Byggahus.se
Hej var nyligen på en mässa och där nämdes det att det finns en lag ang. säkerhetsfönster. De sa att om fönstret sitter under 600mm mätt från golvet måste man montera säkerhetsfönster. Gäller detta fönstret eller själva glasytan? Vårt fönster är monterat 590mm ovanför golvet och glasytan ca 690mm. Frågan är om vi måste montera säkerhetsfönster? Hur lyder lagen? kan inte hitta lagen någonstans.
 
Om man nyinstallerar fönster så skall det vara säkerhetsglas om dom monteras under 600mm från golv. Jag tog säkerhetsglas nu när vi bytte fönster då vi har småbarn som gärna klätrar på fönsterbänken.

Det kostar omkring 700kr/kvm om jag inte minns fel så det är ju lite dyrare men inte så farligt.
 
Ok, men gäller det fönstret eller själva glasytan? i mitt fall är ju glasytan 90mm från gränsen vilket borde vara ok eller?

Men som du säger det är inte så farligt dyrt så om man ligger på gränsen kanske det kan vara värt att investera i säkerhetsglas.
 
BBR heter lagen som gäller vid nybyggnad eller tillbyggnad, dvs där byggnaden uppförs som ny eller ökar i volym.
Reglerna skall uppfyllas oberoende av om bygglov eller bygganmälan krävs.
När man byter fönster i ett hus gäller alltså inte dessa regler.
Lagen heter BBR 2008 kap 8:353 ersätter 8:313.
Man mäter från golv till där glasytan börjar.
 
Tror det finns två typer som är ok.
Härdat och laminerat.
Någon som kan mer och vill utveckla de uppgifter jag har fått?
 
verktygsgurun skrev:
BBR heter lagen som gäller vid nybyggnad eller tillbyggnad, dvs där byggnaden uppförs som ny eller ökar i volym.
Reglerna skall uppfyllas oberoende av om bygglov eller bygganmälan krävs.
När man byter fönster i ett hus gäller alltså inte dessa regler.
Lagen heter BBR 2008 kap 8:353 ersätter 8:313.
Man mäter från golv till där glasytan börjar.

Tack så mycket har letat och letat efter denna lag. Eftersom min glasyta kommer hamna ovanför 600mm från golvet så behöver jag inte säkerhetsglas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.