Om man köper en lampa som passar i en sådan här kan man då skarva dit en sådan här så att lamapan istället kan kopplas in här?

Det är väl ett vanligt lamputtag så, ja.

Jag skulle nog svara nej på frågan. Den första bilden föreställer ett jordat uttag. Den andra bilden föreställer en lampsladd med en lampkontakt avsedd för dubbelisolerade lampor. Dvs en lampa som inte behöver jordas.

Om din nuvarande lampa har en jordad kontakt så får man inte sätta på en kontakt som saknar jordförbindelse.

Om din lampa har en symbol för dubbelisolering, 2 kvadrater i varandra. Då får man använda en sådan kontakt som du visar på bild 2.

Däremot så finns det ju lämpliga kontakter att köpa även på CO.

För att låna din tråd en smula - hur är det med gamla lamparmaturer i metall? Kan man ordna en jordförbindelse till alla metalldelar och ansluta en jordad stickpropp? Vilka krav ställs då i så fall? Mäta jordkontinuitet?

Blir också litet allmänintresserad av ett svar från någon som kan både risker och regler. Det känns som någon form av hempul även om det inte har med fasta installationer att göra. Har själv, pga osäkerhet om regeltillämpning avstått från att "komplettera" snygga armaturer med metalldelar på det sätt "miko" beskriver. Har annars flera som skulle platsa på takade altaner om det var säkert och tillåtet.

Det handlar alltså om en gammal klass 0-apparat (ledande hölje men utan skyddsjord). Dessa bör man i regel kassera.
Ska man jorda den så gäller det att det är god kontinuitet mellan alla metalldelar. En gammal lampa kan ju bestå av flera (rörliga) delar med kanske tveksam förbindelse.
Skulle det blir kortslutning längs ut på någon del så kan det börja gnistra, eller uppstå en ljusbåge i värsta fall.

Sedan har vi det där med CE-märkning - att man tar på sig produktansvaret för lampan. Men det kan man nog bortse ifrån i dessa fall.

Bo.Siltberg skrev:
Det handlar alltså om en gammal klass 0-apparat (ledande hölje men utan skyddsjord). Dessa bör man i regel kassera.
Ska man jorda den så gäller det att det är god kontinuitet mellan alla metalldelar. En gammal lampa kan ju bestå av flera (rörliga) delar med kanske tveksam förbindelse.
Skulle det blir kortslutning längs ut på någon del så kan det börja gnistra, eller uppstå en ljusbåge i värsta fall.

Sedan har vi det där med CE-märkning - att man tar på sig produktansvaret för lampan. Men det kan man nog bortse ifrån i dessa fall.
.....och slutligen finns det elfirmor/elektriker som tar åt sig att jorda dessa grejer vilka man kanske bör vända sig till men det är dyrt oftast, det tar som sagt sin lilla tid att få till det.

Eller så gör firman om det till dubbelisolerat (den lilla plastpluppen som brukar skilja xxx från dubbelisolerathar funnits hos CO)

Protte

Inte alltid det är så enkelt som att trycka i en plastplupp. Jag är inte riktigt säker men jag har för mig att du måste isolationsprova för dubbelisolerat om man skall sätta en "falskjodad" kontakt på en apparat.

Osäker på vad som gäller för en lampa, men jag tror att det är 3000V AC i en minut. Inte så många som har en sådan isolationsprovare.

Visst kan jag megga lampan, men RK i metallrör lär aldrig bli dubbelisolerat i alla fall. Om man nu får för sig att jorda samman alla metalldelar och ansluta till jordstift - vad blir kraven då? samma kabelarea på jordarna som på övriga sladdar, bra anslutningar osv, men vad kan man kräva vid en jordkontinuitetsmätning?

Jag antar att man skall kunna mäta upp nära 0 ohm mellan jordanslutningen och den del av lampan som är längst ut. Det ska inte finnas några resistanser i lampan, men om det skulle finnas en definierad resistans så gäller ju att utlösningsvillkoret uppfylls, dvs att den totala resistansen i ledningarna och lampan är tillräckligt låg. Det går inte att uppskatta generellt. En JFB hjälper till här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.