Hej,
Min dotter råkade igår hoppa sönder en säng - plankan som löper längsmed långsidan av sängen har gått av.
Går detta att laga på nåt bra sätt? Kan man tex. sätta en stödplanka? Eller finns det några andra bra sätt?
Jag är inte så händig av mig, men sängen är mindre än ett år gammal och känns dumt behöva köpa ny redan.
Hoppas nån kan beskriva för en ohändig person hur detta bäst kan lagas
Tack på förhand!
Min dotter råkade igår hoppa sönder en säng - plankan som löper längsmed långsidan av sängen har gått av.
Går detta att laga på nåt bra sätt? Kan man tex. sätta en stödplanka? Eller finns det några andra bra sätt?
Jag är inte så händig av mig, men sängen är mindre än ett år gammal och känns dumt behöva köpa ny redan.
Hoppas nån kan beskriva för en ohändig person hur detta bäst kan lagas
Tack på förhand!
Kanske kan du stadga upp det med en hålplatt och lite träskruvar.
https://www.byggmax.se/hålplatta-p230416#267=33176&914=33287
Vänd på sängen, pressa ner regeln så den intar ett rakt läge och skruva fast hålplattan med ett gäng skruvar.
https://www.byggmax.se/hålplatta-p230416#267=33176&914=33287
Vänd på sängen, pressa ner regeln så den intar ett rakt läge och skruva fast hålplattan med ett gäng skruvar.
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 914 inlägg
Det ser ju ut som att det är en kvist precis där brottet är? Verkar ju vara lite halvtaskigt valt material i sådana fall? Är det en dyrare säng hade jag klagat..
Det bör räcka med att du gör en anvisning i träet genom att trycka hårt med en skruvmejsel i träet.
Du ska använda så stora skruvar som möjligt sett till hålstorlek och dimension på regeln för att uppnå maximalt fäste. Om du tar dig till ex. Byggmax så köp några passande träskruvar därifrån.
Se till att du har en rejäl skruvmejsel som passar skruvskallarna eller en lämplig skruvdragare med korrekt bittyp.
Du ska använda så stora skruvar som möjligt sett till hålstorlek och dimension på regeln för att uppnå maximalt fäste. Om du tar dig till ex. Byggmax så köp några passande träskruvar därifrån.
Se till att du har en rejäl skruvmejsel som passar skruvskallarna eller en lämplig skruvdragare med korrekt bittyp.
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Hej
Stort tack för alla svar!
- jag fotade med ficklampa in under sängen så regeln är nog inte grön. Synvilla bara.
Kvist ser det absolut ut som, men rätt billig säng från IKEA så kan nog inte klaga.
OK perfekt, stort tack för skruvråd!
Ska försöka ta mig till Byggmax, hoppas det finns på cykelavstånd. Ska googla.
Stort tack för alla svar!
- jag fotade med ficklampa in under sängen så regeln är nog inte grön. Synvilla bara.
Kvist ser det absolut ut som, men rätt billig säng från IKEA så kan nog inte klaga.
OK perfekt, stort tack för skruvråd!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
Jag skulle reklamera den till IKEA. Säg bara inte att någon hoppat i den.
De väljer billigt skitvirke och räknar med lite reklamationer.
De väljer billigt skitvirke och räknar med lite reklamationer.
Hej
OK klokt råd, jag får ta med egen skruvmejsel till butik så jag vet den funkar.
Även klokt råd om reklamation, men har ingen bil el ordning på kvitto, så verkar liksom lättare och mer miljövänligt försöka laga det jag har hemma än att få IKEA att ge mig en ny säng,.
OK klokt råd, jag får ta med egen skruvmejsel till butik så jag vet den funkar.
Även klokt råd om reklamation, men har ingen bil el ordning på kvitto, så verkar liksom lättare och mer miljövänligt försöka laga det jag har hemma än att få IKEA att ge mig en ny säng,.
Eller skruva dit ett extra sängben som stöd. 85 kr för 4 på jysk. Verkar finnas möjlighet att de skickar på posten för 49 kr frakt. Trälim i sprickorna innan du drar ihop det med.
https://jysk.se/sovrum/sangben-och-medar/sangben-o35xh24cm-bok-4st-set
https://jysk.se/sovrum/sangben-och-medar/sangben-o35xh24cm-bok-4st-set
Hej Jocke
Väldigt smart också! Kanske kan jag göra båda. Sätta trälim, sen skruva på plattan, samt fixa nytt stödben?
Har vänt sängen upponer nu och ser att sprickan är rätt lång så tänkte köpa en metallplatta som är minst 20 cm och då blir den minst 6 cm bred enl. byggmax sortiment.
Har mätt och ser att det är 5cm som man kan sätta plattan på - sen kommer det bli som ett mellanrum mellan skruv och regel, i ytterkanten om jag skruvar i där också, men det kanske är OK?
Hur tätt ska man ha skruvar? Ska man ha en i varje hål?
Jag är rädd att för många skruvar i denna spricka bara gör det trasiga mer trasigt?
Det är även svårt att dra ihop sprickan till ursprunligt läge, kan inte det av egen kraft, men det kanske är OK?
Är det smart att använda nåt verktyg för att dra ihop trä-delarna när jag skruvar på metallplattan?
Väldigt smart också! Kanske kan jag göra båda. Sätta trälim, sen skruva på plattan, samt fixa nytt stödben?
Har vänt sängen upponer nu och ser att sprickan är rätt lång så tänkte köpa en metallplatta som är minst 20 cm och då blir den minst 6 cm bred enl. byggmax sortiment.
Har mätt och ser att det är 5cm som man kan sätta plattan på - sen kommer det bli som ett mellanrum mellan skruv och regel, i ytterkanten om jag skruvar i där också, men det kanske är OK?
Hur tätt ska man ha skruvar? Ska man ha en i varje hål?
Jag är rädd att för många skruvar i denna spricka bara gör det trasiga mer trasigt?
Det är även svårt att dra ihop sprickan till ursprunligt läge, kan inte det av egen kraft, men det kanske är OK?
Är det smart att använda nåt verktyg för att dra ihop trä-delarna när jag skruvar på metallplattan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "smart verktyg"
Smarta verktyg
Ta hjälp av de här smarta verktygen i ditt nästa byggprojekt. Några av produkterna i den här samlingen är framtagna av medlemmar i vårt forum.
Läs mer