Byggahus.se
Hej,

Jag bor i ett gammalt hus från mitten av 1800 talet med gamla (oklart hur gamla) fönster där jag på södersidan behöver göra något åt fönstren, eller rättare sagt karmen. Som ni ser på bilden är det någon innan min tid som har "lagat" karmen och täckt över det hela med en plåtbit.
Vit målad trädörr och karm med metallgångjärn, slitage, sprickor och avflagningar synliga. Inomhusbelysning, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till frågan.

Karmen är angripen av röta under (misstänker jag) samt några mm över plåtbiten respektive ett par cm bredvid plåtbiten, tror ni det går att laga genom att fälla i nytt trä alternativt kemiskt trä?

Eller är jag fast i att byta fönster? Fönstren är givetvis i konstiga mått och svåra att matcha med övriga fönster på huset, dessutom sitter det 2 fönster till i samma rum som jag såklart helst vill matchar med varandra.

Vad säger alla kloka?
 
J Johannest1991 skrev:
Hej,

Jag bor i ett gammalt hus från mitten av 1800 talet med gamla (oklart hur gamla)
Jag tror när jag kikar på gångjärnen och dess skruvar att fönstren är lika gamla som du, eller max dubbelt så gammla, det är alltså inget att spara på om du kan hitta några gamla kvalitetsfönster som matchar husets övriga fönster.

Du kan ju öva dig på att byta ut skadade delar på karmen, blir det bra kan du ju hoppa över fönsterbyte.
 
F fribygg skrev:
mla, det är alltså inget att spara på om du kan hitta några gamla kvalitetsfönster som matchar husets övriga fönster.
Ja vad som är gammalt är ju relativt, menade mest att de inte var nya.

Har lagat en karm tidigare men det var mer mitt på, nu är det ju i hörnet, men du tror att det går?

Ska jag göra jobbet med att byta fönster tänker jag att det blir nya fönster så jag slipper göra det fler gånger!
 
J Johannest1991 skrev:
Ja vad som är gammalt är ju relativt, menade mest att de inte var nya.

Har lagat en karm tidigare men det var mer mitt på, nu är det ju i hörnet, men du tror att det går?

Ska jag göra jobbet med att byta fönster tänker jag att det blir nya fönster så jag slipper göra det fler gånger!
Det trodde nog den som monterade det där fönstret också, hoppas du isåfall väljer ett tätvuxet, linoljefärgsmålat fönster byggt med fett furuvirke som har förutsättningar att fungera i minst 100år så inte dina barn eller näste ägare återigen måste byta fönster om en halv mansålder.
 
F fribygg skrev:
Det trodde nog den som monterade det där fönstret också, hoppas du isåfall väljer ett tätvuxet, linoljefärgsmålat fönster byggt med fett furuvirke som har förutsättningar att fungera i minst 100år så inte dina barn eller näste ägare återigen måste byta fönster om en halv mansålder.
Har tagit in offert på RM fönster så det tänker jag ska hålla ett tag men slipper gärna dels kostnaden i att köpa en massa fönster och dels jobbet att slita ut alla om det går att laga det som är dåligt så får future Johannes hantera att byta vad det lider
 
Självklart går det att laga befintlig karm, men det är tveksamt om det är värt besväret på ett kanske 30-40år gammalt fönster om virket i bågarna inte är mycket bättre än det i den skadade karmen
 
  • Gilla
Kling 1
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Självklart går det att laga befintlig karm, men det är tveksamt om det är värt besväret på ett kanske 30-40år gammalt fönster om virket i bågarna inte är mycket bättre än det i den skadade karmen
Känns skönt att någon säger att det går att laga även i hörnet!

Bågarna är i okej skick.

Känns som att jag ska ge mig på detta när det slutar vara kallt!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.