Nu är altan klar och jag ska lägga natursten ner från altan till gräsmattan.
Ca 12m lång 1,5m bred.

Jag har lagt ut markduk.
Men nu då?
Lägga sten direkt på den något mellan stenen?

Läste något om cement blandat med sand mellan stenarna? Blir det hårt när jag vattnar efter?

Ska man ha något under stenarna?

Man kommer inte gå på stenarna. Bara prydnad.
 
Ingen?
 
Antar att du är ute efter minsta möjliga ogräs mellan stenarna?

Har för mig att det finns ngn form av "hårdfog", men vet inte vad den består av.

Annars är det väl sättsand, mursand el stenmjöl som gäller.
Iom att det inte är ngn gång så bör det gå bra att lägga stenen direkt på duken och efterfylla med fogmaterial.
 
Det blir mycket fog och härdande fogmassa är inte billigt.
 
Om du vill ha hård fog så är jordfuktig betong kanon.

Antingen beställer du hem färdig med betongbil(glöm inte att de ska blanda i fördröjare) eller så blandar du själv. Grovbetong och så lite vatten så det precis går att blanda det.

Lägg blandningen i botten, tryck dit stenarna och foga mellan med samma blandning.

Lycka till!
 
Excel
Gjorde en stenslänt för 2 år sedan. Ingen duk. Lade två lager med sten i varierad storlek. Behandlar ev. ogräs med roundup som sticker fram mellan stenarna.
 
  • Gilla
Majken2019
  • Laddar…
Excel skrev:
Gjorde en stenslänt för 2 år sedan. Ingen duk. Lade två lager med sten i varierad storlek. Behandlar ev. ogräs med roundup som sticker fram mellan stenarna.

Jag är klar nu. Blev markduk, sten sen tog jag sandlåds sand och en säck cement blanda det och la mellan stenarna.

Spolade lite vatten jag vips. Blev hårt och bra. Skulle gå göra "hål" i sanden om man vill men blev lagon.
 
Sådärja. :thumbup:
Då får tiden utvisa hur det kommer att stå sig.
 
J jonaslatt skrev:
Jag är klar nu. Blev markduk, sten sen tog jag sandlåds sand och en säck cement blanda det och la mellan stenarna.

Spolade lite vatten jag vips. Blev hårt och bra. Skulle gå göra "hål" i sanden om man vill men blev lagon.
Hej! Ett gammalt inlägg ser jag. Blev det en bra lösning?☺️

Har en slänt från tomten ner till gatan där jag lagt sten, väldigt fint men förstås problem med ogräs. Funderar om det är värt besväret att lyfta bort alla stenar och lägga markduk under. Sen lägga stenarna direkt på duken, hälla över stenmjöl blandat med betong, och vatten på det. Uppe på tomten står en häck och det är ju fint om inte ogräset pryder utsidan av den.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.