Hej!

Jag behöver lägga nytt golv i ett av rummen (ej kök/badrum) och går i tankarna på laminatgolv med elektriskt golvvärme för komfortens skull (ej primär uppvärmning). Jag har tänkt att lägga elvärmekabel för golvvärme. Jag bor i en enplansvilla byggd på slutet av 80-talet, ett lågenergihus med torpargrund.

I dagsläget ser bottenbjälklaget ut som följer:
* Torpargrund
* 6 hård K-board
* 215 mm mineralull (i 220 bjälkar)
* 22mm spånskiva
* Plastmatta

1) Kan man lägga elvärmekabeln direkt på plastmattan (fästa med limpistol), flytspackla 10 mm (enligt anvisningar), grålumppapp eller underlagsfoam ovanpå och sen laminatgolvet?

2) Ska man ta bort plastmattan och göra som ovan? alternativt fräsa för värmekabeln i spånskivan och skippa flytspacklingen, sen papp/foam och laminat?

3) Behöver man någon fuktspärr mellan värmeslingan och laminatet mitt fall?

Lite osäker hur man går till väga och därav lite frågor :)
Tack på förhand!

S Stumpe skrev:
Hej!

Jag behöver lägga nytt golv i ett av rummen (ej kök/badrum) och går i tankarna på laminatgolv med elektriskt golvvärme för komfortens skull (ej primär uppvärmning). Jag har tänkt att lägga elvärmekabel för golvvärme. Jag bor i en enplansvilla byggd på slutet av 80-talet, ett lågenergihus med torpargrund.

I dagsläget ser bottenbjälklaget ut som följer:
* Torpargrund
* 6 hård K-board
* 215 mm mineralull (i 220 bjälkar)
* 22mm spånskiva
* Plastmatta

1) Kan man lägga elvärmekabeln direkt på plastmattan (fästa med limpistol), flytspackla 10 mm (enligt anvisningar), grålumppapp eller underlagsfoam ovanpå och sen laminatgolvet?

2) Ska man ta bort plastmattan och göra som ovan? alternativt fräsa för värmekabeln i spånskivan och skippa flytspacklingen, sen papp/foam och laminat?

3) Behöver man någon fuktspärr mellan värmeslingan och laminatet mitt fall?

Lite osäker hur man går till väga och därav lite frågor :)
Tack på förhand!
Hej!
Hur har du gjort?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.