Hej,
Har en grupp utemöbler som fått ett träd över sig. Kan man svetsa ihop ben och gavlar på en gjutjärnsgrupp

Hur gör man? eller är det bara att köra till tippen?

Undrar
/Johannabacken

S
Om det är från Byarums bruk så är det sandgjuten aluminium.

Oavsett gjutjärn eller aluminium så går det att svetsa men det krävs en kunnig svetsare. Inget man gör som förstajobb med den billigaste Jula-svetsen. (Inget ont menat om Julas svetsar för den skull). Så frågan är om du vill kosta på att anlita en yrkesman?

M mlkjhr skrev:
Oavsett gjutjärn eller aluminium så går det att svetsa men det krävs en kunnig svetsare. Inget man gör som förstajobb med den billigaste Jula-svetsen. (Inget ont menat om Julas svetsar för den skull). Så frågan är om du vill kosta på att anlita en yrkesman?
Möblerna har gått i många bitar, finns ingen ekonomi att beställa jobbet. Jag ville bara ta reda på om det huvudtaget är möjligt, vad man behöver och avgöra om jag ska ge mig på det som hobbyprojekt.

Det stämmer att det nog är gjutaluminium (även om jag inte vet att det är Byarum). Tycker bitarna borde vara tyngre om det var järn.

Någon som vet hur man gör med gjutaluminium?

/Johan

Är det gjutjärn, är det hårdlödning med gassvets och mässings/bronslod som gäller. Är det aluminium, är det TIG svets med argon som skyddsgas och aluminiumlod som gäller. Tänkte du köpa utrustning för detta, så är det DYRT.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.