Jag har ett träbord som tyvärr börjat spricka och undrar om det går att rädda på något sätt? Dessvärre är jag ju inte någon snickare men en glad amatör som gärna gör ett försök att rädda bordet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En lask är en skarvbräda.
Om du sätter en skarvbräda på baksidan av regeln så bör den vara av samma dimension som regeln på bordet och 80 - 120 cm lång.
Du har fingerskarvat virke i bordet där limningen uppenbarligen är dålig så att bitarna släpper från varandra. Det ser ut som att den inte klarar ngn nämnvärd belastning alls nu.
Har du tur så är limningen lika dålig överallt i skarven, och då kan du dra isär den, fylla i med trälim för utomhusbruk (D3) och trycka ihop den igen.
Om du sätter en skarvbräda på baksidan av regeln så bör den vara av samma dimension som regeln på bordet och 80 - 120 cm lång.
Du har fingerskarvat virke i bordet där limningen uppenbarligen är dålig så att bitarna släpper från varandra. Det ser ut som att den inte klarar ngn nämnvärd belastning alls nu.
Har du tur så är limningen lika dålig överallt i skarven, och då kan du dra isär den, fylla i med trälim för utomhusbruk (D3) och trycka ihop den igen.
Tack för förklaring!Oldboy skrev:
En lask är en skarvbräda.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur laga glipor i träfasad?
Färg, Måla & Tapetsera -
Laga vittrande trappfäste
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur lagar jag grundsockeln vid hörnet på källartrappen på bästa sätt?
Grund & Markarbeten -
Smed/plåtslagare i Stockholmstrakten sökes
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Laga sprucken entrétrappa
Fasad