Har en poolbyggare som snart ska gjuta väggarna (thermopool med cellplastblock) och samtidigt håller jag själv på med en rätt komplicerad stödmur i en slänt och behöver gjuta en sula med flera 15cm steg i. Har gjutit både plattor och hela stödmurar förut men inga med höjdsteg i så därför tänkte jag att jag slänger ut frågan här:

Någon som vet om det går att använda samma betong till min sula som den poolbyggaren häller ner i cellplastblocken? Eller är den kanske lösare blandad än en som är lämplig för min sula? Är det någon speciell kvalitet man behöver för att kunna få till stegen utan att det ”rinner iväg”, eller funkar det med hur ”rinnig” betong som helst?

Vore ju sjukt smidigt om jag kunde be poolbyggaren att beställa lite extra som jag kan använda till sulan, tänkte jag, då dom ändå kommer ta hit en betongbil och pump med operatör om några dagar…

Ett tips när du gjuter din sula i olika nivåer är att montera flytbrädor. Du börjar med att gjuta den lägsta nivån för att sedan montera en flytbräda lika bred som formen och minst en meter lång i överkant på betongen samt i linje med brytet på dom 2 nivåerna. Spika fast denordentligt. Nu gjuter du nästa nivå och monterar flytbräda innan du går vidare uppåt. Hoppas du förstår vad jag menar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.