12 680 läst ·
64 svar
13k läst
64 svar
Lågteknologiskt värmesystem
Lite roligt hur olika man definierar lågteknologi.
Har en gjutjärnsspis i köket och en kamin för resten av huset. Det är för mig lågteknologi. L/L-pump och FTX-system inte så lågteknologiskt. Vet inte var definitionsgränsen går men det känns som att om man med rätt handhavande kan få systemet att fungera oändligt länge, samt att om reparation behövs är det enkelt att göra för en lekman, då vore det nog att betrakta som lågteknologi. Just pumpar med gaser och vätskor i kretsar samt elektronik känns inte som det riktigt hamnar där.
Har en gjutjärnsspis i köket och en kamin för resten av huset. Det är för mig lågteknologi. L/L-pump och FTX-system inte så lågteknologiskt. Vet inte var definitionsgränsen går men det känns som att om man med rätt handhavande kan få systemet att fungera oändligt länge, samt att om reparation behövs är det enkelt att göra för en lekman, då vore det nog att betrakta som lågteknologi. Just pumpar med gaser och vätskor i kretsar samt elektronik känns inte som det riktigt hamnar där.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Njae, inte ens det är säkert... Iaf inte här nere där vi har solcellerna. Som boende i den stad som förlorade solligan i år---Göteborg hade ganska precis hälften så många soltimmar som vinnaren---så måste man ta med hur man tror klimatet kommer att förändras över tiden. Solceller sitter ganska länge och är tämligen avhängiga direkt solsken. Så om man t ex tror att på ökad molnighet (och det finns sådana modeller) så kan det visst påverka kalkylen.freitag skrev:
Nu är det ju förstås bara en liten del av kalkylen, och klimat ändrar sig inte över en dag, men illustrerar ändå på problemet med att "Det är svårt att sia. Och särskilt om framtiden".
Jo men du har rätt. Lågteknologiskt är en sak och " enkelt" är en annan.tompaah7503 skrev:Lite roligt hur olika man definierar lågteknologi.
Har en gjutjärnsspis i köket och en kamin för resten av huset. Det är för mig lågteknologi. L/L-pump och FTX-system inte så lågteknologiskt. Vet inte var definitionsgränsen går men det känns som att om man med rätt handhavande kan få systemet att fungera oändligt länge, samt att om reparation behövs är det enkelt att göra för en lekman, då vore det nog att betrakta som lågteknologi. Just pumpar med gaser och vätskor i kretsar samt elektronik känns inte som det riktigt hamnar där.
Ja! Har helt glömt detta med solfångare (luft)! Kan man lösa ventilation med hjälp av luftsolfångare så kanske man slipper central ftx och kan ha några decentraliserade ftx-don för behov istället?pelpet skrev:Ett väldigt enkelt och kostnadseffektivt sätt att nyttja solvärme är att bygga en luftsolfångare. Eftersom huset inte är klart ännu så kanske du kan bygga in en sådan i väggen på ett snyggt sätt och få in tillluft till huset på det sättet. Sommartid tar man istället in luften via norrsidan och får fri kylning.
Vad jag har läst om luftsolfångare här på byggahus så fungerar de bra under stora delar av året.
Bygger man nytt borde det vara klart görbart utan större kostnader. En hel vägg borde lätt kunna byggas som luftsolfångare med plåt och kanalplast. Sedan tar man in luft där och sprider ut den via tillluftsdon. Sommartid så stänger man av luftsolfångaren och tar in luft på norrsidan av huset istället. Man borde kunna reglera detta enkelt med spjäll.
Om man sätter ett värmepaket efter solfångaren så kan man förvärma luft även vintertid. Säg att man har -15 ute, luftsolfångaren höjer tempen till -5 i december, sedan höjer man vidare tempen med el till + 21 vintertid. På höst/vår så verkar man kunna få 50 grader på luften i solfångaren.
Det här ger dock enbart värme, inte varmvatten. Och i decembernatten får man ingen värme alls.
