Vi har en äldre (2012) inbyggd frys från Ikea och efter många års trogen tjänst har nu nedersta lådan gått i två bitar...

Den är sprucken tvärs över och det finns ju förstås inte några reservdelar längre till den. Vad kunde man försöka laga den med, någon tejp kanske?
Behöver ju vara något som tål kyla då, och den "misshandlas ju en del när man drar ut den... Jag funderade på åldersbeständig byggtejp, men hur reagerar den på kylan?

Har haft liknande problem med en Electrolux frys.
Där lagade jag genom att skära upp en colaburk och poppnita förstärkningar där lådan sprack.
Inte så snyggt men funkar.

edit stavning

• Gilla
anders07
  • Laddar…
F Frasse99 skrev:
Har haft liknande problem med en Electrolux frys.
Där lagade jag genom att skära upp en colaburk och poppnita förstärkningar där lådan sprack.
Inte så snyggt men funkar.

edit stavning
Jo, jag funderade också på någon extra plast och epoxy, men läste att epoxy inte fixar kyla och kan spricka...

MultiMan MultiMan skrev:
Sådan här (eller dyrare) ger iaf mekanisk koppling och inte bara limfog:

[länk]

[bild]

[länk]
Beställde en sån... Den var ju inte dyr så kanske värt ett försök...

MultiMan
Ja, 70W lär räcka länge till en fryslåda och du ska ju inte använda den så många gånger. Ett tips kan vara att först öva på någon annan skräpplast.

C cpalm skrev:
Tänker att någon sorts kantlist i t.ex. aluminium hjälper till att fördela belastningen när man drar ut lådan.
Typ nåt sånt här:
[länk]
[länk]
Hmm... Ja, inte dumt kanske, men det är rätt tight på sidorna och uppåt, sen är det nedersta lådan som är formad som ett snett "V" typ eftersom den har uttag för kompressorn sen på baksidan...

Bild?

AXS
Limma fast en remsa av plast med mjukt MS-polymer. Alla hårda limmer kommer garanterat att knäckas.

Kolla efter symbolen som visar vilken plast det är. Troligen PC eller PMMA.

MultiMan
Då tror jag mer på att smälta in klammer som jag tipsade om.

• Gilla
magnu
  • Laddar…
Såga till en bit plexiglas och limma med Araldit lim jag har limmat kylskåpslådor så

Bo arnold Bo arnold skrev:
Såga till en bit plexiglas och limma med Araldit lim jag har limmat kylskåpslådor så
Ja, se! Den håller ner till -50 grader

C
anders07 anders07 skrev:
Hmm... Ja, inte dumt kanske, men det är rätt tight på sidorna och uppåt, sen är det nedersta lådan som är formad som ett snett "V" typ eftersom den har uttag för kompressorn sen på baksidan...
Tänkte mest på framsidan där man håller på och drar i lådan. Det är iallafall grundorsaken till att våra lådor spricker.

C cpalm skrev:
Tänkte mest på framsidan där man håller på och drar i lådan. Det är iallafall grundorsaken till att våra lådor spricker.
Ah, jo, det är ju sant. Det är så vår gått av också, rakt på mitten, tvärs över. Antagligen något som "fastnat" lite och så har någon ryckt, dragit för hårt och gammal plast...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.