161 923 läst ·
450 svar
162k läst
450 svar
Lågfrekvent buller i huset. Vad ska jag göra?
Denna industri smälter stora mängder järn dagligen, alltså många ton.L lordi skrev:Jag tycker det låter vindrelaterat. Typ som att det blåser runt och över en hög skorsten. Alternativt ljud från en större ugn eller panna med hög skorsten. Är industrin ett glasbruk, eller järnverk eller liknande, där man kan tänkas behöva hålla igång en ugn dygnet runt?
En annan teori är att ljudet fortplantar sig genom avloppssystemet, men det som talar i mot det är att du även hör ljudet utomhus.
Ljudet finns inte om man lyssnar på rör och avloppsstammar.
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Ingen pop-upreklam här. Vilken vidrig upplevelse. Min fru skrek åt mig att dra bort basen efter 10 sekunder..... Detta kan inte återges i en mobil. Jag hoppas verkligen att ni hittar orsaken!
Har en industri kanske ställt om en stor ventilationsfläkt?
Har en industri kanske ställt om en stor ventilationsfläkt?
Industrin säger att dom inte har gjort något alls och att det område jag pekar ut som källan nästan är helt omöjligt att jag skulle höra. De har aldrig kommenterad mina ljudinspelningar, inte heller jämförelser med ljudet vid industrin.Tallguy196 skrev:
Ja, det är helt vidrigt och det pågår dygnet runt, blir aldrig tyst. Dock ska tilläggas att jag i skrivande stund är på besök i hemmet och jag kan vara i köket om jag sätter på spisfläkten. Ljudet är lägre när det är lite varmare ute. På kvällarna när det kryper under nollan är det helt outhärdligt. Sovrummet har jag stängt dörren till, dit går jag inte in, det räckte med några sekunder för att jag skulle få hjärtklappning.
Redigerat:
Jag längtar till industrisemestern här, om de stänger ner fabriken i sommar. Dom har stora planer och ska utöka verksamheten så risken är väl att det kommer nya ljud på detta.Fotografen skrev:
Rätt sjukt vad människor står ut med. Så många tror att man måste acceptera hur mycket som helst. Det finns faktiskt regler, inte bara vid nybyggnad utan även för befintliga industrier i förhållande till närliggande bostäder. Folk vet väl inte vart man ska vända sig eller tror inte det är lönt. Är väl först när det blir som för mig, när man måste riva upp hela världen, för att ens kunna leva antar jag. Jag hade nog aldrig orkat klaga om ljudet inte vore så fruktansvärt och plötsligt påträngande inne i bostaden.
Då gissar jag på ugn/skorsten. Troligen har de också en större transformatorstation som förser verket med el. Kan ju vara något därifrån också. Järnverk brukar ofta göra underhållsarbeten några veckor på sommaren då de stänger ner produktionen. Det hade ju varit intressant att se om ljudet tystnar då.URL skrev:
Har också ett problem med lågfrekvent buller som tillkommit nyligen. Mitt oljud är också lågfrekvent, som en roterande trumma. I otakt. Dygnet runt. Och japp, ljudet ökar med kyla. Kan ibland behöva öronproppar, eller brusreducerande hörlurar på. För att stressa av, för det stressar en djupt då det inte går komma ifrån. Jag håller med om att miljö, gällande buller, ska ha fler personer och större befogenheter att se till att folk kan bo utan oljud.
Lyssnande på din ljudfil och som flera sagt... riktigt läskigt ljud när det spelas upp med högtalare + subwoofer. Min dator vibrerade, och det har den aldrig gjort tidigare av musik man spelat högt.
Detta ljud kan troligen färdas via mark, kanaliseras och studsa mellan byggnader och hamnar tyvärr på ditt och kanske några andra hus. Jag anar något liknande i mitt eget fall, då mitt hus ligger lågt i en "dal" nästan 5 m eller mer i snitt under alla andra hus i området. Så ljudet jag har kommer snarare in via taket, än väggar. Svårt att fixa.
Det bästa du kan göra här, är att sälja. Flytta, dra... Stressen av att bevisa dig rätt, gör inte att du kommer må bättre.
Lyssnande på din ljudfil och som flera sagt... riktigt läskigt ljud när det spelas upp med högtalare + subwoofer. Min dator vibrerade, och det har den aldrig gjort tidigare av musik man spelat högt.
Detta ljud kan troligen färdas via mark, kanaliseras och studsa mellan byggnader och hamnar tyvärr på ditt och kanske några andra hus. Jag anar något liknande i mitt eget fall, då mitt hus ligger lågt i en "dal" nästan 5 m eller mer i snitt under alla andra hus i området. Så ljudet jag har kommer snarare in via taket, än väggar. Svårt att fixa.
