J jonte0 skrev:
Så här blev min spektralanalys av din ljud-fil...

11 Hz och 35 Hz. Och helt klart generellt en massa lågfrekvens.

//
Stort tack!
Dags att börja jämföra alla analyser jag fått och se om resultaten är samma/liknande.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Skulle vara intressant och jämföra med en inspelning med samma mikrofon (och övrig utrustning) i ett tyst rum utan bullret.
Jag kan nog ordna en sådan. Men bara med snowball-mikrofonen tyärr eftersom den andra var till låns. Måste bara hitta en lämplig inspelningsplats och det lär ju inte vara hos mig eller närmaste grannarna.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Detta ljud påminner om ett flygplan på långt håll. Med det som utgångspunkt och mina erfarenheter från fabriker och annat, samt det du sagt om typen av fabrik som du misstänker så tror jag att ljudet kommer från en ugn av något slag. Antingen en elugn som matas med luft för att oxidera delar av smältan, eller en gasugn.

Jag har (för många år sedan) arbetat på en industri med gasuppvärmda roterande ugnar och ljudet är väldigt likt om man filtrerar bort de högre frekvenserna som fanns i det.

Rörande fabriken, kan du komma i kontakt med anställda där som kan ge dig lite tips om vilka förändringar man gjort? Brukar vara lättare än att kontakta själva företaget...

Be dem också redovisa vilka typer av ugnar man använder sig av och om de syresätts eller värms med gas...
Det är ju lite känsligt det där, vill inte blanda in folk som arbetar där så att de blir obekväma.
Intressant om ugnarna, jag ska kolla upp närmare vad för slags ugnar de har, hittat lite dokumentation på nätet som jag får dyka ner i igen.

Ingen som har några tankar om 3D-printers? Hur kan en sådan i industriellt format låta?

Real7 Real7 skrev:
Jag tror inte att det hjälper dig framåt just nu att berätta mer om företaget. Mao, känns det inte bra just nu så vänta till ev reaktioner efter mätningarna.
Tror själv inte att vi kan spekulera fram någon närmare förklaring än kraftig förbränning, upphettning eller roterande maskiner utan att gå in på fabriken.
Jag kan garantera att företaget har en ganska bra hum om vilken process det handlar om, även om de inte berättar det för dig.
Jag får fundera lite på hur och vad jag berättar. Jag vill verkligen inte smutskasta företaget i onödan eller riskera att inte få hjälp för att jag "väsnas". Samtidigt vill jag ha all hjälp jag kan få, kluvet, och kan/bör jag rikta misstankarna åt ett annat håll så vill jag kunna göra det snarast.

• Gilla
Humlo och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Hur kan du garantera det?
Slarvigt uttryckt av mig, övertygad är nog mer passande. Det är jag därför att det inte är någon liten symaskin som orsakar detta obemärkt inne fabriken, enligt mig.
Jag bor t ex själv i en ort med ett massa och pappersbruk nära bostäder. Ljudet från fabriken har tidvis varit en het potatis och företaget vet väl vilka processer som folk stör sig på då de även är kännbara inne på fabriken, där jag vistats en del.
Det är även, i min mening, så att stora fabriker nära bostadsområden är ganska medvetna om problemen/riskerna.

• Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Humlo
URL URL skrev:
Jag får fundera lite på hur och vad jag berättar. Jag vill verkligen inte smutskasta företaget i onödan eller riskera att inte få hjälp för att jag "väsnas". Samtidigt vill jag ha all hjälp jag kan få, kluvet, och kan/bör jag rikta misstankarna åt ett annat håll så vill jag kunna göra det snarast.
Jag tror inte du ska snacka mer öppet om detta än du redan gjort. Mer detaljerat alltså. Det blir bara killgissningar och spekulationer och det som krävs är ju att någon som VET snackar med dig mer ingående. Nån anställd som nån nämde här. Kanske kan du efterlysa en arbetare i den lokala fb gruppen på orten och fråga om du kan få ställa någr frågor om arbetsplatsen. :) Ta en promenad nära fabriken och liksom påtala ljudet och undra vad det kan vara. Fråga hur processen går till och möjligen lite svepande berätta att du ofta hör som ljud från en ugn eller liknande.

Bäst är nog att invänta dem som ska mäta och undersöka och ev. ha privata kontakter med nån kunnig från olika forum. Via pm och sen va mail eller liknande. Du har ju redan postat ljudklipp och nämt allt som folk behöver veta här. Du vet att fler reagerar och att du inte inbillar dig. Fler ljudklipp öppet eller namngivna företag osv är ju inget som kommer vara till din fördel i det långa loppet. Allt som skrivs här är ju öppet på hela nätet och sökbart i all tid och evighet, så minsta lilla du skriver något som kan vinklas fel så kan det hoppa upp och bita dig i baken för lång tid framöver. Inte för att skrämma dig nu, men för att det är så nätet funkar och speciellt på forumet här där allt är öppet för ickemedlemmar och oraderbart för oss som är inloggade. Det kan ju till och med vara så att folk på företaget googlar för att söka info om tidigare fall och ramlar över denna tråd även om de inte ens är medlemmar på forumet.. och då gäller det ju att du inte sagt för mycket som kan få dem att reagera negativt. Fast ur min personliga synpunkt så är det lite som ett detektivarbete hela historien och det är väldigt intressant och nästan beroendeframkallande att sitta och fundera över. Det har ju jag råd med som slipper lyssna på oljudet dygnet runt. :-/

• Älska
URL
  • Laddar…
Humlo Humlo skrev:
Jag tror inte du ska snacka mer öppet om detta än du redan gjort. Mer detaljerat alltså. Det blir bara killgissningar och spekulationer och det som krävs är ju att någon som VET snackar med dig mer ingående. Nån anställd som nån nämde här. Kanske kan du efterlysa en arbetare i den lokala fb gruppen på orten och fråga om du kan få ställa någr frågor om arbetsplatsen. :) Ta en promenad nära fabriken och liksom påtala ljudet och undra vad det kan vara. Fråga hur processen går till och möjligen lite svepande berätta att du ofta hör som ljud från en ugn eller liknande.

