16 833 läst ·
52 svar
17k läst
52 svar
Låg lön Fibertekniker/Projektledare (Fiberoptik - internet)
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
komplett skitsnack och ren rasism.H heimlaga skrev:Hur tänker du nu?
För det första leder det till att inhemska arbetare blir arbetslösa. I Finland har vi till exempel 13% arbetslöshet samtidigt som de utländska låglönearbetarna har tagit över och ersatt oss. Den som anställer inhemsk arbetskraft kan inte konkurrera längre och det gör att allt större del av befolkningen slås ut i arbetslöshet. Det stora antalet arbetslösa som måste få bidrag tömmer statskassan och hela välfärdssamhället håller på nedmonteras medan allt fler slås ut helt ur samhället. Hela ekonomin urholkas och alla företag går dåligt då så många invånare saknar köpkraft.
Det är alltså inte bra för oss i Finland.
Bulgarerna som kommer hit får så låga löner att de inte går att leva på i Finland. En bulgar räcker inte ens till ett minimum av mat och kläder och pendling och en varm sovplats om man bor här och betalar för sig. Alltså har de familjerna kvar i misären i slummen i Bulgarien och så måste arbetarna som kommer till Finland dryga ut sin magra lön med att stjäla. De för inte hem någon större summa pengar till Bulgarien så landet förblir fattigt.
Det är alltså inte bra för Bulgarien och bulgarerna.
Skulle man däremot ha ett system där alla som arbetar i landet garanteras kollektivavtalsenlig lön skulle det gagna alla:
-Dels skulle hederliga skattebetalande företag med inhemska anställda kunna konkurrera.
-Dels skulle tillgången på arbetskraft säkras så att det inte blir ockerlöner under högkonjunktur eftersom man tar in utlänningar då de inhemska har fullt upp.
-Dels skulle köpkraften hållas uppe när de inhemska arbetarna inte bara lever på socialbidrag i år efter år efter år utan chans att någonsin få något arbete.
-Dels skulle vi ha arbete för drägliga löner och kunna skapa oss ett drägligt liv.
-Dels skulle statskassan inte tömmas.
-Dels skulle de bulgarerna som kommer hit kunna fara hem när kontraktsperioden är slut med en nätt summa pengar på fickan och investera pengarna på hemmaplan och småningom få Bulgarien på fötter.
Ren vinst över hela linjen för allihop utom för skurkföretagen.
självklart stjäl inte alla utlänningar för att överleva, de finns säkerligen de som gör de men finns svenskar som stjäl med.
Att de tjänar pengar är klart de gör annars hade de ju inte fortsatt arbeta här?
Finns inget som hindrar svenska arbetare att vidareutbilda sig och göra sig eftertraktade på marknaden.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Nu är det ju inte ALLTID det är den höga kompetensnivån som gör att det sitter en polsk chafför i bilen kanske utan att dom jobbar för typ halv lönen har inget med rasism att göra alls när dom kommer hit och följer svenska lagar så tycker jag det är ok
De krävs en enorm kompetensnivå för att köra en bil eller?Andreas_kalmar skrev:
Jag använder ofta utländsk arbetskraft och dom har ofta lika kompetensnivå som svensk ibland bättre ibland sämre.
Kan ju vara så att svenskarna tar för bra betalt också
Jag läser vad du skriver hemlaga. Hemskt om Finland är så korrupt. Jag har jobbat i Finland, men med bas i Sverige, under ett antal år. I en helt annan bransh dock. Kommer ihåg ett tillfälle när jag träffades finske controller för första gången (jag var nordisk chef) och denne sa att hon förväntade sig en femsiffrig bonus varje år oavsett prestation, god vän med VDn. Det fick hon inte. VDn visade sig, vid en internrevision, bla ha bjudit familj och nära företag på lyxhotell och formel 1 tävlingar i Spanien. Vi hittade ytterligare tveksamma spenderingar. Då trodde jag att det handlade om en enstaka korrupt VD, men nu börjar jag undraH heimlaga skrev:Hur tänker du nu?
För det första leder det till att inhemska arbetare blir arbetslösa. I Finland har vi till exempel 13% arbetslöshet samtidigt som de utländska låglönearbetarna har tagit över och ersatt oss. Den som anställer inhemsk arbetskraft kan inte konkurrera längre och det gör att allt större del av befolkningen slås ut i arbetslöshet. Det stora antalet arbetslösa som måste få bidrag tömmer statskassan och hela välfärdssamhället håller på nedmonteras medan allt fler slås ut helt ur samhället. Hela ekonomin urholkas och alla företag går dåligt då så många invånare saknar köpkraft.
Det är alltså inte bra för oss i Finland.
Bulgarerna som kommer hit får så låga löner att de inte går att leva på i Finland. En bulgar räcker inte ens till ett minimum av mat och kläder och pendling och en varm sovplats om man bor här och betalar för sig. Alltså har de familjerna kvar i misären i slummen i Bulgarien och så måste arbetarna som kommer till Finland dryga ut sin magra lön med att stjäla. De för inte hem någon större summa pengar till Bulgarien så landet förblir fattigt.
Det är alltså inte bra för Bulgarien och bulgarerna.
