Har blivit med en Dustcontrol 1800 dammsugare som är bra på alla sätt utom ett; tyvärr fungerar inte masinuttaget med autostart. Kan det gå att laga tro? :confused:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Jodå, det ska väl gå att laga, men förutom att kortet är nedsmutsat med (sten)damm så ser jag inget uppenbart bränt vilket är ett gott tecken.

Kan du testa att tvätta bort allt damm med t.ex. sprit och en pensel/tandborste som du jobbar med?
Se bara till att låta spriten dunsta ordentligt innan du spänningssätter det igen.

Hehe, jo en del stendamm och då har jag ändå dammsugit av kretskortet innan jag tog bilden. Det är väl nackdelen med att förbarma sig över en begagnad hyresmaskin.

Tack för tipset, ska prova med tops och t-röd och se om det hjälper. Vad skulle det annars kunna vara tror du, ett kabelbrott kanske?

Reläet kan ju ligga nära tillhands också, kolla om det hörs något klickljud från det när det ska dra eller släppa. Det är den rödaktiga klossen på kortet.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
GK100 skrev:
Reläet kan ju ligga nära tillhands också, kolla om det hörs något klickljud från det när det ska dra eller släppa. Det är den rödaktiga klossen på kortet.
Ska testa det i eftermiddag. Är det en standardkomponent tror du? Borde inte vara så svårt att löda bort och byta isf.

Det är en standardkomponent som inte är så svår att skaffa ersättare för och även enkel att byta om det visar sig vara den. Har du möjlighet att mäta så blir det ju betydligt enklare att felsöka och att börja med en rengöring av kortet är bra.

Och om du kan mäta skulle jag tro att det enklaste är att löda in två trådändar på spolanslutningen för reläet att mäta mot så man kan jobba säkert. Kolla märkdata på reläet och när du kör via uttaget så motorn ska starta ska du ha spänning över spolen annars ligger felet in vidare i kretsarna på kortet. Borde vara en enkel snabb första koll för att avgöra om det är värt att pilla vidare med.

Jag har också köpt en begagnad DC som hade "kabelbrott" (enl lappen).

Felet visade sig vara att nätbrytaren blivit full av stendamm eftersom den sitter i samma område kring motorerna.
Så om du har en brytare som är "1-0-auto" så är den säkert också en trolig bov. Mät med en multimeter så borde du se hur det ligger till.

Anders243 skrev:
Jag har också köpt en begagnad DC som hade "kabelbrott" (enl lappen).

Felet visade sig vara att nätbrytaren blivit full av stendamm eftersom den sitter i samma område kring motorerna.
Så om du har en brytare som är "1-0-auto" så är den säkert också en trolig bov. Mät med en multimeter så borde du se hur det ligger till.
Jo, det har jag och den är rejält dammig den med. Hur fick du ordning på din, går de att montera isär brytaren?

GK100 skrev:
Det är en standardkomponent som inte är så svår att skaffa ersättare för och även enkel att byta om det visar sig vara den. Har du möjlighet att mäta så blir det ju betydligt enklare att felsöka och att börja med en rengöring av kortet är bra.

Och om du kan mäta skulle jag tro att det enklaste är att löda in två trådändar på spolanslutningen för reläet att mäta mot så man kan jobba säkert. Kolla märkdata på reläet och när du kör via uttaget så motorn ska starta ska du ha spänning över spolen annars ligger felet in vidare i kretsarna på kortet. Borde vara en enkel snabb första koll för att avgöra om det är värt att pilla vidare med.
Tack, det ska jag också prova i eftermiddag! :)

nanowire skrev:
Jo, det har jag och den är rejält dammig den med. Hur fick du ordning på din, går de att montera isär brytaren?
Jag beställde en ny från Elfa för 27:- :) De lagerförde exakt den brytaren som satt i min dammsugare.

Jag kopplade förbi den under felsökningen och i ärlighetens namn så har jag inte monterat den nya än... :)
Så nu styr jag dammsugaren med en extern brytare.

Redigerat:
Anders243 skrev:
Jag beställde en ny från Elfa för 27:- :) De lagerförde exakt den brytaren som satt i min dammsugare.
Precis vad jag ville höra! :thumbup:

Reläet och strömbrytaren var friska. Det visade sig vara kabelbrott i sladden ut. Bytte den mot ena änden av en skarvsladd jag hade liggande så nu funkar automatiken också.

Nu måste jag bara skaffa grövre sugslang, den Alto-slang och städsätt jag har nu sätter igen alldeles för lätt, särskilt av hyvelspån. Orginal slangsätt m rör och golvmunstycke kostar över 2000 kr så om någon har förslag på billigare alternativ är det välkommet.

Tack för hjälpen alla! :)
image.jpg
Skapa konto

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Ibland säljer klaravik "havererade" DC-maskiner billigt där det följer med 5 meter slang och rör/munstycken.
Kanske köpa en till och kasta maskinen fast behålla tillbehören? :)

Edit: Hm, jag kanske missförstod. Ville du ha grövre slang än den som normalt kommer med maskinen?

Anders243 skrev:
Ibland säljer klaravik "havererade" DC-maskiner billigt där det följer med 5 meter slang och rör/munstycken.
Kanske köpa en till och kasta maskinen fast behålla tillbehören? :)

Edit: Hm, jag kanske missförstod. Ville du ha grövre slang än den som normalt kommer med maskinen?
Bra ide! Du missförstod inte, 38 mm som det sitter original(?) tror jag räcker, nu har jag bara 32 invändigt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.