Hej!
Jag funderar på något jag aldrig haft tillfälle för!
Vi ska anlägga en trall som är 7,7x4,1 meter.
7,7 meter löper längsmed fasaden i en typisk uteplats för en tvåplansvilla från 70-talet med tegelvägg varsin sida uteplatsen (rakt ovan är en balkong av samma dimension). 4,1 meter skulle ge oss en perfekt balans mellan sol och skugga efter klockan 16 ungefär.

Finns det några uppenbara nackdelar med att köpa 4,2m trall och lägga på kortsida? I mina ögon bör man få fördelen med att inte ha skarvar (tänker då på fukt och underhåll) men jag har aldrig någonsin sett det. Finns det nackdelar jag inte har i beaktning?

ChatGPT bistår med en jäääääävligt AI variant av min tanke med vad som känns som illa dimensioner. AI-tanten finns inte, väderstationen med träben var något påhitt och det loja räcket var coolt antar jag 🤷‍♂️
Stor trätrall framför en tvåplansvilla från 70-talet, möbler med bord och stolar samt väderstation i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För egen del tillkommer lite insynsskydd, grönska och möbler, så stirra er inte blinda på bilden.

Absolut inte något fel i att lägga de sådär ,, som du säger , inga större spill , sen kanske jag skulle satt en fris längst ut , men tycke å smak

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
Att ha oskarvat är väl knappast något unikt. Men instämmer med föregående om frisen för utseendets skull. De sista 10-20 cm på trallbrädorna vill man ibland kapa - t.ex. vanligt att brädan smalnar av där eller har någon annan defekt. Kolla och mät några trallbrädor i tänkt dimension. Min erfarenhet - generellt - är att det dyker upp oförutsedda utmaningar, av ett eller annat skäl, när man planerar träbyggen utan marginaler.

tommib
Räcket skulle göra MC Escher stolt...

Instämmer med övriga, jag hade satt en fris runt altanen. Kanske en dubbel. Det skapar också utrymme för att göra det stugfar säger, nämligen kapa ändarna. De vill man ofta renkapa ändå.

Utan vilja verka överlägsen, eller förlöjliga frågan. Men du undrar alltså om skarvarna tillför något, eller är nödvändiga för konstruktionen? Nej, skarvar är enbart ett nödvändigt ont, då det inte alltid finns tillräckligt långa plankor/brädor. Men det kan även handla om att spara material, storleken på verandan stämmer dåligt med tillgängliga längder. Men det finns även andra orsaker. Som exempelvis något så enkelt som tillgänglighet.
Med det sagt, så är det alltså egentligen bara fördelar om man kan bygga utan skarvar, i ditt fall. Så länge du har möjlighet att handskas med så lång plankor i din trädgård.

K
Jag hade kört på 3,6m längder, lagt det åt andra hållet, längs med huset, och sen en fris i mitten samt vardera sida.

Men fördelen utan skarvar som du nämner, den finns inte riktigt. Är absolut inget problem med varesig löpande skarvar eller fris så länge man gör det rätt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.