T Troberg skrev:
Motorolja är väl inte direkt en hyllvärmare, speciellt inte en så vanlig som 5W-30. Deras MC-grejor var populära. Osv.
De tyckte väl att det räcker och ha oljan som helsyntet. mc grejorna var säkert populära. Men de var kanske inte tillräckligt populära för att kunna få ett bra inköpspris. Då tar man bort det. Så det kommer kanske tillbaka igen

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
De tyckte väl att det räcker och ha oljan som helsyntet. mc grejorna var säkert populära. Men de var kanske inte tillräckligt populära för att kunna få ett bra inköpspris. Då tar man bort det. Så det kommer kanske tillbaka igen
Helsyntet funkar bara på nya bilar, inte begagnade. Man kan inte blanda helsyntet och mineralolja, men halvsyntet går att blanda med allt. Så, om man inte vet vad som använts tidigare så är halvsyntet enda valet.

Nissens
T Troberg skrev:
Helsyntet funkar bara på nya bilar, inte begagnade. Man kan inte blanda helsyntet och mineralolja, men halvsyntet går att blanda med allt. Så, om man inte vet vad som använts tidigare så är halvsyntet enda valet.
Va? Jag köpte en ny V70 för många år sedan, den hade alltid helsyntetolja, även som begagnad. De fyllde i den på Bilias service. Menar du att de gör fel på Bilia?

När blir en bil begagnad förresten? Efter en månad? Ett år? Tre år?

• Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Ä Äpplesnö skrev:
är det 5kr korven som drar
Alltid samma gäng som sitter utanför Biltema Karlstad på tidig förmiddag och tar en varmkorv, ser inte ut som om dom varit inne i butiken och handlat dock 😆

Fairlane
T Troberg skrev:
Jo, man kan byta det går alldeles utmärkt, men sen finns det ju rätt mycket myter också.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
När blir en bil begagnad förresten?
när nybilsgarantin upphör

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
T tergo skrev:
när nybilsgarantin upphör
Ok, så efter tre år skall Bilia sluta med helsyntet till bilarna? Det känner de inte till i då fall..

Nissens Nissens skrev:
Ok, så efter tre år skall Bilia sluta med helsyntet till bilarna? Det känner de inte till i då fall..
finns ingen anledning att sluta med helsyntet det använde jag själv till gamla volvo 740 på 80-90-talet inga problem med det funkade bra

Nissens
T tergo skrev:
finns ingen anledning att sluta med helsyntet det använde jag själv till gamla volvo 740 på 80-90-talet inga problem med det funkade bra
Håller med helt, men jag kommenterade någon som påstod något annat.

Nissens Nissens skrev:
Va? Jag köpte en ny V70 för många år sedan, den hade alltid helsyntetolja, även som begagnad. De fyllde i den på Bilias service. Menar du att de gör fel på Bilia?

När blir en bil begagnad förresten? Efter en månad? Ett år? Tre år?
Du missar poängen. Om jag köper en begagnad bil så vet jag inte vad tidigare ägare trattat i, och måste därför fylla på med något som passar till allt. Om tidigare ägare haft mineralolja så kan jag inte tratta i helsyntet, och vice versa.

RoTe
T Troberg skrev:
Om tidigare ägare haft mineralolja så kan jag inte tratta i helsyntet, och vice versa.
Det kan man visst.

• Gilla
john.h och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det kan man visst.
Läs på etiketterna.

RoTe
T Troberg skrev:
Läs på etiketterna.
Vad står det? Motorn sprängs?

• Gilla
  • Haha
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Nissens
T Troberg skrev:
Du missar poängen. Om jag köper en begagnad bil så vet jag inte vad tidigare ägare trattat i, och måste därför fylla på med något som passar till allt. Om tidigare ägare haft mineralolja så kan jag inte tratta i helsyntet, och vice versa.
Har den varit på märkesservice så kan man utgå ifrån att de använt specad olja.

RoTe RoTe skrev:
Vad står det? Motorn sprängs?
Det står bara att man inte får blanda mineralolja och helsyntet, medan halvsyntet kan blandas med båda. Det står inte varför.

Jag har hört, men vet inte om det stämmer, att oljan kan gunka ihop om man blandar fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.