161 764 läst ·
450 svar
162k läst
450 svar
Lågfrekvent buller i huset. Vad ska jag göra?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Det här ljudet är nog mer uppåt 20-25 kHz, och jag har inte hittat någon mic som kan mäta det. Som sagt, börjar tro att man är dum i huvudet.... Men det är uppenbart - direkt jag kommer ner till nedervåningen så försvinner det.K Klicka skrev:
Enligt de mätningar som finns på nätet har i alla fall nyare iPhone helt okej frekvenskurva från mikrofon, från 100Hz och uppåt. Men det är ju lätt att testa själv, ska se om jag kommer ihåg hemma ikväll.BirgitS skrev:
Bra och billig och mäter skapligt rakt upp till 20KHz, -10dB vid 30KHz, så ska inte ha några problem att plocka upp 25KHz.andreascarlsson skrev:
https://www.thomann.de/se/behringer_ecm_8000.htm
Men de flesta vuxna människor hör inte mycket över 17KHz, äckliga tjutande ljud brukar ligga strax därunder, upplever jag.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Det kan dock bara svårt att plocka upp högfrekventa ljud, eftersom de har låg energi, men en tjutande ton (inom ett smalt frekvensområde) borde kunna isoleras med kraftig eq.
Den känslan kan jag relatera till. Och värst är när andra tror det i ens ställe.andreascarlsson skrev:
Är det svårt att med hörseln avgöra den typen av frekvens från vilket håll ljudet kommer? Fyller ljudet hela rummet?
Förenklat, ju högre frekvens, desto lättare att avgöra källa och riktning. Subbas är rundstrålande.URL skrev:
Nu vet jag att du har skrivit att du inte vill göra stora ombyggnader av huset men jag undrar om inte resonansen skulle kunna byggas bort med nya lätt vinklade innerväggar. Typ något slags "tilläggsisolering" som är t ex 2 cm tjock i ena änden av väggen och tjockare (5-10 cm?) i andra änden. Då skulle motstående väggar inte längre vara parallella. Skulle inte resonansen gå bort då? Fast det blir lite svårmöblerat när hörnen inte längre är 90 grader.
Det krävs väldigt stora basfällor för att få bort så låga frekvenser så ditt förslag skulle inte hjälpa tyvärr.A aries skrev:Nu vet jag att du har skrivit att du inte vill göra stora ombyggnader av huset men jag undrar om inte resonansen skulle kunna byggas bort med nya lätt vinklade innerväggar. Typ något slags "tilläggsisolering" som är t ex 2 cm tjock i ena änden av väggen och tjockare (5-10 cm?) i andra änden. Då skulle motstående väggar inte längre vara parallella. Skulle inte resonansen gå bort då? Fast det blir lite svårmöblerat när hörnen inte längre är 90 grader.
Lite svårmöbleratA aries skrev:Nu vet jag att du har skrivit att du inte vill göra stora ombyggnader av huset men jag undrar om inte resonansen skulle kunna byggas bort med nya lätt vinklade innerväggar. Typ något slags "tilläggsisolering" som är t ex 2 cm tjock i ena änden av väggen och tjockare (5-10 cm?) i andra änden. Då skulle motstående väggar inte längre vara parallella. Skulle inte resonansen gå bort då? Fast det blir lite svårmöblerat när hörnen inte längre är 90 grader.
Man kan även lyfta av taket och hälla betong i huset och lägga på locket igen. Sedan säljer jag till högstbjudande.
Tackar för alla kreativa förslag. Det går säkert men frågan är om det ens är värt att försöka. Om det visar sig inte fungera så står man där utan hörn, med stora motfrekvensmaskiner och ljudabsorberande material och får inte plats själv. Och oljudet är kvar. Vilken mardröm.
Vad är husets inner och ytterväggar gorda i för material?
Hmmm.... området är rätt stort och någon exakt punkt har vi inte utan ett inringat område. Mätte precis och fågelvägen är det inte mer än 500m. Trodde det var lite längre faktiskt.M Metafor skrev: