Byggahus.se

Laga eller byta ut köksluckor?

1. El Filipo
    Medlem · 106 inlägg
    Så här går det tydligen efter 6 år om man väljer Ikea-kök. Vid fläkten har ytorna luckrats upp av vattenånga och vid ugnen har lådor tagit skada av värme och ånga från ugnen.

Bör jag försöka slipa och lacka om detta själv (som glad amatör) eller tror ni att jag kan hitta nya luckor och få det att se snyggt ut (dvs. utan att färgnyans skiljer sig mot icke-utbytta luckor)?

2. Jiji
    Medlem · 2 195 inlägg
    Kan trösta dig med att det ser ut så i vårt Marbodalkök också. Jag leker med tanken på att skicka iväg alla luckor och lådor för att få dem omlackade men hittills har det verkat så himla jobbigt...

• Laddar…
  3. El Filipo
    Medlem · 106 inlägg
    Aha, beklagar.. Men då slipper jag i alla fall vara sur på Ikea i onödan :crysmile:

• Laddar…
  4. Jiji
    Medlem · 2 195 inlägg
    Faktum är att jag i ett annat hus satte in ett ikea-kök för 17 år sedan och det är ff fint. Fast det var inte folierade luckor.

Det här köket jag har nu har jag inte själv valt...

Jag kommer att låta lacka om alla luckor, det känns bara så väldigt jobbigt att ta ner dem... Men nu när vi jobbar hemifrån och jag ser köket på dagtid ser jag hur slitet det är så snart får jag ta mig samman.

5. El Filipo
    Medlem · 106 inlägg
    Samma här, jobbat hemma sedan i april och tittat på luckorna varje dag :crysmile:
    Lika bra att fixa detta på en gång och sedan fortsätta anpassa matlagningen för att inte råka ut för samma sak igen. Vatten kokar jag numera på andra sidan hällen (så att ångan antingen går rakt upp i fläkten eller ut på sidan där vi inte har luckor. Använder jag ugnen länge, och med mat som avger mycket ånga, så ser jag till att öppna lådorna några cm vid sidan. En gnutta omständigt.. Men det blir i alla fall inte värre.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · stockholm · 1 797 inlägg

magnu

Medlem
    Hur många luckor rör det sig om?

Det kostade mig runt 300 per lucka och runt 100 per lådfront på ett måleri. Jag blev riktigt nöjd med resultatet.

7. El Filipo
    Medlem · 106 inlägg
    Två st lådfrontar + två st dörrar. Har redan beställt från Ikea men tyvärr kommer inte ena dörren från leverantör förrän i slutet av året. Fick du exakt samma färg eller lät du måla om alla luckor/lådor?

Jag har en bit av stommen som måste åtgärdas och den kan jag ju inte montera ned, så kommer ta med en lucka till ett måleri för att få samma färg. Det är ju bara liten yta så tänker att jag utan problem kan slipa och måla den själv. Kanske måste stryka på något fukttåligt lack bara eftersom det blir ånga från kokande vatten m.m.

8. M

magnu

Medlem
    Jag hade ett hyggligt stort projekt,
    - Ventilationsrör ovanpå väggskåpen borttagna och ersatta med nya skåp i utrymmet (30cm höga)
    - Städskåpet (60 brett högskåp (garderob)) ombyggt till 3 stora lådor i underdelen, micro och mindre skåp ovan micron
    - Nya skåp ovanpå kyl och frys
    - byte av 40 brett skåp (vattenskadat)
    - byte av ventilationsaggregat ovan spisen till köksfläkt (ventilationen flyttad till vinden)

Vi tyckte om de gamla skåpluckorna, därför valde vi att behålla dem. Till de nya skåpen köpte vi IKEAs vita släta MDF-luckor, som i vissa fall fick sågas till något. Slutligen målades alla luckor så att de fick samma färg.

Jag passade på att penselmåla det synliga på stommarna när luckorna var på måleriet, då hade jag köpt färg på samma "recept" som måleriet använde.

9. El Filipo
    Medlem · 106 inlägg
    Kul, bra erfarenhet. Lackade du stommarna med något efter att du målat? Funderar på om man behöver npgot ytterligare skydd som motstår ånga från kokande vatten och dylikt?

10. M

magnu

Medlem
    Inget särskilt. Målade bara 2ggr med vanlig vattenlöslig snickerifärg. Det var ändå en märkesfärg, men jag har glömt vilken. Jag misstror noname budgetfärger.

• Laddar…
  11. El Filipo
    Medlem · 106 inlägg
    Fått hem nya luckor nu. Tycker att de gamla kanske är en aning gulare i färgen, men tror ärligt inte att någon annan än jag kommer märka skillnaden, så jag är nöjd. Kommer be färghandlaren plocka ut färgen från en av de nya luckorna för stommen.

Ny lådfront vs. gammal lådfront:

• Laddar…
  12. El Filipo
    Medlem · 106 inlägg
    Slipat och målat den lilla biten av stommen som var skadad. Bilder före fix, efter slipning, efter målning längst ner. Kommer behöva måla en vända till.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.