Det bästa du kan göra här, är att sälja. Flytta, dra... Stressen av att bevisa dig rätt, gör inte att du kommer må bättre.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
" Jag höll på att gå under av terrorn och jag skojar inte, jag hade inte fått sova mer än ett fåtal sammanhängande timmar på flera veckor. "
Det med sömnen låter ungefär som att ha småbarn, undra när man sov en sammanhängande natt senast, det minns jag inte ens.
Bortsett från det så låter det som att det handlar om ångest som kan ha initierat av detta. Du bör överväga att prata med en terapeut, oavsett vad som visar sig vara orsaken.
Hoppas det blir bättre!
Det med sömnen låter ungefär som att ha småbarn, undra när man sov en sammanhängande natt senast, det minns jag inte ens.
Bortsett från det så låter det som att det handlar om ångest som kan ha initierat av detta. Du bör överväga att prata med en terapeut, oavsett vad som visar sig vara orsaken.
Hoppas det blir bättre!
Min första tanke var att ett flygplan flög förbi precis som jag startade ljudfilen och hörde något kvittrande ljud. Men oljudet tystnade inte förän jag tog av JBL-lurarna.
I innerörat sitter balanssinnet och det påverkas av lågfrekventa ljud vilket kan ge yrsel, balansrubbningar och illamående vid höga ljudvolymer om man är känslig.
Kom också att tänka på de amerikanska diplomaterna på Kuba som blev sjuka och mådde illa av någon slags misstänkt ljudattack av främmande makt. Man lyckades aldrig förklara vad som gjort dem sjuka.
Så visst kan folk må illa av ljud.
Vår hund gillade inte ljudet heller när jag körde ut det i stereon...
I innerörat sitter balanssinnet och det påverkas av lågfrekventa ljud vilket kan ge yrsel, balansrubbningar och illamående vid höga ljudvolymer om man är känslig.
Kom också att tänka på de amerikanska diplomaterna på Kuba som blev sjuka och mådde illa av någon slags misstänkt ljudattack av främmande makt. Man lyckades aldrig förklara vad som gjort dem sjuka.
Så visst kan folk må illa av ljud.
Vår hund gillade inte ljudet heller när jag körde ut det i stereon...
Tycker också att det låter som någon slags förbränningsugn som går och går. Återstår då frågan var det finns sådana i närheten.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 159 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 159 inlägg
Jag lyssnade i fyra minuter sen ville jag också spy.
På något vis så blir jag lite glad av att läsa att jag inte är ensam men jag önskar såklart ingen annan detta. Men då förstår vi varandra och jag beklagar din situation. Har du någon aning om källan till ditt ljud? Lyssnat hos grannar? Är det fler än du som hör ljudet?Johnny Viking skrev:
Har också ett problem med lågfrekvent buller som tillkommit nyligen. Mitt oljud är också lågfrekvent, som en roterande trumma. I otakt. Dygnet runt. Och japp, ljudet ökar med kyla. Kan ibland behöva öronproppar, eller brusreducerande hörlurar på. För att stressa av, för det stressar en djupt då det inte går komma ifrån. Jag håller med om att miljö, gällande buller, ska ha fler personer och större befogenheter att se till att folk kan bo utan oljud.
Känslan när folk först inte tror en är hemsk. Folk har pratat om spöken och elallergi, gjort sig lustiga om att jag ska flytta ut i en koja i skogen eller varför inte bara ignorera ljudet? Förslagen jag har fått av min omgivning har gjort mig så ledsen. Hur svårt ska det vara att förstå att jag hör och känner ett ljud som existerar, så frustrerande. Det är nog den största anledning till att jag känt mig tvungen att bevisa det och gud så mycket tid jag lagt på att läsa på och försöka hitta sätt att spela in det. När jag lyckades föll en tung sten från mina axlar. Trots det verkar alla inte tro mig.
"Flytta, dra... Stressen av att bevisa dig rätt, gör inte att du kommer må bättre."
Sant.
Den stora skillnaden är att barn väljer man att skaffa. Men visst, all typ av sömnbrist kan göra en galen. Småbarnstiden är tuff men ack så värd besväret.SKJB021 skrev:
" Jag höll på att gå under av terrorn och jag skojar inte, jag hade inte fått sova mer än ett fåtal sammanhängande timmar på flera veckor. "
Hoppas det blir bättre!
Jo, detta har gett mig ångest, jag visste knappt vad det var tidigare och jag väntar på läkarkontakt via miljömedicin som har experter på området.