Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
hej! Hoppas att jag la detta rätt..
Vi har nyss flyttat in i vårt nybyggda hus och har valt oinredd övervåning. Husleverantören har lagt glesregel på övervåningen (för att snickarna skulle ha något att gå på när dom isolerade övervåningen).
Vi ska ha vattenburen golvvärme och jag har hört att man kan lägga golvvärmeslingan i glesregeln. Problemet är att dom har satt glesregeln med olika stora mellanrum...
Går det att få till det bra iallafall? Eller måste vi slita ut all glesregel och ersätta med spårade spånskivor...?
Vi har nyss flyttat in i vårt nybyggda hus och har valt oinredd övervåning. Husleverantören har lagt glesregel på övervåningen (för att snickarna skulle ha något att gå på när dom isolerade övervåningen).
Vi ska ha vattenburen golvvärme och jag har hört att man kan lägga golvvärmeslingan i glesregeln. Problemet är att dom har satt glesregeln med olika stora mellanrum...
Går det att få till det bra iallafall? Eller måste vi slita ut all glesregel och ersätta med spårade spånskivor...?
Du bör lägga golvvärmen jämnt fördelat, annars finns risken att golvet upplevs som ojämnt varmt. Därtill kommer att det oftast är så mycket enklare och går mycket fortare att bygga när saker och ting läggs så som det är tänkt från tillverkaren.
Kan du inte återanvända glespanelen då så kanske du bara behöver komplettera med lite mer?
Ska du ha ett laminatgolv ovanpå så måste du ändå lägga golvspån ovanpå för att få tillräcklig bärighet. Det kan vara en klok idé att räkna på vad som blir billigast och mest praktiskt.
Kan du inte återanvända glespanelen då så kanske du bara behöver komplettera med lite mer?
Ska du ha ett laminatgolv ovanpå så måste du ändå lägga golvspån ovanpå för att få tillräcklig bärighet. Det kan vara en klok idé att räkna på vad som blir billigast och mest praktiskt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Men HUR ojämnt är det lagt?
Är det cm eller meter det felar på?
Protte
Är det cm eller meter det felar på?
Protte
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
På bredden gör det ingen skillnad då plåtarna endast spikas på ena sidan först innan förläggning av slangen.
Andra sidan av plåten spikas efteråt.
Diffar det på höjden så går det ju inte att lägga övergolvet senare (tex parkett)
Andra sidan av plåten spikas efteråt.
Diffar det på höjden så går det ju inte att lägga övergolvet senare (tex parkett)
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Det diffar bara på avståndet mellan reglarna inte på höjden!
Men nu säger somliga att plåten gör så att golvet klapprar/låter, framför allt om avstånden är lite udda, och att spånskivor med urfrästa spår är det enda vettiga. Vad säger ni?
Men nu säger somliga att plåten gör så att golvet klapprar/låter, framför allt om avstånden är lite udda, och att spånskivor med urfrästa spår är det enda vettiga. Vad säger ni?
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Ja läggplåtar får plats!
Vi har golvvärme med glespanel och plåtar och inte klapprar det inte. Jag är rätt säker på att vi toleransen när vi la glesen var mer än 5mmcatherineb skrev:
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Såhär ser det ut. När jag kollar på instruktionsvideos ser det ut att vara lätt som en plätt att lägga slangen i glesregeln!
Men dom som säger att det "klapprar", vad har dom då gjort för "fel"?
Men dom som säger att det "klapprar", vad har dom då gjort för "fel"?
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Visst gör det det.
Men golvet blir väldigt stabilt och förhoppningsvis kommer det upp tillräckligt med värme. Själv lägger jag nu ett sådant golv efter råd från kompisar i branschen som tycker att golvspån med kanaler är alldeles för hela!
Men golvet blir väldigt stabilt och förhoppningsvis kommer det upp tillräckligt med värme. Själv lägger jag nu ett sådant golv efter råd från kompisar i branschen som tycker att golvspån med kanaler är alldeles för hela!
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Se där!Staffan2000 skrev:
Vi har golvvärme som enda uppvärmning, har du det så också?
Klicka här för att svara