Jag ska renovera våran tvättstuga och tänkte då lägga in vattenburen golvärme eftersom jag ska ha ett skåp där elementet är nu. Golvytan där golvärme ska ligga är ca 4m2. Hur ska jag koppla in detta? Vilken storlek på rören,12 mm? Behövs det pump mm? Bild kommer senare.
Jocke
Jocke
Så nu har jag tagit en bild. Jag kommer även att ta upp golvet för att förstärka lite grann, ska ha klinkers på sedan. På bilden så ska elementet bort och ett skåp ska dit. Så hur fixar jag detta, rör, luftning mm?
Jocke
Jocke
jag skall sätta dit en blandningsventil 35-60 grader finns på rinkaby. och en luftare på returen sedan 20 slang med plåtar i bjälklaget i gles sedan golvspån å flytspackel. med begränsaren ställer jag vilken temp jag vill ha i slingan så blir det en konstant temp
du kan inte bara koppla på en golvärme slinnga på radiator kretsen för radiator kretsen pumpar ut ca 60-70 gradit vatten i normala fall när det är kallt och då går trät sönder i golvet om du har trä golv om du har klinker kan klinker platorna lossna pga för hög värme så då måste du sjunta vattnet till lägre temparatur till runt 25-30 grader det beror på vilket matrial su ska ha som det slutliga golvet
Jag skickar inte ut 60grader utan ca 35-40grader. Som jag skrev innan så ska jag ha klinkers.oavvs skrev:du kan inte bara koppla på en golvärme slinnga på radiator kretsen för radiator kretsen pumpar ut ca 60-70 gradit vatten i normala fall när det är kallt och då går trät sönder i golvet om du har trä golv om du har klinker kan klinker platorna lossna pga för hög värme så då måste du sjunta vattnet till lägre temparatur till runt 25-30 grader det beror på vilket matrial su ska ha som det slutliga golvet
Jocke
Klicka här för att svara