Vi har många fasta fönsterpartier, men på övervåningen är det öppningsbara fönster.
Lite osäker på fabrikatet men det står Allmogefönster superenergi mellan glasen.
Fönstren är från 2002.
Fönstren ser väldigt bra ut och har inte sett några synliga skador förrän nu.
På övre plan har träet under blecket i nederkant blivit rötskadat.
Ungefär halva fönstrets bredd är skadat.
Har tagit loss blecket som sitter i fästen på träet.
Hur gör man en ok lagning utan att byta ut fönstret?
Jag antar att 20 år inte är teknisk livslängd om fönstret ser bra ut i övrigt.
Hittar på nätet något som kallas "ilusning" när man tar bort skadat trä och
ersätter med nytt. Sen såg jag också någon som lagat med kemiskt trä.
Vad är görbart för en normalhändig person att åtgärda?
Känns bökigt att demontera fönstret även om det naturligtvis ger en bättre
möjlighet att reparera. Det ligger på övre plan i ett 1,5 pl hus.
Min målsättning är att köpa lite tid, kanske 10 år innan fönstret behöver bytas.
(kanske då av näste ägare...) Rötskadat trä i nederkant på öppningsbart fönster mot gråmålad panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut att vara alldeles för mycket för att kunna laga med kemiskt trä. Tror det bästa är att såga bort det murkna med ett multiverktyg, och sedan tillverka en ny träbit som du skruvlimmar fast.

Har inte gjort det själv, men sett det ofta på Instagram... :crysmile: Tror det kan bli mycket bra om du gör det noggrant.

• Haha
Trissan
  • Laddar…
Man lagar inte genomruttna 20 år gammla fönster, tillverkaren måste gjort ett misstag vid virkesvalet.

Om husets andra fönster är bra men behöver lite målningsunderhåll efter 20år tänker jag att tillverkaren kanske är rädd om sitt rykte och av goodwill skäl ger dig ett nytt fönster mot att du skriver väl om dem och visar bilder av bytet i den här tråden, om inte vet ju vi andra vilken tillverkare vi ska undvika.

Kontakta tillverkaren, hänvisa gärna till tråden så håller iaf jag tummarna för att en seriös fönstertillverkare tar ansvar även om alla garantier självklart är utgångna för länge sedan.

Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Svårt att tro att dåligt virke skulle kunna leda till det där, snarare felaktig installation. Men visst, det är kanske värt ett försök.

• Haha
Trissan
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Svårt att tro att dåligt virke skulle kunna leda till det där, snarare felaktig installation. Men visst, det är kanske värt ett försök.
Just det fönstret kanske stått öppet lite väl länge sommartid så vatten kan väl ha samlats i nederkant. Så jag fokuserar nog på att fixa. Inte få det som goodwill av leverantören.

imported_Benno imported_Benno skrev:
[länk]
Här finns många tips hur man lagar fönster.
Känns betryggande att höra att just laga karm är det svåraste som finns:surprised:

Som lekman skiljer jag ibland på att fixa till nyskick eller förlänga avskrivningstiden med några år. Att fixa detta till nyskick blir svårt men att köpa sig lite tid är lättare

• Gilla
Anders7212 och 1 till
  • Laddar…
IngemarB IngemarB skrev:
Just det fönstret kanske stått öppet lite väl länge sommartid så vatten kan väl ha samlats i nederkant. Så jag fokuserar nog på att fixa. Inte få det som goodwill av leverantören.
Jag är glad över att ha fönster som tål att stå på glänt, i mtrl och utförande som gör att man kan och kunnat sova med öppet fönster, oavsett om det är i hus som jag byggt själv de senast 25 åren eller kåk som fyllt 70 år
Om fönster inte tål att vara ute måste det vara nått fel, har du eller tidigare ägare målat med 'plastfärg' och stängt in fukt i trät?

Om du gör hela jobbet med träbyte så välj tätvuxen fura, linolja och balsamterpentin, att fuska med 'skitvirke' från närmaste brädgård och färg som inte tål miljön är meningslöst.

IngemarB IngemarB skrev:
Känns betryggande att höra att just laga karm är det svåraste som finns:surprised:
På plats är nog knepigt. Jag har ett antal framför mig som jag samlar mod till. Dessutom putsad vägg utanför. Men det går bevisligen om man tittar på Petter Gantelius videor. :)

På plats är nog knepigt. Jag har ett antal framför mig som jag samlar mod till. Dessutom putsad vägg utanför. Men det går bevisligen om man tittar på Petter Gantelius videor. :)
En liten komplettering till inlägget:

Tillfrågade firmor som sysslar med fönster-renovering avråder från att laga, alternativt
har inte tid. Det märkliga var att fönsterfirman hävdade att "lönar sig inte och resten av fönstret kommer att ruttna ändå" Hmm...är röta smittsamt om man åtgärdar orsaken undrar man ju.
Återstår det som oftast blir resultatet, gör det själv eller köp nytt.
De flesta verkar vara överens om att det går att laga men svårt på plats.
Frågan är då hur svårt det är att plocka ur en fönsterbåge i ett vridfönster.
Sett lite inlägg där vissa hävdar att det knappt går från att andra säger att självklart går det, annars
skulle du inte kunna byta en trasig ruta.
Vad jag antar är att det handlar om att lossa tre skruvar, markerat på bild1. Eventuellt en insexskruv som jag har svårt att bedöma om den är genomgående.
För att lyfta ur fönstret från glid-spåret antar jag att plastbeslaget på bild 2 ska bort?
Någon som gjort det förr?
Fönstermekanism med tre utmärkta skruvar som är relevanta för demontering.
Skapa konto
Fönsterbåge med markerade skruvar som diskuteras för eventuell demontering.
Skapa konto

Jag känner inte till den modellen, men jag skulle tro att man tar bort bågen genom att lossa bågen från beslaget, inte beslaget från karmen. Kommer du åt att se hur beslaget är fäst i bågen?

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag känner inte till den modellen, men jag skulle tro att man tar bort bågen genom att lossa bågen från beslaget, inte beslaget från karmen. Kommer du åt att se hur beslaget är fäst i bågen?
Ser inte ut som beslaget går att lossa från bågen.
Metallbeslag med skruv fäst på vit båge mot blå himmel.
Skapa konto

• Gilla
Anders7212 och 1 till
  • Laddar…
Nej, vem vet. Det måste ju vara en tapp som är lagrad på något sätt. Det är i alla fall så man tar ut bågen på mina vridfönster, men jag har andra beslag.

IngemarB IngemarB skrev:
Vilken tur då att det bara är bågen som är totalslut på ditt fönster;)

Redigerat:
  • Gilla
IngemarB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.