Eftersom det är illegalt gissar jag att de flesta inte vill svara.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
M MLA79 skrev:
Så länge du bara filmar ditt hus eller tomt kan ingen klaga på undangömda kameror...

[länk]
Men det är väl så, att du måste informera att kameraövervakning finns, tex med skyltar?

• Gilla
episcopus
  • Laddar…
Rätt säker på att du inte måste det, ifall kameran inte filmar allmän plats. Kolla med länsstyrelsen, det är de som ger tillstånd.

Fågelholkar är helt klart bäst :rolleyes:

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Eftersom det är illegalt gissar jag att de flesta inte vill svara.
Vad baserar du det på?

Jag har fått för mig att pga. "Privatundantaget" så är det tillåtet att filma bl.a. sin egen tomt, men det är självklart möjligt jag har fel.

Oavsett var kameraövervakningen sker finns en skyldighet att upplysa om detta genom tydlig skyltning på övervakningsplatsen. Det gäller även på privata platser.

harry73
Kan du komma med referenser?
Jag tror inte att man skylta kameraövervakning.
Har allmänheten tillträde till platsen får man inte ha kamera. Har allmänheten inte tillträde behöver man ingen skyltning.
Så man får inte rikta kameran på ens entre. Även om der ör de egna tomten

M mawno skrev:
Oavsett var kameraövervakningen sker finns en skyldighet att upplysa om detta genom tydlig skyltning på övervakningsplatsen. Det gäller även på privata platser.
Källa? MLA79 hänvisade ju några inlägg högre upp till privatundantaget (§5) i kameraövervakningslagen. Finns inte det undantaget kvar?

Hrm kan inte se något om att man måste skylta i MLA's länk så nu blir man lite osäker

harry73 harry73 skrev:
Kan du komma med referenser?
Jag tror inte att man skylta kameraövervakning.
Har allmänheten tillträde till platsen får man inte ha kamera. Har allmänheten inte tillträde behöver man ingen skyltning.
Så man får inte rikta kameran på ens entre. Även om der ör de egna tomten
http://www.lansstyrelsen.se/skane/S.../kameraovervakning/Pages/fragor-och-svar.aspx

Vad räknas inte som allmän plats?
Några exempel är bostäder, tomter kring enbostadshus, trappuppgångar och områden inne på låsta arbetsplatser. Hit räknas strikt privata utrymmen eller områden som vanligtvis inte anses upplåtna för allmänheten.

• Gilla
Filip94 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Struntprat!
Läser man kameraövervakningslagen står det följande:
5 § Lagen gäller inte vid kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde, om övervakningen bedrivs av en fysisk person som ett led i en verksamhet av rent privat natur.
Så har allmänheten inte tillträde och är du privatperson, gäller inte kameraövervakningslagen.
Har allmänheten tillträde gäller kameraövervakningslagen och får man aldrig tillstånd.
Så i praktiken behöver man som privatperson aldrig skylta

• Gilla
Filip94 och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Struntprat!
Läser man kameraövervakningslagen står det följande:
5 § Lagen gäller inte vid kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde, om övervakningen bedrivs av en fysisk person som ett led i en verksamhet av rent privat natur.
Så har allmänheten inte tillträde och är du privatperson, gäller inte kameraövervakningslagen.
Har allmänheten tillträde gäller kameraövervakningslagen och får man aldrig tillstånd.
Så i praktiken behöver man som privatperson aldrig skylta
Se min understrykning ovan. Det är här ditt argument spricker. Om en fysisk person håller i och/eller aktiverar kameran behöver man inte upplysa någon om det. Men en fast monterad kamera som filmar hela tiden alternativt reagerar på rörelse är något annat.

harry73
-RB- -RB- skrev:
Om en fysisk person håller i och/eller aktiverar kameran behöver man inte upplysa någon om det.
Det stämmer men inte pga din understrykning. I andra paragrafen definieras en övervakningskamera som en kamera som man inte håller i handen men som är fastmonterad och inte manövreras på plats.
Kameraövervakning är övervakning med övervakningskamera.
Så håller jag kameran i handen, är det inte kameraövervakning och gäller lagen inte av den anledning.
Har jag som privatperson en (fastmonterad) övervakningskamera på en plats där allmänheten inte har tillträde gäller lagen inte pga fjärde paragrafen (se ovan)

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.