm PEX

Skiss över hur man bockar PEX-rör för anslutning till radiator genom betong och EPS-cementlager.

Hah! Jag måste varit blind. Den ser ju helt rätt ut.
Tack så mycket för hjälpen.

Hur illa är det på en skala att använda LK's bockstöd till Uponors rör?

Egentligen tror jag inte det spelar någon roll, eftersom skyddsröret går igenom intakt, men man kanske ska Uponors version istället även om det ser ut att vara lite för högt.

Är det tänkt att det skall sticka upp genom golvet? (LKs kommer ju med en bricka, men det ser ut som om den är integrerad i Uponors, så då blir det väl problem att korta av den)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.