Funderar på en enklare lamellfräs och har tittat på Harald Nyborg's Power Craft(?) eller Classes CoTech. Båda kostar knappt femhundringen. Är någon av dem använbar, och i så fall vilken, eller är det röda soptunnan för båda.

Har diskuterats mycket tidigare. Kort så är dom billiga kexmaskinerna värdelösa i sina anhåll men man kan ju anstränga sig för att itne behöva använda dessa och då funkar dom bra. Lägg exvis skivan du ska kexa på en bänk och lamellfräsen på samma bänk och för ihop, dvs använd undersidan på maskinen.

om jag vill sammanfoga två skivor med en 45 gradig snitt på varje. kan jag göra det enligt nämd metod?

• Gilla
Takstolle
  • Laddar…
Nope. Det är då du får slåss med anhållet och bestraffas för att du inte köpte dyrt :) Klart om det är ett återkommande moment kanske det lönar sig knåpa ihop nån jigg för att hålla en skiva i 45' lutning så du kan köra på den med kexmaskinen som "åker på bänken". Inte provat.

Jag har en lamellfräs av det kända märket PowerCraft från Harald Nyborg. Den kostade mig 229:- under en av deras kampanjer. Denna lamellfräs är en exakt kopia av den som säljs av Porter Cable i USA. Man kan ladda hem deras manual och den stämmer till nästan 100%. När jag packade upp den så skakade jag först på huvudet och sedan demonterade jag alla skalor på hela maskinen. När skalan visade att anhållet stod i 90 grader så var vinkeln nog närmare 70 istället. Djupanslaget var helt feljusterat. Så man får nog vad man betalar för.

Men...

Med djupanslaget injusterat och anhållet satt i 90 grader med hjälp av vinkelhake så har man en lamellfräs som fungerar precis lika bra som ett dyrare exemplar, åtminstone för hobbybruk. Om man lägger till lite extra arbete som t.ex körning i provbit så spåret hamnar rätt, lite extra koll med smygvinkel vid kexning av 45-gradershörn m m så har man en fullt funktionsduglig maskin till ett ringa pris. Om den är sällananvänd, som ofta maskinerna blir hos oss garagesnickare så tror jag man kan leva med extraarbetet.

Är julas ferm för 799 någe bättre eller det är till att kliva upp i 3000+ kronors segmentet direkt om man vill ha en vettig maskin?

Jag kör med Classes och den funkar men med brister i anhåll som nämnts ovan.
Fördelen med Classes är att sladden är mjuk, jag får nämligen lätt allvarliga irritationsattacker på stela plastsladdar.

Att lägga 3000:- på en kexfräs gör jag inte, den används inte så ofta och jag kan fixa till nån jigg om så skulle behövas.

/Kent

HaendigeHerrn skrev:
Jag har en lamellfräs av det kända märket PowerCraft från Harald Nyborg. Den kostade mig 229:- under en av deras kampanjer. Denna lamellfräs är en exakt kopia av den som säljs av Porter Cable i USA. Man kan ladda hem deras manual och den stämmer till nästan 100%. .
Hej Herrn

Kan inte riktigt hålla med om att den är lik någon porter cable modell, har ögnat igenom deras manualer.

http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=7755&n=20100&KundeID=

Vilken modell skulle den vara nästan indetisk med?
Är du fortfarande nöjd med din lamellfräs från haraldnyborg?

CCPusher skrev:
Är julas ferm för 799 någe bättre eller det är till att kliva upp i 3000+ kronors segmentet direkt om man vill ha en vettig maskin?
Jag köpte den för ca ett år sedan. Den ligger nu och samlar damm i garderoben. Som alla andra säger i denna tråd och i den som refererades till i ett inlägg:
skall du inte använda den för vinklade sammanfogningar så duger den om du lägger ner mycket av din tid på inställningar (i mitt fall är jag inte ens nöjd med raka sammanfogningar). Jag har t.ex lite tid att lägga på snickeriprojekt, så då försöker jag i största möjliga mån köpa verktyg som är lättanvända och precisa. Har man gott om tid för inställningar och workarounds (t.e.x i form av jiggar) men mindre med pengar så fungerar även de billiga verktygen.

Hej ppalm!

Min lamellfräs ser ut som på bilden. Den köptes i juli 2007. Den stämde inte överens med bilden i kampanerbjudandet och det är något som jag sett några gånger hos Harald. Katalog och vad som ligger på hyllan ser olika ut.
Porter Cables manual hittar man här: http://www.dewaltservicenet.com/documents/English/Instruction Manual/Porter-Cable/En912938.pdf .Stor likhet råder.
Anledningen till att jag refererar till Porter Cable är att jag hittade ett test där deras model kom ut lika med Lamello och Makita (se http://www.woodnet.net/plansnow/review-platejointer2.pdf). Så jag har troligen köpt en kopia av en bra maskin men där PowerCraft inte velat lägga tillräckligt mycket pengar på kvaliteten Därav skalor som ej stämmer mm.
Men som jag sade innan, om man tar sig tid att kolla upp inställningarna med hjälp av vinkelhake, smygvinkel mm så gör den sin tjänst bra som sällananvänd maskin för hobbysnickaren. Jag har satt ihop skivor, gjort gerade hörn mm utan problem.

MVH den händige

• IMG_0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Det blev en Powercraft från haraldnyborg
Kunde inte stå imot priset på 338:-
Och den ser ut som händigeherns modell och liknar portercables
Dom hade ett gäng kvar på hyllan i THN så det är bara skynda fynda :)

//P

Redigerat:
Grattis med inköpet! Väntar med spänning på rapport av hur den fungerar i olika vinklar.

Fråga till Händige och ppalm.
Är det Porter Cables tvåstegs anhåll på Powercraften? Jag tycker det ser så ut på Herrns bild. I så fall ska jag nog åka till Harald och titta i paketen för det verkar vara en rätt vettig variant.

Namnen på de två fabrikaten kan ju för övrigt ge en indikation om var inspirationen till de billigare kopiorna kommer ifrån. Alla sammanträffanden är inte slumpmässiga. POrtER CAble - POwER CrAft.

Hur menar du när du säger tvåstegsanhåll Ropa?
Jag kom nämligen helt oväntat hem med en likadan maskin tidigare idag så jag kanske kan svara.

Det är separata låsskruvar för höjd och vinkel på anhållet, höjden regleras även med en (tredje) separat skruv om det är till någon hjälp....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.