6 288 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Lågvärmesystem - magsjuka
Sida 1 av 2
Om legionella:
Om att dricka varmvatten:
Spetsvärmning: Har jag ingen aning om. Men oftare och till högre temepratur borde ju ta död på fler sorter/antal bakterier. Men det ju inte säkert att de man blir dålig av försvinner.
Om diareén inte går över då bör du definitivt uppsöka sjukhuset. Annars borde det väl gå ringa giftinformationen/sjukhuset eller liknande för att råd om du är osäker.
Hoppas det går bra
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2310
Om att dricka varmvatten:
http://www.eniro.se/query?stq=0&q=dricka+varmvatten&what=se
Spetsvärmning: Har jag ingen aning om. Men oftare och till högre temepratur borde ju ta död på fler sorter/antal bakterier. Men det ju inte säkert att de man blir dålig av försvinner.
Om diareén inte går över då bör du definitivt uppsöka sjukhuset. Annars borde det väl gå ringa giftinformationen/sjukhuset eller liknande för att råd om du är osäker.
Hoppas det går bra
Studenterna missade jag, det var alla kommunlänkar jag såg....
Lite blåbärsoppa kan kanske var bra, lite substans, och det brukar ha viss "stabiliserande" effekt.
Lite blåbärsoppa kan kanske var bra, lite substans, och det brukar ha viss "stabiliserande" effekt.
Vår son fick ganska ofta maginfluensa när han var liten. Och för att inte torka ut fick han avslagen coca cola. Det var mycket populärt, han fick aldrig det annars.
Nu dricker han inte coca cola, kanske pga dåliga associationer. Så det var mycket effektivt.
/EB
Nu dricker han inte coca cola, kanske pga dåliga associationer. Så det var mycket effektivt.
/EB
Det finns lite olika uppfattningar om dieter till barn med magsjuka. Vissa hävdar att man ska ge kokt vatten med lite salt och socker i, som vätskeersättning och sen smyga in lite vitt bröd, kokt fisk etc.
Andra hävdar att man ska ge dem samma mat som vanligt. Vi ger ofta vanlig mat, men väljer då oftast nåt kokt.
Coca colaska ju vara bra. Liksom popcorn, eftersom det binder vätskan.
Åt en Big Mac när jag var dålig en gång, det är iaf INTE bra!
Men det viktiga är allmäntillståndet, är barnet trött och slö så kontakta sjukvården tidigare. Och mår barnet "bra" efter tre dygn så tror jag de säger att man väntar ett tag till.
Vi har haft magsjuka i familjen mer eller mindre sedan mitten av januari, börjar bli less på blöjbyten och torka spyor, kör 3-4 maskiner tvätt om dagen
Det är borta några dagar/ en vecka sedan börjar det om (+förkylningar och lite annat).
Har vissa funderingar kring vattnet, men har inte hunnit lära mig värmeanläggningen än.
Om jag fattat det rätt så är den (nibe Fighter 360) nställd på ca 55 grader. Kan ed värma upp vattnet mer ibland? -det finns ju massor av mer eller mindre nyttiga funktioner... ...men 55 låter för lågt.
Andra hävdar att man ska ge dem samma mat som vanligt. Vi ger ofta vanlig mat, men väljer då oftast nåt kokt.
Coca colaska ju vara bra. Liksom popcorn, eftersom det binder vätskan.
Åt en Big Mac när jag var dålig en gång, det är iaf INTE bra!
Efter 2-3 dygn med diarré kan det väl vara på tiden att ringa sjukvårdsupplysningen, men de säger väl ungefär samma som jag skrivit ovan.
Men det viktiga är allmäntillståndet, är barnet trött och slö så kontakta sjukvården tidigare. Och mår barnet "bra" efter tre dygn så tror jag de säger att man väntar ett tag till.
