Hej,
Var nyligt uppe på taket på vårt nya hus. Upptäckte då att det på botten av en takkupa går ut läkt i en ränndal (se bild 1 och 2). Läkten är som ni ser ganska illa åtgången på den del som syns. Oklart hur den ser ut under plåten, men taket är lagt för ca 7 år sedan så kan ju ha promenerat en del fukt där...
Vidare samlas det en hel del skit bakom den utstickande läkten, som sen riskerar blåsa in under takpannorna (se bild 3). På bilden syns att det går en plåtlist i änden på ränndalsplåten, men den sluter ju inte tätt upp mot takpannorna.
Utifrån ovan så har jag två frågor:
1. Vad gör jag åt läkten? Vore ju såklart skönt att slippa ta bort alla pannor på hela takkupan för att byta ut den...
2. Borde det rätteligen ha varit någon form av tätning monterad från plåten upp mot takpannorna? Hittat något som heter "ränndalstätning" som verkar vara för just det ändamålet. Enligt utsago från tidigare ägare ska taket vara lagt av "proffs".
Tack på förhand för alla eventuella kommentarer!
EDIT: Ser att bilderna roteras 90 grader när jag postar, oklart varför. EDIT 2: När jag klickar på bilderna ser de dock ut att vara roterade som de ska