Hej,
Änden på muren bredvid den gamla garagenedfarten har spruckit sönder.

Tänkte ”laga” detta med bruk som en snabbfix tills vi har finanser att göra om ordentligt om 5+ år (fasaden ska putsas om, källaren renoveras etc). Planen är att bygga upp med HusFix runt den gamla armeringen, forma kanterna med formplywood.

Tänker jag rätt?

Det viktigaste är inte att det blir fantastiskt snyggt, mer att barnfötter inte ska göra sig illa.

• Sprucken betongmurända med synlig gammal armeringsjärn bredvid en stängsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken betongmur med synlig gammal armering vid en garageinfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Billigare och enklare med en säck färdigblandad betong istället för husfix.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Gör rent riktigt med tex högtryckstvätt.
Prova att få bort så mycket rost du kan från järnen. Borra ev i något järn i det gamla.
Gör en form av något, skivor råspont eller liknande.
Blanda en säck med färdigblandad grov betong och slå i formen.
Riv formen efter någon dag, putsa ev med tex Murbruk B

Okej!

Hur ”rinnande” blir betong egentligen? Tänker att en utmaning kan bli att få ”gjutformen” att bli tät nedtill, det är ju skrovlig asfalt under. Kanske lägga ett skikt av något mindre rinnande närmast mark (typ HusFix eller liknande? - obs, ej extremt fäst vid HusFix, bara okunnig), låta det härda/torka och sen hälla betong? Trist att hälla några liter betong ner i dräneringsrännan för att gjutformen inte sitter tight..

Skippa husfixen helt, det har inget på din mur att glra. En bra form och betong är det som gäller.

Check.

Fler tips på att bygga en bra gjutform mottages!

Jag skulle tagit vinkelslipen med stenklinga och kapat av den biten på muren....
Tycker sällan den typen av lagningar blir bra, men du kanske lyckas bättre än mig!

• Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Beror på vattenmängd hur rinnig den blir, men blanda så tjockt du kan, ta i lite mer sand från en sandlåda eller så.
Blanda väl och ha i formen, låt det stå nån timme tills det har hårdnat lite och ha i normal blandat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.