Medlem
· Västmanlands län
· 255 inlägg
Hej,
Ny detaljplan planeras inpå min tomtgräns, det är i dagsläget obebyggd industrimark och man vill göra om detta till bostadsmark för lägenhetshus.
Min fasad ligger ca 10m in från tomtgräns och med en veranda hamnar man förstås närmare än så.
Som det är planerat sätter man upp flervåningshus 4,5m inpå den fastighetens tomtgräns vilket skulle resultera i både permanent skugga halva året eftersom det hamnar i direkt söderläge från oss, och utöver det får vi kanske 20st lägenheter med varsina fönster mot vår tomt som folk kan stå och glo ned på oss i om de känner för det, både rakt in i vårat hus och överallt där vi rör oss på tomten.
Poängen med att flytta till detta ställe var att det ligger på landet och vi inte har en bostadstomt som granne, just för att få den avskildheten. När det nu ska göras om känns detta ganska olustigt. Det kommer ju både vara insyn, skuggning samt att folk kommer spela musik eller prata med öppna fönster etc. inget av detta behöver vi lida av idag.
Finns det några regler som jag skulle kunna påpeka vid utformningen av detaljplanen som kanske begränsar dessa problem i så hög grad som möjligt? T.ex. att begränsa insynsvinkeln genom lägre byggda hus, byggda längre ifrån tomtgräns etc.?
Jag tänker att när det kommer till att sätta upp flerbostadshus direkt angränsande mot en enbostadsfastighet borde det finnas speciella riktlinjer. Känns ju som att vi blir som en scen och de är publiken.
MVH
Ny detaljplan planeras inpå min tomtgräns, det är i dagsläget obebyggd industrimark och man vill göra om detta till bostadsmark för lägenhetshus.
Min fasad ligger ca 10m in från tomtgräns och med en veranda hamnar man förstås närmare än så.
Som det är planerat sätter man upp flervåningshus 4,5m inpå den fastighetens tomtgräns vilket skulle resultera i både permanent skugga halva året eftersom det hamnar i direkt söderläge från oss, och utöver det får vi kanske 20st lägenheter med varsina fönster mot vår tomt som folk kan stå och glo ned på oss i om de känner för det, både rakt in i vårat hus och överallt där vi rör oss på tomten.
Poängen med att flytta till detta ställe var att det ligger på landet och vi inte har en bostadstomt som granne, just för att få den avskildheten. När det nu ska göras om känns detta ganska olustigt. Det kommer ju både vara insyn, skuggning samt att folk kommer spela musik eller prata med öppna fönster etc. inget av detta behöver vi lida av idag.
Finns det några regler som jag skulle kunna påpeka vid utformningen av detaljplanen som kanske begränsar dessa problem i så hög grad som möjligt? T.ex. att begränsa insynsvinkeln genom lägre byggda hus, byggda längre ifrån tomtgräns etc.?
Jag tänker att när det kommer till att sätta upp flerbostadshus direkt angränsande mot en enbostadsfastighet borde det finnas speciella riktlinjer. Känns ju som att vi blir som en scen och de är publiken.
MVH
Medlem
· Västmanlands län
· 255 inlägg
Hehe om du bara visste. Det är ett område som är är Industrihistoriskt viktigt för kommunen som är en liten kommun, inom 4km radie finns det endast enbostadshus i dagsläget. Vi få som är boende här är chockerade att kommunen verkar gå med på detta över huvud taget, det är en privat fastighetsägare som vill bygga bostäder på industritomten. Hade det blivit småhustomter hade jag inte klagat, men kommunen tycker det är bra att bygga höga lägenhetshus här, för det dämpar bullret för bostäder längre in på området.K Kane skrev:
Medlem
· Västmanlands län
· 255 inlägg
Ja fast jag söker regelmässiga grunder, jag tror inte kommunen eller fastighetsägaren är villiga att göra kompromisser för att jag "känner så". Det finns mycket yta, men den upptas av fler lägenhetshus. Det är 10 lägenhetshus inkklämda på ca 5000kvm i planen.Jonatan79 skrev:
Medlem
· Västmanlands län
· 255 inlägg
Nockhöjd 9m med 25 grader sadeltak. Skalenligt kan det se ut ungefär såhär om de lyckas klämma ihop 3 våningar, om de inte lyckas med 3 våningar förstår jag inte varför de ska tillåta 9m nockhöjd med det taket.Jonatan79 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västmanlands län
· 255 inlägg
Ja samråd har varit och vi har fortfarande möjlighet att lämna synpunkter, men jag vill ju gärna ha något byggregelmässigt att luta mig mot. Det finns jättestarka bullerregler både för inomhus och utomhusvistelse, som ska vara av "hälsoskäl" vilket gör att kommunen inte vill begränsa ytan till småhus pga närhet till landsväg. Trots att min tomt detaljplanerades för ca 15 år sedan som småhustomt.M MetteKson skrev:
Men att känna sig iaktagen och störd av potentiellt upp till 40+ hyresgäster inpå knuten verkar det inte finnas några hälsoeffekter med. Kan ju tillägga att det ligger villor bra mkt närmare vägen än mitt hus, som varken har bullerplank eller annat.
Medlem
· Västmanlands län
· 255 inlägg
Medlem
· Västmanlands län
· 255 inlägg
Gjorde en skugganalys som man kan göra på nätet på just min plats, med 9m nockhöjd står huset i skugga hela dagen från mitten av oktober till mitten av februari ungefär. Är ju lite trist eftersom det är söderläge och man sett framför sig att njuta av den värmen man kan få på inglasad veranda även på vintern.Jonatan79 skrev:
Som sagt jag är inte emot småhusbyggande med några få grannar. Nu blir det en vägg med 40+ personer.