Hej!

Igår kväll vid matlagningen började vår köksfläkt låta något alldeles våldsamt. Jag tycker det låter som att något i motorn har gått sönder. Den går fortfarande om man slår på den så det är inte elen utan det bör vara något mekaniskt. Någon som kan svara på vad det skulle kunna vara och om det lönar sig att serva fläkten eller om det är bättre att byta? Fläkten verkar vara från 2009...

Tack!

/Fredrik
 
Det verkar som att Bosch tror det är kallrasskyddet som har lossnat. Vilket låter rimligt då det strömmar kall luft in genom fläkten. Probemet just nu är bara att jag inte får loss själva beklädnaden då den verkar vara ditsatt på ett speciellt sätt så jag inte kan lyfta på beklädnaden för att kunna ta loss den. En träskiva är monterad dikt an ovanpå beklädnaden...
 
Läs bruksanvisningen så ser du hur fronten är fasthakad. Ger dig en bättre chans att få bort den, alternativt kan du ge upp....👍
 
I InsidersUnited skrev:
Läs bruksanvisningen så ser du hur fronten är fasthakad. Ger dig en bättre chans att få bort den, alternativt kan du ge upp....👍
Tack, jag har kollat bruksanvisningen men den är inte superdetaljerad om man säger så. Verkar som att den ska föras uppåt och sedan utåt men det är tyvärr omöjligt att röra beklädnaden uppåt pga träskivan som sitter monterad där.
 
Kan du ta en bild så man ser hur det ser ut?
 
Plåten ska vara i två delar, den översta (yttersta) ska lyftas cirka 0,5 cm sen dras framåt, sitter även fast lite på baksidan så man för benda ut den på baksidan.
 
M Megapixel skrev:
Plåten ska vara i två delar, den översta (yttersta) ska lyftas cirka 0,5 cm sen dras framåt, sitter även fast lite på baksidan så man för benda ut den på baksidan.
Tack! Det var så jag misstänkte att det låg till. Det verkar tyvärr som att den som monterade det hela har satt dit den först och sedan smällt på en skiva ovanför.

Helt omöjligt att lyfta 0,5 cm tyvärr. Som du ser på den andra bilden så ligger den an mot träskivan. Å andra sidan borde det inte vara hål rakt igenom där.

Enligt instruktionerna borde det vara en plåtdel från väggfästet som syns där. Dessutom verkar den vara vänd upp och ned då luftintaget satt nedtill på den övre delen....

Vet inte riktigt hur jag ska bete mig för att få loss det hela. Känns som att träinredningen är rätt rejält ditsatt tyvärr...
 
  • Köksfläkt inkapslad i träskåp, vita kakelplattor, modern köksdesign.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn där vit kakel möter brun träyta, små mellanrum finns och en skruv märks.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja den är tyvärr felmonterad. Vissa fläktar går att lossa motorn från undersidan kolla om du kan få loss den därifrån istället, då kanske du kommer åt den åt det hållet.
 
Hur sitter skivan med spotlighten fast? Kanske finns det skruvar på insidan av skåpet som går att lossa.
 
M Megapixel skrev:
Hur sitter skivan med spotlighten fast? Kanske finns det skruvar på insidan av skåpet som går att lossa.
Tror jag har hittat en lösning men det kommer ta lite tid... De mörkare skivorna är fastskruvade i stommarna så min tanke är att lossa allt som hänger runt fläkten och lyfta hela det partiet för att komma åt och lossa plåten. Inte helt optimalt tillvägagångssätt men det ser just nu ut att vara enklaste sättet ändå. Att komma åt underifrån kommer inte hjälpa mig att få dit kallrasskyddet igen så jag måste nog in uppifrån. Det blir ett jobb för morgondagen... :)
 
  • Gilla
Megapixel
  • Laddar…
Härligt, lycka till!
 
M Megapixel skrev:
Härligt, lycka till!
Det tog en stund att få loss allt... Men nu visade det sig att det var en del av kallrasskyddet som gått sönder, lossnat och ramlat ned i motorn. Efter att ha plockat bort den trasiga delen låter fläkten som normalt igen.

Misstänker att kallrasskyddet inte har någon större funktion egentligen så det borde väl gå att köra fläkten fram tills dess att jag får hit ett nytt kallrasskydd?

Stort tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Johannes Nord och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik73 skrev:
Det tog en stund att få loss allt... Men nu visade det sig att det var en del av kallrasskyddet som gått sönder, lossnat och ramlat ned i motorn. Efter att ha plockat bort den trasiga delen låter fläkten som normalt igen.

Misstänker att kallrasskyddet inte har någon större funktion egentligen så det borde väl gå att köra fläkten fram tills dess att jag får hit ett nytt kallrasskydd?

Stort tack för hjälpen!
Tjenare!

Jag upplever samma problem och har samma fläkt som du. Har du möjligtvis beteckning på fläkt eller kallrasskyddet?

//Johannes
 
J Johannes Nord skrev:
Tjenare!

Jag upplever samma problem och har samma fläkt som du. Har du möjligtvis beteckning på fläkt eller kallrasskyddet?

//Johannes
Absolut. I mitt fall är det en fläkt som heter DWB063650S/01. I manualen finns det en bild på delen som var trasig där det står 0128. Jag har ingen mer detaljerad beteckning än så.
 
  • Exploded view illustration of a fan DWB063650S/01 with a red arrow pointing to part number 0128.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.