Hej,
Har en lägenhet, där puts en gång i tiden har gått söder när man bytt till säkerhetsdörr.
Vi vill ha orginal skicket och tog bort den fula plåt inklädnaden.
Hur går man tillväga?
Ska man anlita murare, snickare eller göra det själv och i så fall hur går man tillväga.
Tacksam för tips och rekommendattioner på ev hantverkare, stockholm.
Mvh
Micke
Har en lägenhet, där puts en gång i tiden har gått söder när man bytt till säkerhetsdörr.
Vi vill ha orginal skicket och tog bort den fula plåt inklädnaden.
Hur går man tillväga?
Ska man anlita murare, snickare eller göra det själv och i så fall hur går man tillväga.
Tacksam för tips och rekommendattioner på ev hantverkare, stockholm.
Mvh
Micke
Det behövs i huvudsak 3 salningsbrädor och 3 foderbrädor. Sök på "invändig salning" och "dörrfoder". Finns info på nätet t.ex YouTube. Där ser man vad man skall göra och får en känsla för om man kan fixa det själv. Det är inget svårt alls egentligen.M M841 skrev:
Frågan är så klart hur det såg ut från början, dvs. vad som är önskat resultat?
Man kan tänka sig att det suttit en bredare karm där med en innerdörr(?)
Man kan putsa smygen - man lämnar då ett gap mellan karm och puts så att karmen kan röra sig utan att förstöra putsen, som sedan täcks med lämplig trälist mellan smyg och karm.
Man kan tänka sig att det suttit en bredare karm där med en innerdörr(?)
Man kan putsa smygen - man lämnar då ett gap mellan karm och puts så att karmen kan röra sig utan att förstöra putsen, som sedan täcks med lämplig trälist mellan smyg och karm.
Jag vet att det är en aning sent att svara med dessa alternativ. Men jag tar mig friheten att göra det eftersom jag faktiskt tycker det är mer än en aning sent att ställa frågan när man väl har börjat riva. 🤔M M841 skrev:
- En uppenbar lösning är att behålla "den fula plåt inklädnaden" som jag antar var installerad av hantverkare efter alla gällande regler. Och bara montera ny salning och foder utanpå den förhållandevis tunna plåten.
Eftersom plåten är riven får man börja med att montera ny eller återmontera den ni har.
- En annan lösning är att sätta tillbaka originaldörren.
Hej,
Bilden med "orginalskicket" där har dem också bytt ytterdörr, men behållit stilen som va innan.
Kan säga att drevning och fogandet så ut som på bilden, så tror inte att plåtinklädnaden gör så mycket för säkerheten, mer än att täck estetiskt.
Bilden med "orginalskicket" där har dem också bytt ytterdörr, men behållit stilen som va innan.
Kan säga att drevning och fogandet så ut som på bilden, så tror inte att plåtinklädnaden gör så mycket för säkerheten, mer än att täck estetiskt.
Nä precis. Drevat och fogat är ju redan gjort enligt bilderna, och tvivlar tillika på att det är gjort på ett sätt som uppfyller brandklassen (dvs. fuskjobb).M M841 skrev:
Här handlar det ju om smygen.
Klicka här för att svara