Vill ha lite tips på hur jag ska laga källarväggarnas sprickor i vårt hus byggt 1970. Vi har dränerat för 9 år sedan och ska nu måla om (är nog tyvärr målade med plastfärg tidigare) de putsade väggarna i torkrum, tvättstuga och "gång". Men innan vi gör det ska vi laga de gamla sprickorna i väggarna. Är Husfix ett alternativ eller är det någon som har något bättre förslag? Vill bevara den putsade ytan.

Hej!

Jag hade nog testat att fylla igen med vanlig övermålningsbar latex-/målarfog men det är lite svårt att svara på utan att ha sett sprickorna i fråga.

Redigerat:
Husfix fungerar nog utmärkt tror jag, om det inte är för mycket för det är ju rätt dyrt men det är ju upp till er själva.

Nja det är från 1 cm till 3 cm men inte så långa sprickor. Jag tror jag försöker med husfix, det är nämligen inte så mycket. Tack för hjälpen!

Sitter det fast runt sprickorna då? Jag hade nog knackat bort allt löst och kört på med nytt putsbruk för att få samma yta innan jag målade eller nåt. Putsbruk e ju klart billigare än husfix.

Jag hade nog gjort som Jan-Å. Putsbruk finns ju färdigblandat i säck, bara att tillsätta vatten. Vattna gärna sprickan och det område du skall laga innan om du använder putsbruk.

Det låter som putsbruk är det som ni tycker är bäst. Kan man blanda det för hand med vatten eller måste jag köpa en "sån där blandargrej" jag sätter fast på borrmaskinen?? Jag har putsat en bit på en trasig vägg för länge sedan och jag minns att jag inte tyckte det var så svårt. Under hur lång tid måste jag hålla det fuktigt?

Små mängder kan Du blanda med borrmaskinen även om den gärna går lite för fort, för hand hade jag undvikit. Generellt e de väl så att ju längre dess bättre håller man det fuktigt, minns inte hur länge jag gjorde men det står på tillverkarnas hemsida, brukar finnas bra instruktioner där.

Okey, jag ska testa, stort tack för hjälpen/ Flisan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.