Hej,
Jag är nyinflyttad i villa från slutet av 50-talet. Rev precis ner lite träpaneler i vardagsrummet för att komma år mina vanliga väggar och utforskade där lite lös puts bakom fiberglasväven. Har nu knackat bort allt det lösa och tänkte reparera väggen. Det är en yttervägg.
Min första tanke var att köra på med Husfix till stora delar och sedan avsluta med ett lager vanligt allroundspackel för att kunna slipa det slätt. Tror ni detta är en god idé - eller bör jag satsa på något annat? Putsbruk c? Jag har ingen aning vilken typ av puts de använt. Bör jag använda glasfiberväv på den nya ytan för att hålla ihop väggen? Eller kanske något nät av nåt slag? (Tanken är att bredspackla hela väggen slät när jag väl fått hålen ordnade).
Tacksam för input
Jag är nyinflyttad i villa från slutet av 50-talet. Rev precis ner lite träpaneler i vardagsrummet för att komma år mina vanliga väggar och utforskade där lite lös puts bakom fiberglasväven. Har nu knackat bort allt det lösa och tänkte reparera väggen. Det är en yttervägg.
Min första tanke var att köra på med Husfix till stora delar och sedan avsluta med ett lager vanligt allroundspackel för att kunna slipa det slätt. Tror ni detta är en god idé - eller bör jag satsa på något annat? Putsbruk c? Jag har ingen aning vilken typ av puts de använt. Bör jag använda glasfiberväv på den nya ytan för att hålla ihop väggen? Eller kanske något nät av nåt slag? (Tanken är att bredspackla hela väggen slät när jag väl fått hålen ordnade).
Tacksam för input
Redigerat:
Hej igen,
Enligt bygglovsansökan från 50-talet så bör de stora blocken vara Durox (blåbetong).
Tänker såhär nu:
- Vattna väggen (då betongen är sugande?) Eller ska det användas primer?
- Täcka den blottade betongen med glasfiberväv som sätts fast med ett tunt lager grundningsbruk A
- Låta det torka. Någon dag för torkning?
- Laga väggen med putsbruk c så att det är lika tjockt som resten av väggen.
- Låta torka i någon/några veckor. Ska man hålla den fuktig undertiden så den inte torkar för fort? Med blomspruta?
- Bredspackla rubb och stubb.
Tack,
Enligt bygglovsansökan från 50-talet så bör de stora blocken vara Durox (blåbetong).
Tänker såhär nu:
- Vattna väggen (då betongen är sugande?) Eller ska det användas primer?
- Täcka den blottade betongen med glasfiberväv som sätts fast med ett tunt lager grundningsbruk A
- Låta det torka. Någon dag för torkning?
- Laga väggen med putsbruk c så att det är lika tjockt som resten av väggen.
- Låta torka i någon/några veckor. Ska man hålla den fuktig undertiden så den inte torkar för fort? Med blomspruta?
- Bredspackla rubb och stubb.
Tack,
Hej,
En uppdatering om någon stöter på liknanade i framtiden:
- Vattnade väggen med en blomspruta
- Täckte allt med grundningbruk A som lät torkas någon dag
- Putsbruk C nästan hela vägen ut som sedan eftervattnades några dagar samtidigt som det fick torka typ en vecka (brist på tid - men kändes torrt långt innan).
- Lade ett lager allround-spackel för att göra det riktigt slätt och fint.
Efter att vi fått en ny kamin på plats ska allting målas/bredspacklas med Jotun Lady Revive. Tror det blir riktigt bra.
En uppdatering om någon stöter på liknanade i framtiden:
- Vattnade väggen med en blomspruta
- Täckte allt med grundningbruk A som lät torkas någon dag
- Putsbruk C nästan hela vägen ut som sedan eftervattnades några dagar samtidigt som det fick torka typ en vecka (brist på tid - men kändes torrt långt innan).
- Lade ett lager allround-spackel för att göra det riktigt slätt och fint.
Efter att vi fått en ny kamin på plats ska allting målas/bredspacklas med Jotun Lady Revive. Tror det blir riktigt bra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ska sätta panel på putsad vägg
Fasad -
ska man ha lufthål i nyputsad fasad in till skalväggen?
Fasad -
Hur snygga till putsad garage vägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilket bruk till lagning av putsade innerväggar (revetering)?
Byggmaterial & Byggteknik -
Måla putsad innervägg med fula, spacklade lagningar
Färg, Måla & Tapetsera