Bäst är nog att invänta dem som ska mäta och undersöka och ev. ha privata kontakter med nån kunnig från olika forum. Via pm och sen va mail eller liknande. Du har ju redan postat ljudklipp och nämt allt som folk behöver veta här. Du vet att fler reagerar och att du inte inbillar dig. Fler ljudklipp öppet eller namngivna företag osv är ju inget som kommer vara till din fördel i det långa loppet. Allt som skrivs här är ju öppet på hela nätet och sökbart i all tid och evighet, så minsta lilla du skriver något som kan vinklas fel så kan det hoppa upp och bita dig i baken för lång tid framöver. Inte för att skrämma dig nu, men för att det är så nätet funkar och speciellt på forumet här där allt är öppet för ickemedlemmar och oraderbart för oss som är inloggade. Det kan ju till och med vara så att folk på företaget googlar för att söka info om tidigare fall och ramlar över denna tråd även om de inte ens är medlemmar på forumet.. och då gäller det ju att du inte sagt för mycket som kan få dem att reagera negativt. Fast ur min personliga synpunkt så är det lite som ett detektivarbete hela historien och det är väldigt intressant och nästan beroendeframkallande att sitta och fundera över. Det har ju jag råd med som slipper lyssna på oljudet dygnet runt. :-/
Du har så rätt. Många kloka människor här.

Om man säger så här då, om någon tror sig ha nytta av mer information för att hjälpa mig framåt, skicka ett meddelande privat så tar vi det därifrån.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Vill bara skriva att jag hittade en detektor för infraljud.

[bild]

[länk]

Skulle vara intressant att prova.
Ja en sådan skulle man ha!

The Windsor hum kan kanske vara relaterat.

• Gilla
URL
  • Laddar…
M Mätarlars skrev:
The Windsor hum kan kanske vara relaterat.
[media]
Åh nej, där fick jag lite ångest. Mannen i klippet som spelar in och för anteckningar, det är jag om några år :worried: Skrämmande hur det påminner om mitt oljud och det är precis som de beskriver.

Så precis som jag misstänker så tror man i Kanada att det är "furnaces", dvs ugnar. Jag tycker att ljudet i Kanada är än mer tydligt åt det hållet, men ditt ljud @URL är väldigt likt även det.

Med detta som grund så kan vi nog med rätt stor sannolikhet säga att källan är känd. Frågan är nu vad ni kan göra åt det...

• Gilla
Real7
  • Laddar…
Jag har tyvärr inget bra tips eller något sånt att komma med men jag måste skriva det här ändå.

Jävlar vad jag var skeptisk mot dig när jag började läsa. Du får ursäkta mig, men jag tänkte att du verkligen måste vara bananas. Och sen lyssnade jag på de två ljudfilerna. Och hade det här ljudet varit i mitt hem så hade jag undrat vad i hela helvete det är som pågår. Det låter lite som stora trähjul som rullar på ojämn mark, eller en stor dank som rullar långsamt över asfalt i en backe, eller... Ja en masugn typ. Jag var som sagt extremt skeptisk mot dig och jag tog inte ens ett par hörlurar utan lyssnade bara på mobilens högtalare. Det här var något av det mest enerverande ljuden jag hört på mycket länge. Och det är klart som korvspad att man inte kan filtrera bort det när det är just ojämnt.
Ugh.
Jag lider med dig också!

• Gilla
URL
  • Laddar…
J josielinnea skrev:
Jag har tyvärr inget bra tips eller något sånt att komma med men jag måste skriva det här ändå.

Jävlar vad jag var skeptisk mot dig när jag började läsa. Du får ursäkta mig, men jag tänkte att du verkligen måste vara bananas. Och sen lyssnade jag på de två ljudfilerna. Och hade det här ljudet varit i mitt hem så hade jag undrat vad i hela helvete det är som pågår. Det låter lite som stora trähjul som rullar på ojämn mark, eller en stor dank som rullar långsamt över asfalt i en backe, eller... Ja en masugn typ. Jag var som sagt extremt skeptisk mot dig och jag tog inte ens ett par hörlurar utan lyssnade bara på mobilens högtalare. Det här var något av det mest enerverande ljuden jag hört på mycket länge. Och det är klart som korvspad att man inte kan filtrera bort det när det är just ojämnt.
Ugh.
Jag lider med dig också!
Den skepsisen är du garanterat inte ensam om. Alla, även i min närhet, har nog reagerat så till en början. Jag klandrar ingen för det, jag förstår ju hur galet och dramatiskt allt jag skriver och säger låter. Men det är sant, alltihop.
Tack för dina ord.

• Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Som sagt så kan en riktigt häftig turbulent förbränning skapa ett väldigt oljud/vrål. Det krävs också oerhört många m3 luft varje sekund, mer än de flesta ens kan tänka sig.
Du ser ju vart rökgaserna går ut, av förklarliga själ. En fundering blir ju då om luftintagen kan vara i er riktning. Och om det är möjligt att det påverkar.

• Gilla
URL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.