C cpalm skrev:
De som handlar på köpladorna har nog dock en helt annan mentalitet.
Undrar vad vi som både har blå Bosch och handlar på Julatema har för mentalitet? 🤔 Kluven med lite drag av schizofreni antar jag. 😂

• Haha
Håkan V och 3 till
  • Laddar…
G
Och ibland blir man förvånad att den billiga maskinen är så bra som den är.
Tänkte för några år sedan knacka ner lite puts manuellt med spett, mejsel liten slägga. Tröttnade rätt fort. Tänkte hyra en liten Hilti (som jag gjort förrut) men innan jag åkte iväg för att hyra så kollade på Jula, de hade en som kostade mindre än att hyra en Hilti ett dygn. Köpte en Meec, har använt den massor i flera år nu och funkar perfekt, särskilt för dom pengarna.
Annars blir man ibland ganska less på billigt skräp, bromsluftare som inte tål bromsvätska. Tyvärr tror jag inte det räcker med att höja priset från ex 99kr till 149kr, fortfarande för dålig kvalitet. Priset måste nog oftast höjas minst en faktor 2 och då är det ingen som köper.
Handverktyg, där har nog lågpris närmast sig i kvalitet och blivit bättre.

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Undrar vad vi som både har blå Bosch och handlar på Julatema har för mentalitet? 🤔 Kluven med lite drag av schizofreni antar jag. 😂
Skall gärna erkänna att jag köpt ngn udda maskin som lågpris med, tex en rörslip som kostar 12k från flex och 1200kr på amazon, men då mest för att pröva om den skulle funka till ett specifikt projekt och den inte fanns att hyra.
Den var rätt värdelös som lågpris med dålig bandspänning osv men fick iaf reda på att jag inte kom åt som jag behövde och då hjälper det inte hur bra maskin man har.

J Jaggatagga skrev:
Mm. Den här kinesium-memen börjar bli tröttsam och anspelar på någon slags hybris. Syndarna är snarare butiker som köper in skräp. Och ärlig talat är Biltema ganska OK. De är iaf. bra på att återkalla grejer när de visar sig vara farliga ...

Jula avskyr jag dock. Jag har köpt alldeles för mycket grejer som bara inte funkar där. Samt deras uppdelning mellan "billiga" och "märkesvaror" känns konstgjord, som ett sätt att lura på en halvbra märkesgrejer, där Biltema håller sig till billigt.

Jag tänker mig att Jula och Biltema är varandras främsta konkurrenter?
Jula har något som gör det överlägset Biltema; recensioner.

På julas hemsida kan man med lätthet se om produkten man tänkt köpa är skit eller inte genom att kika på recensionerna.
Detta har inte biltema vilket är under all kritik.. Därför köper jag sällan grejer på biltema.

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
I IconicMoose skrev:
Jula har något som gör det överlägset Biltema; recensioner.

På julas hemsida kan man med lätthet se om produkten man tänkt köpa är skit eller inte genom att kika på recensionerna.
Detta har inte biltema vilket är under all kritik.. Därför köper jag sällan grejer på biltema.
Men hur trovärdiga är dom? Att någon köpt en vinkelslip och använt den en timme utan att jämnföra den med något ger inte mycket till recension enligt mig? Eller oavsett vilket verktyg det gäller, för att bli ens i närheten av verklighetsrelevant känns det som man måste anväda verktyget i praktisk användning några år som privatperson för att ha underlag.
Tar det som ganska givet att alla rondeller surrar och går samt håller att kapa 10 armeringsjärn med men vad bevisar det?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Jag skulle säga till henne att för bara lite mer pengar så får hon en maskin som är lättare att använda, bekvämare att hålla. Säkrare med mjukstart och nollspänningsbrytare.
Samt att maskinen är mer miljövänlig för den överlever 5 lågprismaskiner.

Därmed inte sagt att hon bryr sig om dom argumenten men dom är alla bra och sanna.
Lättare att använda? Vet jag faktiskt inte vad du menar. mjukstart? har jag aldrig funderat på själv. nollspänningsbrytare? Det måste vara väldigt ovanligt på en vinkelslip.
Tänk på att du jämför med de billigaste proffsmaskinerna. mer miljövänlig!
Hur kan du veta det? Mer än dina fördomar. Dessutom har vi en maskin som mestadels kommer ligga på hyllan. Även om jag själv föredrar blå bosch. Så skulle jag aldrig ens fundera på att få någon lägga ut så mycket mer pengar med en sån liten beräknad användning som fru Svensson har.
Om jag inte hängde med på dina argument. Jag har ett väldigt mycket större intresse för verktyg. Som de flesta här på BH.
Men miljöargumentet vet du inte. Förutsatt att maskinen inte bara går sönder av att ligga ner. Så betvivlar jag att proffs maskinen skulle hålla så mycket längre.
Sen hur viktigt är det med ergonomi om man kommer hålla i maskinen så kort tid?

