Funderar du på att elda med äppelträdet du just högg ner, eller om du får ut mest kilowatt av gran, björk eller furu? Här visar vi en tabell över energiinnehållet i 15 olika träslag och förklarar vilka andra faktorer som påverkar hur mycket energi du får ut av veden.

Du kan läsa artikeln här: Energiinnehåll ved för 14 olika träslag - från al till äpple
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
I
Bättre för miljö, människa och i många fall ekonomi att inte elda alls för de som har hyfsat modern(värmepump) uppvärmning. Visst har vi haft par dagar med dyr el men generellt finns det ingen större vinning i att elda med ved för de allra flesta, snarare tvärtom.
 
Hur kan torr ved avge mindre energi? Vart tar den vägen menar ni?
 
  • Gilla
MrX2 och 2 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Hur kan torr ved avge mindre energi? Vart tar den vägen menar ni?
Trädets själ lever till stor del i den fuktiga delen precis innanför barken. När den försvinner blir det som är kvar torrt och tomt på liv och energi. Tragiskt, men sådan är naturen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Lostmoose och 14 till
  • Laddar…
Hur grov kan en syrén bli? Kan vissa buskar bli som träd? Snabbväxande är dom ju dessutom.

Hur bra brinner syrénved? Någon som har testat?
 
E Einh skrev:
Hur grov kan en syrén bli? Kan vissa buskar bli som träd? Snabbväxande är dom ju dessutom.

Hur bra brinner syrénved? Någon som har testat?
Ja, min pappa kapade upp syrener till mig när han gjorde en kraftig föryngring. Det är tung ved som brinner länge. Den blir ju dock inte så grov, så den lämpar sig nog bäst för spisar och kaminer. Ingenting att elda i pannan.
 
  • Gilla
Chubba och 4 till
  • Laddar…
Jag tillverkar all min ved av ask, både för eget bruk och försäljning. Varför skulle björk vara bättre än ask?
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Björk är inte bättre. Men den har ett klart lägre marknadsvärde och finns i mycket större mängd. Ask är nog bland den bästa veden som finns.

Jag upplever asp som klart lättare än al, men det beror kanske på hur den växt. Gran kan också variera väldigt mycket i densitet. Grenved från gran är bland det mest energirika du kan hitta.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Hur grov kan en syrén bli? Kan vissa buskar bli som träd? Snabbväxande är dom ju dessutom.

Hur bra brinner syrénved? Någon som har testat?
Våra grövsta syrener är 12-15 cm, men de är nog minst 50 år gamla. Jag skulle inte riktigt kalla dem för träd eftersom de inte står upprätt, men de har bara 2-3 stammar vardera som har konkurrerat ut de andra. Så visst kan de mer eller mindre bli träd. Vi har gallrat/fällt några som var upp till 8-9 cm i diameter, 3-4 meter höga och otroligt rangliga. Väldigt tung ved. Jag borde kanske räkna årsringarna innan de åker i kaminen nästa vinter.
 
  • Gilla
Chubba och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker mig finna att det finns en skillnad i hur/när energin avges när man eldar.
Efter granved så blir det mycket glöd, medans det inte alls blir lika mycket glöd efter björkved.
 
Av Egen erfarenhet > Ek ger mycket glöd och det kan bli extremt varmt i kaminen.
Det har skadat insidan på min kamin. Både Metall och tegel har tagit skada då jag under en period bara eldade med Ek.
Björk är nog bäst och vad tillverkarna konstruerar för. Jag tror att man skall vara försiktig med högre energivärden än björkens.
Jag blandar därför Ek, Björk, Tall och Gran så att det blir jämnare värme i kaminen.
 
L lnorlin skrev:
Av Egen erfarenhet > Ek ger mycket glöd och det kan bli extremt varmt i kaminen.
Det har skadat insidan på min kamin. Både Metall och tegel har tagit skada då jag under en period bara eldade med Ek.
Björk är nog bäst och vad tillverkarna konstruerar för. Jag tror att man skall vara försiktig med högre energivärden än björkens.
Jag blandar därför Ek, Björk, Tall och Gran så att det blir jämnare värme i kaminen.
Kan ju också vara så att veden inte legat tillräckligt länge för att all garvsyra skulle gått ur, har sett många som påstått att det är minst två år som gäller, gärna längre. Och även då rekommenderas det att blanda ut rätt kraftigt.
 
  • Gilla
lnorlin och 1 till
  • Laddar…
Är det så att garvsyran verkligen "går ur"? Jag har färgat rätt gammal ek genom kemisk reaktion med garvsyran och jag märkte ingen skillnad mot nyare ekvirke.
 
M mattoys skrev:
Jag tycker mig finna att det finns en skillnad i hur/när energin avges när man eldar.
Efter granved så blir det mycket glöd, medans det inte alls blir lika mycket glöd efter björkved.
Är det inte tvärtom? Att det blir mer glöd av björk än granved?
 
E Einh skrev:
Är det inte tvärtom? Att det blir mer glöd av björk än granved?
Jag trivseleldar bara björk och gran i en öppen spis. Skulle säga att det inte är någon skillnad på glöd. Dock så ryker gran mycket mer och lämnar mer oförbränd bark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.