Jag la golvet först. Ut med allt i köket, in med golvet och monterade sedan.
 
  • Gilla
Nimbus310
  • Laddar…
bobbo_krull skrev:
Det finns underlägg som har den där fliken, och tvärtemot "baljorna" faktiskt fungerar. Dessutom fungerar de ypperligt när man har självavfrostande skåp, där självavfrostningen svämmar över.


MvH
Bobbo
Enligt försäkringsbolagen så är kyl- /frysskåp med vattenanslutning en stor skadekälla. Så tillräckligt bra funkar dom inte. I alla fall inte för vattenskador där anslutningen till skåpet läcker och där det mycket väl kan spruta upp vatten på väggen.

Jag har letat efter baljor som har ett skydd för väggen också, inte enbart en lägre kant, men har inte hittat något. Var kan man hitta dom som skyddar upp på väggen också?

MVH
Ralph
 
Att försäkringsbolagen säger att det är en stor skaderisk är kalrt för att dom kämpar med näbbar och klor för att kunna höja premierna hela tiden.

Tror någon på fullaste allvar att f-bolagen skulle säga annat?

Jag monterade köket först och golvet sedan. Lite mera pill skulle jag tro, men det var helt OK.
 
Efter att ha varit med om två vattenskador i köket, en för 12 år sen och en nu i sommar, så har vi lagt plastmatta på hela golvet med uppvik om 10 cm där skåpen nu står. När golvet var lagt skyddade vi det med både byggpapp och den wellpapp som skåpen levererades i. Nu är allt på plats och inga skador på golvet. Vi hoppas att vi aldrig mer skall få en vattenskada!
 
perstr skrev:
Att försäkringsbolagen säger att det är en stor skaderisk är kalrt för att dom kämpar med näbbar och klor för att kunna höja premierna hela tiden.

Tror någon på fullaste allvar att f-bolagen skulle säga annat?

Jag monterade köket först och golvet sedan. Lite mera pill skulle jag tro, men det var helt OK.
Det är väl klart som f-n att det är stor skaderisk... allting går sönder för eller senare. När det är elektronik & vatten är det väl snarare förr som gäller. Det du borde vara oroad över är vad som händer när du får vattenläckorna. Hur din familj reagerar när ni har haft en vattenläcka som har stått i månader och fermenterat är väl trots allt viktigare. När barnet börjar bli lite smått astmatiskt pga mögel är det en försumbar kostnad vi pratar om.

Vad gäller försäkringsbolagen....
Det är ju du som försäkringstagare tillsammans med de andra andra försäkringstagarna som betalar skadorna. Försäkringsbolagen bara sprider riskerna och administrerar det hela mot en avgift (om den är för stor eller inte, kan man diskutera ad nauseum, så jag går inte in på det).


perstr skrev:
Jag monterade köket först och golvet sedan. Lite mera pill skulle jag tro, men det var helt OK.
Du har säkert löst detta på ett smart sett, men hur löser du accessen till ledningar och ytan under skåpen ?


/Bobbo
 
Biet skrev:
Efter att ha varit med om två vattenskador i köket, en för 12 år sen och en nu i sommar, så har vi lagt plastmatta på hela golvet med uppvik om 10 cm där skåpen nu står. När golvet var lagt skyddade vi det med både byggpapp och den wellpapp som skåpen levererades i. Nu är allt på plats och inga skador på golvet. Vi hoppas att vi aldrig mer skall få en vattenskada!
Biet, får man fråga vilka detaljer som gick sönder ?

samt

Var det snabba läckor där vatten forsade ut, eller droppande varianter ?


/Bobbo
 
"Försäkringsbolagen bara sprider riskerna och administrerar det hela mot en avgift (om den är för stor eller inte, kan man diskutera ad nauseum, så jag går inte in på det)."

Försäkringsbolagen är modern tids bank. Var det inte Skandia som delade ut typ 500 miljoner till ledningen under bonussystemet Wealth-builder.

Affärsidén är snarare att skrämma skiten ur konsumenten så att de tycker att premien är billig därför risken verkar vara så överhängande. I princip så sitter du bara och väntar på en vattenskada.

Men därifrån till att få köket klassat som ett våtrum är nog till att ta i. Har underlägg till diskmaskiner som leder fram vatten till synligt ställe.

Jag har ett betongbjälklag så det var det flytande golvet som vi la i efterhand. Men du har klart rätt i att beroende på förutsättningar och omständigheter så är det nog enklare att göra det först.

Vi fick köket innan golvet och resonerade til att vi kunder montera köket först och golvet senare.
 
snip, snip, friserat i citerandet ordentligt....

perstr skrev:
" Men därifrån till att få köket klassat som ett våtrum är nog till att ta i. Har underlägg till diskmaskiner som leder fram vatten till synligt ställe.
En slang har ( vanligtvis :-) ) två ändar ( plus en bit på mitten) som kan läcka... Har du inte någon diskbänksinsats ?


/Bobbo
 
bobbo_krull skrev:
Biet, får man fråga vilka detaljer som gick sönder ?

samt

Var det snabba läckor där vatten forsade ut, eller droppande varianter ?


/Bobbo
Båda skadorna startade under diskbänken. Första gången var det ett år gamla plaströr från diskhon som av ngn anledning hoppade ur läge (vi hade bytt bänkar och diskho året innan). Där forsade det ut vatten men det gick några dagar innan vi upptäckte det ändå. Golvet fick sågas upp och stod på tork i tre veckor.

