Har fått en gammal bosch sticksåg (se bild) som enligt uppgift "saknar en skruv". Jag antar att det är skruven som låser fast sågbladet för som det är just nu så kan man se rakt genom det främre handtaget och ner till där sågbladet ska sitta.
Är det någon här som känner igen sticksågen och vet hur den ska fungera? Den har Typ Nr 0 601 580 033 och jag hittar ingen modellbeteckning. Har hittat bosch reservdelskatalog för 0 601 580 003 vilket känns nära men jag kan inte riktigt tyda vilken del det är på bilden. Gissar på nr 67 och kanske 68 men det kanske är fler delar som saknas för en komplett sågbladsfasthållning? Skickar med en bild som visar vad som finns för tillfället.
Var är det bäst att gå för att beställa reservdelar? Är det värt besväret? Tacksam för all hjälp.
Är det någon här som känner igen sticksågen och vet hur den ska fungera? Den har Typ Nr 0 601 580 033 och jag hittar ingen modellbeteckning. Har hittat bosch reservdelskatalog för 0 601 580 003 vilket känns nära men jag kan inte riktigt tyda vilken del det är på bilden. Gissar på nr 67 och kanske 68 men det kanske är fler delar som saknas för en komplett sågbladsfasthållning? Skickar med en bild som visar vad som finns för tillfället.
Var är det bäst att gå för att beställa reservdelar? Är det värt besväret? Tacksam för all hjälp.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Utan att ha kollat på sprängskissen så tror jag ändå det är värt det, sågen ser ut som en GST 85, dvs en gammal klassiker. Ring till Boschs hotline så hjälper de dig säkert med att kolla vilka delar som behövs samt var du lättast beställer dem. Numret är 08-750 18 20.
Om orginalmedbringaren är sönder (vilket är troligt om skruven kunnat ramla ur) så behöver du en extra lång spårskruvmejsel också. Med den kan du dra åt skruven genom röret. Hade en sådan såg för länge sedan. Köpte i ett anfall av ordning ett antal reservskruvar så att jag skulle slippa driftavbrott i framtiden. Tror ni att jag hittade dem när jag behövde dem
. Robust och bra såg.
Har ingen längre... är fast i Festoolträsket.
VH/Findus
Har ingen längre... är fast i Festoolträsket.
VH/Findus
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Köpte nyligen denna skruv till min Bosch sticksåg (fast jag har en med bygelhandtag).
Sågen är från 1978 och går som en klocka.
Skruvens artikelnummer är 2 603 400 000
Klemmschraube/Clamp screw/Vis de serrage/Tornillo de apr
Påsen är märkt Bosch Skil Dremel också.
Den smala mejseln har du väl kvar, för du byter väl blad ibland.
Skruven kan hoppa ur och försvinna (den är liten) om man inte har dragit fast den ordentligt efter bladbyte.
Jag har förlorat två på 30 år!
Finns i lager på större verktygsaffärer/verkstäder.
Köpte mina (jag köpte två) på IMAB i Halmstad, företaget finns kanske i hela landet.
www.imab.se
Kostade 33 kr för två.
Fotplattan borde du kunna skruva loss och rikta med hjälp av hammare och skruvstycke.
Där jag jobbar sågar vi mycket hård tjock aluminiumplåt med dessa sticksågar, fast tryckluftsdrivna.
Vi har tillverkat egna fotplattor i ca 5 mm stålplåt.
Håller bättre än originalet.
Tillägg: IMAB artikelnummer 107599
Sågen är från 1978 och går som en klocka.
Skruvens artikelnummer är 2 603 400 000
Klemmschraube/Clamp screw/Vis de serrage/Tornillo de apr
Påsen är märkt Bosch Skil Dremel också.
Den smala mejseln har du väl kvar, för du byter väl blad ibland.
Skruven kan hoppa ur och försvinna (den är liten) om man inte har dragit fast den ordentligt efter bladbyte.
Jag har förlorat två på 30 år!
Finns i lager på större verktygsaffärer/verkstäder.
Köpte mina (jag köpte två) på IMAB i Halmstad, företaget finns kanske i hela landet.
www.imab.se
Kostade 33 kr för två.
Fotplattan borde du kunna skruva loss och rikta med hjälp av hammare och skruvstycke.
Där jag jobbar sågar vi mycket hård tjock aluminiumplåt med dessa sticksågar, fast tryckluftsdrivna.
Vi har tillverkat egna fotplattor i ca 5 mm stålplåt.
Håller bättre än originalet.
Tillägg: IMAB artikelnummer 107599
Denna och andra 85or har väl verktygslöst bladbyte, bara att snurra på svarta ratten när allt fungerar....KnockOnWood skrev:
Nej den fick jag inte med. Ska kolla med han jag fick den av men jag gissar att den försvann ungefär samtidigt som skruven för det var tydligen länge sedan det hände. Finns den också som reservdel möjligtvis eller är det bättre att försöka hitta en annan motsvarande?KnockOnWood skrev:
Har tyvärr inte IMAB i stan men kanske Swedol eller XL eller liknande kan ha.
Tackar så mycket för tipsen.
En gammal tråd är det men det hjälpte mig!
Beställde 2 skruvar idag från IMAB efter att ha köpt en liknande sticksåg på auktion igår (se bilden i första inlägget).
Dock inte exakt samma modell nr.
Nu har dom 1 st skruv kvar i lager... ;-)
Fotplattan fanns dock inte.
Tack för att ni hjälpte även mig!
Beställde 2 skruvar idag från IMAB efter att ha köpt en liknande sticksåg på auktion igår (se bilden i första inlägget).
Dock inte exakt samma modell nr.
Nu har dom 1 st skruv kvar i lager... ;-)
Fotplattan fanns dock inte.
Tack för att ni hjälpte även mig!