Vi har haft magsjuka i familjen mer eller mindre sedan mitten av januari, börjar bli less på blöjbyten och torka spyor, kör 3-4 maskiner tvätt om dagen
Har vissa funderingar kring vattnet, men har inte hunnit lära mig värmeanläggningen än.
Om jag fattat det rätt så är den (nibe Fighter 360) nställd på ca 55 grader. Kan ed värma upp vattnet mer ibland? -det finns ju massor av mer eller mindre nyttiga funktioner... ...men 55 låter för lågt.
När det gäller mig själv så har Lunelax (receptfritt, naturmedel) en fantastisk effekt.
Enligt fass så är det lämpligt även för barn:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta...700522000042&DocTypeID=7&UserTypeID=2
Enligt fass så är det lämpligt även för barn:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta...700522000042&DocTypeID=7&UserTypeID=2
Helt onödigt. Dels är det så dags att undvika bakterier när man redan blivit sjuk.Inger.P. skrev:
För det andra så finns det något som de allra flesta bakterier inte gillar, och det är torka och brist på näring. Därför finner man sällan några bakterieansamlingar på vatten- och smutsavvisande ytor som porslin, glas, bestick, diskbänkar, kakel, målade ytor, etc, etc. Ev. bakterier på disken (som dessutom företrädelsevis lär komma från maten såvida man inte slickar tallrikarna
Visst är det vettigt att ge disktrasan en omgång emellanåt men oerhört mycket viktigare att det får torka ordentligt mellan användningarna och att man inte använder den för att transportera baciller från A till B genom blanda ihop städ-, disk- och toalettrasan.
Faktum kvarstår. Skulle det vara så att kranvatten kan ge magsjuka är det illa. Konstigt att det aldrig pratas om detta (vad jag hört i alla fall).
kopparhaltig vatten kan orsaka diarre hos barn ( vuxna brukar tåla bättre dom små mängder koppar man får i sej ibland) så det kanske inte var någon bakterie i alla fall. Varmvattenledningar och värmeväxlarslingor är oftast av koppar, eller?
gaia
gaia
[quote author=Linska link=1143859677/0#18 date=1144543628
Samma bekant värmde även varmkorv under rinnade varmvatten....
[/quote]
det är inget farligt med det ... om man inte dricker korvspaden ;D. Koppar vandrar inte från vatten och in i korven 
gaia
Samma bekant värmde även varmkorv under rinnade varmvatten....
[/quote]
gaia
magsjuke bakterier dör välan först då du smackar på över 100grader om jag inte missminner mig helt... 65 är helt verkningslöst ?
finns sätt att klara magsjukedelen på
handsprit... handsprit... ytdes... ytdes... åså handsprit... ta hand om det nerkräkta omedelbart... ytdes på golv etc... åså handsprit...
vi klarade den här säsongen utan att sprida skiten inom familjen en enda gång... inte illa om man jämför med året innan då jag själv däckade in 4ggr...
(edit) bara för att jag skrev detta så kan jag nästan sätta pengar på att jag ligger däckad lagom till påsk
finns sätt att klara magsjukedelen på
handsprit... handsprit... ytdes... ytdes... åså handsprit... ta hand om det nerkräkta omedelbart... ytdes på golv etc... åså handsprit...
vi klarade den här säsongen utan att sprida skiten inom familjen en enda gång... inte illa om man jämför med året innan då jag själv däckade in 4ggr...
(edit) bara för att jag skrev detta så kan jag nästan sätta pengar på att jag ligger däckad lagom till påsk
Enligt ett mail jag fick från Nibe så kallar de det för legionellaskydd, när man höjer temperaturen tillfälligt.TiGGrE skrev:
Har svårt att se att det hjälper mot bakterier i magen. Man kan ju vara lös av andra orsaker tex förstoppning. Och då är det ju bra att mjuka upp tarminnehållet.cpalm skrev:
Hur farligt är egentligen varmvatten om man jämför med skalbaggar, jord och annat "ätbart"?