Andra skadan, nu i sommar, berodde på att avloppsröret - järnröret - hade rostat sönder. Hur länge det droppade vet jag inte men när vi till slut kände lukten och kallade på rörmokare så visade det sig att denna skada var värre än den första. Det var blött i bottenplattan. Uppsågning av golv igen + torkmaskin, denna gång 6 veckor.

Det märkliga är att försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) ställer stora krav på "baljor" under diskmaskin och kylskåp med isvatten men INGA krav på tätning mot vatten under avloppsrören! Det var deras anvisade firma som lagade golvet första gången och dom satte inte någon matta under bänkskåpen. Hade dom gjort det hade vi troligen inte fått den sista skadan.

Som sagt - matta över hela golvet, väl uppvikt mot väggarna är vad jag rekommenderar!
 
Biet skrev:
Det märkliga är att försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) ställer stora krav på "baljor" under diskmaskin och kylskåp med isvatten men INGA krav på tätning mot vatten under avloppsrören! Det var deras anvisade firma som lagade golvet första gången och dom satte inte någon matta under bänkskåpen. Hade dom gjort det hade vi troligen inte fått den sista skadan.
(snip,snip, forsättning följer av citatet)

Det är väl så att tidigare hade dom statistik på diskmaskiner, inte diskbänkar, där dom var anslutna. :-(
Nu har dom börjat gå igenom sin statistik och har blivit lite förvånade. Det har väl visat sig att en stor del av diskmaskins läckorna är under diskbänken.

Det finns två produkter för det. Den första, Foolproof's diskbänksinsats. Den monteras i befintlig diskbänk vilket jag själv har gjort och om man följer installationsanvisningen, är det ganska enkelt... men om man gör som jag, får man köpa en ny :-( och då följer man installationsanvisningen.( Det var m a o min egen klantskallighet som tog över... och jag ska jobba med sånt här... tur att inte chefen såg det.... :-) )

Sedan fick jag för en vecka sen se en ny produkt som passar när man ska installera ett nytt kök. Vad jag kan se, så är den inte ute på marknaden ännu, men kolla på http://www.vattensakra.nu med jämna mellanrum, den kommer att dyka upp där ;-)

Biet skrev:
Som sagt - matta över hela golvet, väl uppvikt mot väggarna är vad jag rekommenderar!
(jag kanske missförstår dina tankegångar, men...)

...under laminat golvet eller ?
Vad händer då vid en droppande läcka ?
Vattnet kryper in under laminatgolvet, ligger där och möglar... Ett antal månader senare så kommer det inte att vara smågodis som det luktar. :-( Och förhoppningsvis så är alla i familjen fortfarande friska.
Som jag ser det så är enda möjligheten att leda fram vattnet, upptäcka läckan, ta hand om det.

Det är inget som ett par blöta strumpor i köket som får en att haja till.... ;-)


/ BoBBo
 
Jag är resturangskadad och vill ha en golvbrunn i köket, några cem bred 50 cm lång sisodär.... rostfritt nedanför diskhon.
SEn blir det golv med fall från väggen under skåpen. Blir det läckage så tar ju avloppet det. slabbar men med vatten, eller barnen snarare, så är det bara å raka ner det i brunnen.
Faaast det är ju klart. jag vill ha kliner, funkar nog inte med trägolv.....
 
coss skrev:
Jag är resturangskadad och vill ha en golvbrunn i köket, några cem bred 50 cm lång sisodär.... rostfritt nedanför diskhon.
SEn blir det golv med fall från väggen under skåpen. Blir det läckage så tar ju avloppet det. slabbar men med vatten, eller barnen snarare, så är det bara å raka ner det i brunnen.
Faaast det är ju klart. jag vill ha kliner, funkar nog inte med trägolv.....
och vips så har du ett våtutrymme...
 
aaaahhh det är ju iofs sant. men ingen nackdel väl???
allt är ju jordat och har jordfelsbrytare......
tänker på användarvänligheten och så praktiskt som möjligt...är detta en dum tanke??????
Köket byggs om inom 2 år så jag har bara tankarna i huvudet och gott om tid att revidera.
 
coss skrev:
aaaahhh det är ju iofs sant. men ingen nackdel väl???
allt är ju jordat och har jordfelsbrytare......
tänker på användarvänligheten och så praktiskt som möjligt...är detta en dum tanke??????
Köket byggs om inom 2 år så jag har bara tankarna i huvudet och gott om tid att revidera.
Golvbrunn är en mycket bra idé... om det är nybygge (har t o m för mig att det är krav i nybyggnationer)

Om det inte är nybygge, är det många problem du kan stöta på...
Avrinning... hela golvet måste luta för att inte få stående vatten någonstans, finns det plats ?
rör till avlopp... hur ska du dra dessa ? Måste du bila betong ? Du ska nog ha lite dimension för att inte få stopp var och varannan dag....
Du måste bygga om hela köket till våt rum..... varken lätt eller billigt.
el i våtrum....m.m m.m.

M a o, det är inget trivialt litet jobb du tar på dig om du beslutar dig för denna lösning.....
Det kommer inte att bli billigt....

/BoBBo
 
Jag bugar och tackar för det!!!!
Måste forska vidare i detta. Jag lär ju komma med frågor och funderingar framöver.
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.