Om man sätter ett värmepaket efter solfångaren så kan man förvärma luft även vintertid. Säg att man har -15 ute, luftsolfångaren höjer tempen till -5 i december, sedan höjer man vidare tempen med el till + 21 vintertid. På höst/vår så verkar man kunna få 50 grader på luften i solfångaren.
Det här ger dock enbart värme, inte varmvatten. Och i decembernatten får man ingen värme alls.
I decemernatten eldar man i kaminenpelpet skrev:Bygger man nytt borde det vara klart görbart utan större kostnader. En hel vägg borde lätt kunna byggas som luftsolfångare med plåt och kanalplast. Sedan tar man in luft där och sprider ut den via tillluftsdon. Sommartid så stänger man av luftsolfångaren och tar in luft på norrsidan av huset istället. Man borde kunna reglera detta enkelt med spjäll.
Om man sätter ett värmepaket efter solfångaren så kan man förvärma luft även vintertid. Säg att man har -15 ute, luftsolfångaren höjer tempen till -5 i december, sedan höjer man vidare tempen med el till + 21 vintertid. På höst/vår så verkar man kunna få 50 grader på luften i solfångaren.
Det här ger dock enbart värme, inte varmvatten. Och i decembernatten får man ingen värme alls.
Undrar om man på något smart sätt kan använda kaminen för att förvärma luft som kommer in som tillluft?
T.ex genom någon form av värmeväxlare?
Edit: Kanske genom att låta skorstenen vara ett kamrör och sedan dra tillluften genom kamröret.
http://www.ekstromsvarme.se/sprialkamror.html
T.ex genom någon form av värmeväxlare?
Edit: Kanske genom att låta skorstenen vara ett kamrör och sedan dra tillluften genom kamröret.
http://www.ekstromsvarme.se/sprialkamror.html
Redigerat:
Min kamin tar luft utifrån som den värmer och släpper in i huset - om fläkten går...pelpet skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
På denna bilden så finns det nere till höger en lucka:
http://www.energiportalen.se/fotogalleri-kund/cronspisen/allmoge-520_4004-31059.asp
Där bakom kan man montera en fläkt (finns som tillbehör, men kan även köpas separat) som antingen hämtar luft inifrån eller utifrån och blåser ut den genom gallret vid luckans övre vänstra och högra hörn.
Mina föräldrar har ett annat märke (Kedddy) och de har en liknande konstruktion.
http://www.energiportalen.se/fotogalleri-kund/cronspisen/allmoge-520_4004-31059.asp
Där bakom kan man montera en fläkt (finns som tillbehör, men kan även köpas separat) som antingen hämtar luft inifrån eller utifrån och blåser ut den genom gallret vid luckans övre vänstra och högra hörn.
Mina föräldrar har ett annat märke (Kedddy) och de har en liknande konstruktion.
En alternativ, luftburen variant av värme/ventilation börjar utkristalliseras:
Luftsolfångare (står för tillskottsvärme stora delar av året + del del tilluft)
Braskamin med tilluft utifrån (tillskottsvärme fr allt när det är riktigt kallt)
Luftvärmepump (för kontinuitet/grundvärme, fläkt och göra kommunen övertygad om lösningen)
+ ev decentraliserad värmeväxling med tilluft/frånluft (den osäkra biten...)
Luftsolfångare (står för tillskottsvärme stora delar av året + del del tilluft)
Braskamin med tilluft utifrån (tillskottsvärme fr allt när det är riktigt kallt)
Luftvärmepump (för kontinuitet/grundvärme, fläkt och göra kommunen övertygad om lösningen)
+ ev decentraliserad värmeväxling med tilluft/frånluft (den osäkra biten...)
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Nu börjar det skenar iväg i fantasins rike.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Får jag försöka mig på en försiktig tolkning av Thomas_Blekinges uttalande?
Luftsolfångare (står för tillskottsvärme stora delar av året + del del tilluft)
Funkar inte när värmen behövs mest, dvs vinterhalvåret.
