hej! Hoppas att jag la detta rätt..

Vi har nyss flyttat in i vårt nybyggda hus och har valt oinredd övervåning. Husleverantören har lagt glesregel på övervåningen (för att snickarna skulle ha något att gå på när dom isolerade övervåningen).

Vi ska ha vattenburen golvvärme och jag har hört att man kan lägga golvvärmeslingan i glesregeln. Problemet är att dom har satt glesregeln med olika stora mellanrum...

Går det att få till det bra iallafall? Eller måste vi slita ut all glesregel och ersätta med spårade spånskivor...? :confused:

Du bör lägga golvvärmen jämnt fördelat, annars finns risken att golvet upplevs som ojämnt varmt. Därtill kommer att det oftast är så mycket enklare och går mycket fortare att bygga när saker och ting läggs så som det är tänkt från tillverkaren.

Kan du inte återanvända glespanelen då så kanske du bara behöver komplettera med lite mer?

Ska du ha ett laminatgolv ovanpå så måste du ändå lägga golvspån ovanpå för att få tillräcklig bärighet. Det kan vara en klok idé att räkna på vad som blir billigast och mest praktiskt.

Men HUR ojämnt är det lagt?
Är det cm eller meter det felar på?

Protte

prototypen prototypen skrev:
Men HUR ojämnt är det lagt?
Är det cm eller meter det felar på?

Protte
Det skiljer upp till 0.5 cm!

Krilleman
På bredden gör det ingen skillnad då plåtarna endast spikas på ena sidan först innan förläggning av slangen.

Andra sidan av plåten spikas efteråt.

Diffar det på höjden så går det ju inte att lägga övergolvet senare (tex parkett)

S
catherineb catherineb skrev:
Det skiljer upp till 0.5 cm!
5mm det var inte mycke. Får du plats med läggplåtar?

Det diffar bara på avståndet mellan reglarna inte på höjden!

Men nu säger somliga att plåten gör så att golvet klapprar/låter, framför allt om avstånden är lite udda, och att spånskivor med urfrästa spår är det enda vettiga. Vad säger ni?

Ja läggplåtar får plats!

catherineb catherineb skrev:
Det diffar bara på avståndet mellan reglarna inte på höjden!

Men nu säger somliga att plåten gör så att golvet klapprar/låter, framför allt om avstånden är lite udda, och att spånskivor med urfrästa spår är det enda vettiga. Vad säger ni?
Vi har golvvärme med glespanel och plåtar och inte klapprar det inte. Jag är rätt säker på att vi toleransen när vi la glesen var mer än 5mm :)

Såhär ser det ut. När jag kollar på instruktionsvideos ser det ut att vara lätt som en plätt att lägga slangen i glesregeln!

Men dom som säger att det "klapprar", vad har dom då gjort för "fel"?

• Vit glespanel gjord av smala träreglar mot en mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av slang i glesregel på ett bygge, synlig mellan trälisterna mot en svart kaklad golvbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Jag har skruvat fast mina golvspån, än så länge inget klapprande.
Klappergolven kanske ligger lösa uppepå?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag har skruvat fast mina golvspån, än så länge inget klapprande.
Klappergolven kanske ligger lösa uppepå?
Men hur är det med golvspån ovanpå ur värmesynpunkt? Försämras inte uppvärmningen?

Staffans2000
Visst gör det det.
Men golvet blir väldigt stabilt och förhoppningsvis kommer det upp tillräckligt med värme. Själv lägger jag nu ett sådant golv efter råd från kompisar i branschen som tycker att golvspån med kanaler är alldeles för hela!

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Visst gör det det.
Men golvet blir väldigt stabilt och förhoppningsvis kommer det upp tillräckligt med värme. Själv lägger jag nu ett sådant golv efter råd från kompisar i branschen som tycker att golvspån med kanaler är alldeles för hela!
Se där!

Vi har golvvärme som enda uppvärmning, har du det så också?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.