Som rubriken lyder. Antar klokast att lägga fram till, ifall man senare vill/behöver byta golv?

Vi ska lägga ett 14mm brädgolv på befintligt golvspån. Hur gör man med nivåskillnaden? Räcker benen till stommarna till för att kompensera för de 14mm tro? IKEA-stommar.

Det är självklart bäst att lägga det nya golvet till väggen, inte kanten på köket. Det kan hända att du vill byta köksinredningen innan du byter golvet. Ikeas kök har skruvbara plastben som går att höja mer än 14mm. Kolla hur högt de är uppskruvade nu. Annars går det utmärkt att fästa köket på en sockel av rätt höjd också, en ram av regelvirke.

Jag är av uppfattningen att det är onödigt att lägga golvet under skåpen. Skulle du mot förmodan byta köket och inte golvet i framtiden så lär du ha en färgskillnad på det som legat under köksskåpen. Sedan kan tyngden på golvet bli för hög så rörelseförmågan kan hindras.
Montera köket på ben. Lägg golvet mot benen( -rörelsemån ) och montera sockeln sist.

D
Jag kommer lägga golvet i köket fram till köksskåpen, dvs inte under köksskåpet.

i mitt fall har golvet kortare livslängd än skåpsstommarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.