4 923 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Lågbudget Alkyd snickerifärg vs vattenburen
Hej!
Jag har provat lite olika vattenbaserade snickerifärger, kanske aldrig den dyraste. Men brukar falla tillbaka på Alkyd för jag tycker den flyter ut bättre och brukar få bättre resultat.
Brukar använda biltemas om det räcker med obruten färg.
https://www.biltema.se/bygg/farg/inomhusfarg/lackfarg-2000021763
Finns det prisvärda snickerifärger som flyter ut lika bra som Alkyd? börjar bli less på lukten av Alkyd
Jag har provat lite olika vattenbaserade snickerifärger, kanske aldrig den dyraste. Men brukar falla tillbaka på Alkyd för jag tycker den flyter ut bättre och brukar få bättre resultat.
https://www.biltema.se/bygg/farg/inomhusfarg/lackfarg-2000021763
Finns det prisvärda snickerifärger som flyter ut lika bra som Alkyd? börjar bli less på lukten av Alkyd
Rekommenderar Sadolin snickerifärg V super. Den är den jag använt som flyter ut bäst hittills. Bara amatör dock...
E Ernfrid skrev:Hej!
[länk]
Finns det prisvärda snickerifärger som flyter ut lika bra som Alkyd? börjar bli less på lukten av Alkyd![]()
Den var dubbelt så dyr som biltemas. Den är säkert bra, men det kanske är så med vattenbaserad snickerifärg att man behöver betala dubbelt för att det ska vara bra, jag vet inte.K karny889 skrev:
Jag har tröttnat på alkydfärgen även om slutresultatet blev bättre än med vattenburna. Luktar, lång torktid och svårt att rengöra penslarna. Dock har jag på senare tid insett att det går att få nästan lika bra slutresultat om späder den vattenburna färgen rejält, jag brukar späda med upp till 40 viktprocent (t ex 100 g färg, 40 g vatten). Det blir förstås rinnigt, men färgen flyter ut bra. Man måste verkligen se till att dra ut färgen ordentligt, annars blir det gardiner och tårar och ibland ränder i en annan kulör. Färgen skiktar sig också om den får stå.
Hade provat "allt" innan, bra pensel, måla under kall temperatur, under fuktig väderlek, men tyckte ändå att det blev penselränder.
Hade provat "allt" innan, bra pensel, måla under kall temperatur, under fuktig väderlek, men tyckte ändå att det blev penselränder.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gipsspackel på Rustas alkyd isolergrund
Färg, Måla & Tapetsera -
Alkydoljefärg Lacknaftabaserad
Färg, Måla & Tapetsera -
Fasadfärg. Akrylat, Alkyd, Hybrid -funderingar
Färg, Måla & Tapetsera -
Luftbubblor i snickerifärgen!
Färg, Måla & Tapetsera -
Alkydfärg över vattenbaserad snickerifärg? (innerdörrar trä)
Färg, Måla & Tapetsera