3 110 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Laminerat glas som inbrottsskydd?
Hej,
Vi har fasad mot skog och jag har tittat lite på laminerat glas för att försvåra inbrott från det hållet. Det kostar bara några hundra extra, finns det nackdelar? Är det någon estetisk skillnad, transparens?
Jag tänker att om glaset hänger kvar i ramen trots att det krossats med div tillhyggen så ger tjuven kanske upp... Eller så har någon vaknat innan hen hinner in.
Vi har fasad mot skog och jag har tittat lite på laminerat glas för att försvåra inbrott från det hållet. Det kostar bara några hundra extra, finns det nackdelar? Är det någon estetisk skillnad, transparens?
Jag tänker att om glaset hänger kvar i ramen trots att det krossats med div tillhyggen så ger tjuven kanske upp... Eller så har någon vaknat innan hen hinner in.
Det finns olika sorters laminering med olika egenskaper så det bästa är att höra med en som säljer dessa glas.
Själv har jag använt laminerat glas i skyltfönster som har hindrat "smash and grab" men även att skyltmaterial solbleks.
Om du har stora fönster så kan det ibland vara önskvärt om dom begränsar värmen från solen på somrarna.
Som sagt så finns det en väldans massa lamineringar för att klara väldigt många olika krav och även olika klassningar.
Jag har varit med om laminerade glas där angripare skadat sig när de försökt forcera glasen då dom inte gått sönder.
Själv har jag använt laminerat glas i skyltfönster som har hindrat "smash and grab" men även att skyltmaterial solbleks.
Om du har stora fönster så kan det ibland vara önskvärt om dom begränsar värmen från solen på somrarna.
Som sagt så finns det en väldans massa lamineringar för att klara väldigt många olika krav och även olika klassningar.
Jag har varit med om laminerade glas där angripare skadat sig när de försökt forcera glasen då dom inte gått sönder.
Jag har laminerat glas på ett av mina fönster. Det laminerade ytterglaset är cirka 9 mm tjockt. Det är inget man lägger märke till när man ser ut jämfört med andra treglasfönster. Det kan nog absolut få en tjuv att avbryta om denne får för sig att krossa glaset. Skulle dock tro att det är vanligare att tjuven lyfter ut kassetten och då hjälper inte laminerat. Så det är nog viktigare att skaffa fönster där man inte med lätthet kan plocka ut kassetten eller enkelt bryta upp bågen.
Redigerat:
Tänk också på att beställa fönster där man inte kan plocka ut glaskasseten genom att bara ta bort listerna funt fönstret. För då spelar det ingen roll hur bra glas du har. Det är även nära på ljudlöst att utföra jobbet (jämfört med att smasha rutan) olika tillverkare har olika lösningar så det bör man kolla upp.
Själv har jag härdat glas och lister runt kassesten utvändigt (så det är lätt att bryta sig in). Det är ganska praktiskt dock för den dagen mitt Yale lås pajar så slipper jag slå sönder en rutan...
Själv har jag härdat glas och lister runt kassesten utvändigt (så det är lätt att bryta sig in). Det är ganska praktiskt dock för den dagen mitt Yale lås pajar så slipper jag slå sönder en rutan...
Klicka här för att svara