På sommaren, när solen skiner, behöver man inget värmetillskott i ett välisolerat hus
Braskamin med tilluft utifrån (tillskottsvärme fr allt när det är riktigt kallt)
Ingen orkar sitta och elda i en braskamin hela natten, hela vintern
Luftvärmepump (för kontinuitet/grundvärme, fläkt och göra kommunen övertygad om lösningen)
Helt OK, och kan förse huset med all värme det behöver, om planlösningen är anpassad för detta.
Varmvatten får dock ordnas på annat sätt.
+ ev decentraliserad värmeväxling med tilluft/frånluft (den osäkra biten...)
Vad betyder detta :eek:
Luftsolfångare (står för tillskottsvärme stora delar av året + del del tilluft)
Funkar inte när värmen behövs mest, dvs vinterhalvåret.
På sommaren, när solen skiner, behöver man inget värmetillskott i ett välisolerat hus
Braskamin med tilluft utifrån (tillskottsvärme fr allt när det är riktigt kallt)
Ingen orkar sitta och elda i en braskamin hela natten, hela vintern
Luftvärmepump (för kontinuitet/grundvärme, fläkt och göra kommunen övertygad om lösningen)
Helt OK, och kan förse huset med all värme det behöver, om planlösningen är anpassad för detta.
Varmvatten får dock ordnas på annat sätt.
+ ev decentraliserad värmeväxling med tilluft/frånluft (den osäkra biten...)
Vad betyder detta :eek:
Kan inte låta bli att kommentera detta:KnockOnWood skrev:Får jag försöka mig på en försiktig tolkning av Thomas_Blekinges uttalande?
Luftsolfångare (står för tillskottsvärme stora delar av året + del del tilluft)
Funkar inte när värmen behövs mest, dvs vinterhalvåret.
På sommaren, när solen skiner, behöver man inget värmetillskott i ett välisolerat hus
Braskamin med tilluft utifrån (tillskottsvärme fr allt när det är riktigt kallt)
Ingen orkar sitta och elda i en braskamin hela natten, hela vintern
Luftvärmepump (för kontinuitet/grundvärme, fläkt och göra kommunen övertygad om lösningen)
Helt OK, och kan förse huset med all värme det behöver, om planlösningen är anpassad för detta.
Varmvatten får dock ordnas på annat sätt.
+ ev decentraliserad värmeväxling med tilluft/frånluft (den osäkra biten...)
Vad betyder detta :eek:
Det finns många saker att säga om detta, men lösningen sparar definitivt pengar för den som har den. Den är billig i investering och betalar sig själv rätt snabbt. Jag är precis på väg att experimentera med detta iom att jag får min solfångare "gratis" (nja, billigt blir det inte) när jag bygger inglasning. Nu behöver jag bara temperaturstyrning på fläkten till övriga huset. Den stora ekonomiska vinsten gör man i februari/mars då solen värmer en hel del, men det fortfarande är ganska kallt ute. Men även under oktober har man en del utväxling. För min del skall det bli intressant att se hur elräkningen påverkas, jag får jämföra månad för månad för att se hur mycket el utbyggnaden kommer att dra mitt i vintern och hur mycket jag sparar in under tidig vår och sen höst.KnockOnWood skrev:
Man behöver inte elda hela natten. Jag drar igång en brasa efter middagen när det är kalla dagar och laddar den med mer ved en gång under kvällen, samt ytterligare en gång strax innan jag går i säng. Denna ger fortfarande varm luft ut på morgonen när jag stiger upp. Om jag stiger upp en gång på natten för att kissa och på passar på att lägga på mer ved, så har jag fortfarande glöd på morgonen och mycket varm luft ut. Men jag behöver inte lägga på under natten, det är mer för att spara pengar på uppvärmningen dagen efter också utana tt behöva elda på morgonen.KnockOnWood skrev:
Här vill jag dock slå ett slag för frånluftsvärmepumpen som gör att både solvärmen och vedvärmen ger varmvatten till kranen och till elementen (om man nu ar vattenburen värme). Denna gör nämligen att värmen från dessa räcker mycket längre genom att värmen matas tillbaka till huset som varmvatten*2.KnockOnWood skrev:
