6 224 läst ·
1 svar
6k läst
1 svar
Lämna batteri i laddare?
Hur bra är det att lämna batterier till handverktyg i laddaren när de har laddats klart?
Sambon och jag har haft animerade diskussioner om detta. Hon menar på att batterierna måste tas ur laddaren och laddaren dras ur eluttaget när laddningen är klar. Jag menar på att moderna grejer har väl laddautomatik som ser till att när laddningen är färdig så går den över till underhållsladdning på sin höjd, alltså ingen skada sker om den lämnas i laddaren.
Manualerna lämnar inte solklar ledning, egentligen.
Så här säger (ordagrant) manualen till Hitachi-laddaren UC 18YKSL:
Vidare ur samma manual:
Så här säger manualen till Bosch-laddaren AL 1820 CV Professional:
Hur gör ni? Kan detta skilja sig mellan moderna relativt nyköpta maskiner så att vissa batterier kan lämnas i laddarna men inte andra?
Sambon och jag har haft animerade diskussioner om detta. Hon menar på att batterierna måste tas ur laddaren och laddaren dras ur eluttaget när laddningen är klar. Jag menar på att moderna grejer har väl laddautomatik som ser till att när laddningen är färdig så går den över till underhållsladdning på sin höjd, alltså ingen skada sker om den lämnas i laddaren.
Manualerna lämnar inte solklar ledning, egentligen.
Så här säger (ordagrant) manualen till Hitachi-laddaren UC 18YKSL:
Öppet för tolkning. Kontinuerligt = som att ladda ett batteri direkt efter ett annat är min tolkning.
Vidare ur samma manual:
Maskinöversatt text? Betydandes vad? Användning = användning av laddaren eller vad? Obegripligt
Så här säger manualen till Bosch-laddaren AL 1820 CV Professional:
Klart som korvspad, okej att lämna den i laddaren hur länge som helst?
Hur gör ni? Kan detta skilja sig mellan moderna relativt nyköpta maskiner så att vissa batterier kan lämnas i laddarna men inte andra?
En laddare som signalerar att laddningen är färdig har i de flesta fall slutat ladda då. Att batteriet måste tas ut stämde nog förr när det primärt var NiCd som gällde och kanske även de första NiMh-laddarna. LiJon måste laddas av mer avancerade system som bland annat slutar ladda när det är klart då det finns brand- och explosionsrisk annars.
Jag har inga problem med att låta batterier sitta kvar i laddare, ibland sitter de i flera dagar, jag har makita 18v LXT li-ion, hitachi 14,4v li-ion slide och makita 10,8v li-ion...
Jag har inga problem med att låta batterier sitta kvar i laddare, ibland sitter de i flera dagar, jag har makita 18v LXT li-ion, hitachi 14,4v li-ion slide och makita 10,8v li-ion...
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara