Faidros skrev:
I ett så välisolerat hus passar det väl inte så bra med ett så "trögt" system som golvvärme. Det bör väl vara något som snabbt kan värma upp huset när man t.ex. har varit bortrest, och sedan snabbt kan stänga av igen. Kanske en elektrisk eftervärmare på FTX:en?
Golv värme i bjälklaget är inte så trögt. det är betydligt snabbare än om man har det i plattan & det är inte lika stor värmeförlust heller, samt att man kan hålla lägre framlednings temp m.m.

Andreas_Hansson skrev:
Den största andledningen måste väl vara att det kostar pengar.
Bättre att lägga pengarna på isolering.
Hur mycke isolering du ärn har, så måste energin som värmerhuset komma nånstans ifrån.
det samma gäller återrvinning, hur bra man än återvinner, så måste man först tilföra nått.

ett välisolerat hus med bra återvinning, klarar en inte allt förkall vinter att hålla värmen, genom att ta tilvara på värmen från all hushålls el.
Det man bör tänka på är att det andvänds minimalt med hushåls el på nätterna & det är då det är som kallast. sen om man jobbar o ungarna är i skolan, så går det heller inte åt några mängder hushålls el !

så om det är en kall natt o alla ämnar huset tidigt på mogonen, så är huset kallt när man kommer hem från jobbet & utan värme källa så får man titta extremt länge på tv innan huset är varmt igen.

Det har ju byggst några såna här expriment hus, o dom brukar ha el som nöd värme, vilket tydligen har fått gå in betydligt mer än lovat.

-----------------------
Säg att du har ett sådant levdnas sätt att du klarar värmen. men när su säljer huset så kanske nästa ägare inte har det = huset blir svår sålt .
Jag anser att ett hus alltid ska ha en mordern uppvärmning, sen om man kan återvinna o minska värmeförluster så är ju det bra, kan värmanläggningen bli helt oandvänd så har man ju lyckats bra, men värmeanläggningan ska ändå finnas!

det samma gälelr dom som säger att dom inte behöver ditten o datten, då dom ska "mys" elda i braskamin. man ska alltid ha en värmeanläggning som klarar 100% så huset klarar att du är bortrest på vintern, sjukskriven m.m.

CarMan: Nej, men jag tror på fullt allvar att golvvärme har varit ALLMÄNT i 5-10 år. D.v.s. byggde du ett nytt hus för 11 år sedan var radiatorer ännu ett vanligt alternativ. Golvvärme i övervåningen är fortfarande inte "standard".

Isolera plattan som om golvvärme skulle gjutas in men lägg golvvärmen ovanpå plattan.
Om du inte lägger vattenburet så tror jag att du kommer att ångra dig förr eller senare.

Du kan ju lägga med slangen i plattan för att gardera dig ifall det skulle visa sig att det inte räcker med FTX.

Pius skrev:
CarMan: Nej, men jag tror på fullt allvar att golvvärme har varit ALLMÄNT i 5-10 år. D.v.s. byggde du ett nytt hus för 11 år sedan var radiatorer ännu ett vanligt alternativ. Golvvärme i övervåningen är fortfarande inte "standard".

golv värme i plattan har väl varit ett vanligt byggsätt länge? måsta väll vara nån gång i början på 1990 som det standaliserades ??? altså mer 15-20 år
ävan om det fans hus med golv värme långt innan dess!!

ja att byga ett hus utan fast värmesystm, måste vara idioti.

Majgårdarna
CarMan skrev:
ja att byga ett hus utan fast värmesystm, måste vara idioti.
Du menar värme pump va

Jag har flera bekanta som har luftburen el-värme med värmeväxlare. De har förvånansvärt bra ekonomi på sina anläggningar. Skulle inte tro att det lönar sig särskilt mycket för dem att installera vattenburet+annan värmekälla. Och då pratar vi ändå inte om superisolerade hus utan ca 20 år gamla hus.

Flera tankar som är vanliga i passiv-hussammanhang är ju stora fönster mot syd kompletterade med material innanför som kan ta emot värmen och lagra den. Exemplevis mörkt klinker eller tegel-golv. Tänker man dessutom på att ha glas som i möjligaste mån stänger inne värmestråliningen samt att ha endast små fönster på norrsidan har man kommit ännu en bit på väg.

Jag är väldigt tilltalad av passivhustanken men är inte i byggtagen. Men om jag skulle bygga så skulle jag definitivt lägga ner slingor i plattan iaf, dels är inte kostnaden stor i sammanhanget, dels kan man ju ha dem där oanvända om man märker att de inte behövs. Men om de behövs så är de sköna att ha där från början och besvärliga att lägga dit i efterhand om man finner att man behöver ett vattenburet system

Andreas_Hansson skrev:
Du menar värme pump va
nä jag menar värma system. trådskaparen pratar ju om att han bara ska ha återvinning (värmen tar han från husålsarticklar)

Vi har till viss del gjort som du tänker. Vi har ett souteränghus på 85 +85 m2. På ovanvåningen (som är huvudsakliga bostadsytan) har vi valt att inte ha något vatten eller elburet system, vi har bara en stor täljstensugn placerad mitt i huset. I källaren däremot där vi har platta så har vi gjutit in vattenburen golvvärme. Denna matas med en vanlig frånluftsvärmepump. I och med att pumpen bara behöver värma halva huset och att huset är välisolerat så klarar den det bra.

Vår lösning har funkat kanon hittills (två vintrar). Anledningen att det hela funkar så bra tror jag är att vi har ett trögt system totalt sett. Vi har ingjuten gv (trögt), tung konstruktion av huset (timmer och leca) även täljstensugnen är trög dvs avger värme under en väldigt lång tid. När vi väl eldat upp huset till 22 grader så kan det stå flera dar innan det är nere i 20 vid en kanske -5 grader. Det gör att det hela blir bekvämt och lätt att reglera. Iofs så skulle vi inte kunna öka temperaturen i ett visst rum med några grader på kort tid om någon frusen släkting kommer på besök.

Om vi inte skulle ha en källare som är uppvärmd så hade det kanske varit svårare att bara värma med täljstensugnen. Tror att en platta utan golvvärme kanske kan ge något kalla golv. Jag hade nog i alla fall satsat på att slänga i golvvärmerör och sedan ha en låg värme på i dessa konstant, kanske driven av en flvp. Det borde nog inte vara några problem med furugolv heller om man inte behöver så hög framledningstemperatur.

Har ett 1 1/2 plans hus med FTX värme och återvinning byggt -89.Byggde inte huset själv, men det är extra isolerat och fönstren är av 1989 års bästa engergiglas. Det sitter 2 st 3kwh elelement efter återvinningen. Vi är 3 st i hushållet och engeriförbrukningen låg på 10500kwh om året allt som allt inklusive hushållsel för något år sedan.
Sedan har vi installerat kamin och är nu nere i 8500kwh om året. Var även utan värme agg (mitt fel) när det var -10-15grader ute i 2 veckor, eldade då i kaminen och hade 22-24grader i hela huset.

Kanske inte det som tråden handlade om, men varför än idag 2007 vill någon sätta in någon annat än detta system.

Richard A skrev:
Kanske inte det som tråden handlade om, men varför än idag 2007 vill någon sätta in någon annat än detta system.
Framför allt varför isolerar ingen husen ordentligt...

Vi tackar för alla kommentarer och har bestämt oss för att isolera huset väl och bara använda ftx-ventilation samt två kaminer och en vedspis.

Vi kan inte se att det kommer bli några problem med uppvärmningen. Men vi har tänkt att lägga in golvvärme i två badrum, så att inte golvet känns kallt. Det kommer förhoppningsvis ske genom att dra en värmeslinga på något sätt genom en av skorstenarna och få självcirkulation på systemet, vi skissar fortfarande på lösningen...

Hej
Intressant tråd. Vi håller på att bygga hus med dessa tankar. Vi kommer endast ha en luftvärmepump som kommer arbeta i en varmgrund och låta luften ventileras upp i huset med hjälp av FTX aggregat som när det suger ut den dåliga luften tvingar upp luften från den varma grunden via öppningar. Till luften som sugs in förvärms av frånluften innan den släpps ut i grunden, Jag tror detta kommer fungera förutom de kallaste dagarna på året och då kommer vi ha en kamin som stöd. Vi bygger ett välisolerat hus med ca 50 cm isolerng i taket och fönster med ca 1 i uvärde och hoppas att det kommer fungera. Tanken är att temperaturen i grunden kommer ligga på ca 25 grader vilket blir ungefär vad ett golvärmesystem innebär skillnaden om detta fungerar är att vi slipper hela hanteringen med installation av den vattenburna golvärmesystemet men med sköna golv ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.