Om du försöker koppla bort verktygsfetishisten en liten stund (jag är själv verktygsgetishist) En maskin du vet bara kommer använda väldigt kort tid och ingen aning om och när du skulle använda det igen. Skulle du inte fundera på biltema?

Men för vem är det du sitter och klagar på att folk köper Biltemas prylar? Du behöver inte handla där själv. Vilket jag förvisso mycket väl kan förstå.

• Gilla
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Men hur trovärdiga är dom? Att någon köpt en vinkelslip och använt den en timme utan att jämnföra den med något ger inte mycket till recension enligt mig? Eller oavsett vilket verktyg det gäller, för att bli ens i närheten av verklighetsrelevant känns det som man måste anväda verktyget i praktisk användning några år som privatperson för att ha underlag.
Tar det som ganska givet att alla rondeller surrar och går samt håller att kapa 10 armeringsjärn med men vad bevisar
T Tossegubbe skrev:
Tar det som ganska givet att alla rondeller surrar och går samt håller att kapa 10 armeringsjärn med men vad bevisar det?
För mig har detta sätt funkat bra. Känslan, kvalitén på plastdetaljer, vibrationer osv visar sig direkt. Dessutom går det att ändra lagd recension om det visar sig att livslängden var dålig.

Jag tror ingen som tänkt använda ett verktyg dagligen köper det billigaste på jula eller biltema. Men för oss som använder en vinkelkap någon gång ibland så blir det, med hjälp av recensioner, ofta ett bra köp.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
RoTe
T Tossegubbe skrev:
Men hur trovärdiga är dom?
Hade biltema haft recensioner hade jag sluppit köpa en herrans massa SKIT. T.ex. vattenslangar av bakelitkvalitet osv.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Hade biltema haft recensioner hade jag sluppit köpa en herrans massa SKIT. T.ex. vattenslangar av bakelitkvalitet osv.
nja, räcket att ta på de skitslangarna för att man ska springa ;)

• Gilla
  • Haha
Tossegubbe och 1 till
  • Laddar…
C
T Tossegubbe skrev:
Men hur trovärdiga är dom?
Inte det minsta. Öppna en produktkategori och kolla stjärnorna - nästan alla produkter har 4-5 stjärnor. Om man tar kategorin elverktyg t.ex. så är det sammanlagt 32 produkter av 332 som har < 4,0 i betyg.

Redigerat:
  • Gilla
Tossegubbe
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inte det minsta. Öppna en produktkategori och kolla stjärnorna - nästan alla produkter har 4-5 stjärnor. Om man tar kategorin elverktyg t.ex. så är det sammanlagt 32 produkter av 332 som har < 4,0 i betyg.
Förstår din tanke men håller inte med. Det innebär i min värld att det säljs 300 elverktyg som är ett ok köp och 32st som du ska undvika.
Du får ju använda det tillsammans med lite sunt förnuft. Köper du en skruvdragare för 400kr så kan du inte förvänta dig en proffsmaskin, men om recensionerna är bra så är det ett bra köp i förhållande till priset.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
C
I IconicMoose skrev:
Det innebär i min värld att det säljs 300 elverktyg som är ett ok köp och 32st som du ska undvika.
Tja, men vart drar man gränsen? Om man kikar t.ex. på slagskruvdragare så har den "bästa" betyget 4,8 och den "sämsta" betyget 4,5. Betyder det att hela sortimentet av slagskruvdragare är ett grymt köp över hela linjen? Eller är 4,8 = toppen, 4,7 = bra, 4,6 = medioker, 4,5 = kass?

Alfredo Alfredo skrev:
Jag handlar på Jula och föredrar Blå bosch.
Men ibland kanske man behöver kanske handverktyg eller nya borrar. Då blir Jula perfekt. Sen kanske jag tycker att blå bosch är övdrivet i förhållande till användningen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
C cpalm skrev:
Ja, jo, men den maskinen hittar du inte på Jula och definitivt inte på Biltema.
Handlar själv i första hand kvalitetsprodukter och otroligt sällan på Jula eller Biltema, så jag delar din uppfattning fullt ut. De som handlar på köpladorna har nog dock en helt annan mentalitet.
Ska man kapa sten eller tegel, för hobbybruk, så köper man det billigaste man kan hitta och kastar den när man är klar.
Då har man sin "riktiga" kvar i bra skick. 😎🙂

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H
Alfredo Alfredo skrev:
🙃 Du är i alla fall inte ensam, jag köper ofta lite billigare kvalitet på verktyg jag inte använder ofta eller om jag inte har höga krav på resultatet, går ett verktyg sönder för att jag använt eller belastat det för mycket så köper jag ett bättre som ersättning nästa gång.

Har insett att Lidl faktiskt ofta har ett hyfsat förhållande mellan pris och kvalitet. Det värsta med billiga verktyg kanske är att dom ofta är lite klumpigare, men vill man ha en verktygssats med sig i bilen eller båten så duger det ofta med något billigare, som man har råd att få stulen också....

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.