Skulle man däremot ha ett system där alla som arbetar i landet garanteras kollektivavtalsenlig lön skulle det gagna alla:
-Dels skulle hederliga skattebetalande företag med inhemska anställda kunna konkurrera.
-Dels skulle tillgången på arbetskraft säkras så att det inte blir ockerlöner under högkonjunktur eftersom man tar in utlänningar då de inhemska har fullt upp.
-Dels skulle köpkraften hållas uppe när de inhemska arbetarna inte bara lever på socialbidrag i år efter år efter år utan chans att någonsin få något arbete.
-Dels skulle vi ha arbete för drägliga löner och kunna skapa oss ett drägligt liv.
-Dels skulle statskassan inte tömmas.
-Dels skulle de bulgarerna som kommer hit kunna fara hem när kontraktsperioden är slut med en nätt summa pengar på fickan och investera pengarna på hemmaplan och småningom få Bulgarien på fötter.
Ren vinst över hela linjen för allihop utom för skurkföretagen.
Men oavsett så är ju Finland topp 3 (före Sverige) på internationella Transparency Index. Dvs ett av världens minst korrupta länder.
Hur hänger det ihop med vad du berättar här i forumet?
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ja det krävs faktiskt viss kompetens för att köra lastbil förutom körkort så ska man ha yrkeskompetensbevis för att framföra bilen i EU är inte ens en månad sen jag fick hjälpa en chafför att backa in bil och trailer för han inte redde ut det själv. Nu blev det lite långt från ämnetH hul skrev:
tror mig jag har stött på många inkompetenta svenska chafförer.Andreas_kalmar skrev:
En körde rakt in i våran byggställning medans folk stod och arbetade 5 våningar upp på ställningen.
de finns bra och dålig arbetskraft överallt.
Kan någon göra arbetet lika bra och billigare såklart kommer man anställa dom.
Sluta gnälla och gör sig eftertraktad på marknaden istället.
Det är bra för dig när en person kan utföra ditt arbetet för halva din timpeng eftersom denne inte behöver leva och skatta i Sverige också?H hul skrev:om någon kan utföra arbetet billigare så är de positivt ja.
då blir ju slutkostnad för mig som kund billigare och min köpkraft ökar vilket är bra för samhället och tillväxten.
Varför ska svenska arbetare ha någon förtur på arbetsmarknaden bara för att dom är födda i Sverige? Utländska arbetare utför arbeten lika bra som svenska
Ja, om man är ärlig. En hint: alla betalar inte skatt.H hul skrev:
Man kan också bo som en hund, arbeta 14 timmar om dagen och sedan åka hem och bo i hemlandet där man jämförelsevis tjänat väldigt fina pengar på slavarbetet och lever betydligt billigare än i Sverige.
Detta kan naturligtvis anses som bra för personen som slipper Bo och leva i Sverige.
Men berätta nu, hur är detta bra för DIG?
Eftersom du kan köpa det billigare genom att utnyttja andra människor?
Att någon annan kan ta ditt levebröd eftersom konkurrens är snedvriden?
Hemmakatten
Gällande korruptionen i Finland så förekommer den i huvudsak inom områden där den inte är olaglig. Det vill säga som gratisarbete eller ockerlönsarbete åt ett företag i hopp om att de skall anställa en. Mer sällan som kontant betalning under bordet åt företagets ägare men strängt taget är det ju lagligt att betala åt vem man vill med sina egna beskattade pengar.
Jag har själv fått sparken en gång för att jag inte betalade "avgifterna" kontant utan kvitto åt chefen när han kom och begärde pengar. Det kunde handla om mellan en dagslön och två veckolöner per gång. Då jag pressade arbetskamraterna kom det fram att de betalade och de uppmanade mig att betala. De obetalda "avgifterna" angavs som uppsägningsorsak vid "uppsägning av skäl som beror på arbetstagaren".
Efter vad jag har hört av andra är mitt fall långt ifrån unikt även om det inte är allmänt.
Däremot är det allmänt i nästan alla företag att man inte anställer den som på ett eller annat vis har fallit utanför. Det räcker med att man någon gång i livet har varit sjuk eller arbetslös en längre period eller för att man skall vara oanställbar.
När jag sökte arbete som ingenjör fick jag höra helt öppet att jag måste förstå att man inte kan anställa en ingenjör som inte har tillräckligt rika föräldrar, en som kommer till intervjun i en sådär gammal bil, en som är finlandssvensk, en som är uppvuxen på landet och talar dialekt. Framför allt måste jag förstå att man inte kan anställa en ingenjör som tidigare har arbetat som vanlig arbetare.
Det finns med andra ord en spricka rakt igenom arbetsmarknaden. Har man fötts av rätt föräldrar och har rätt kontakter och rätt bakgrund kommer man automatiskt in på bättre halvan och får kollektivavtalsenlig och lagenlig lön och har det bra.,,,,och tror förmodligen att alla har det så.
Hamnar man på sämre halvan så är enda vägen upp att köpa en anställning......och ofta får man ingenting för pengarna för de arbetsgivarna som är emottagliga för mutor eller gratisarbete är ju sällan de mest seriösa.
Samhället och arbetsmarknaden är alltså kluvna i två parallella verkligheter.
hul
Har du någonsin varit arbetslös?
Om inte så är det dags för dig att inse att när inhemsk arbetskraft konkurreras ut blir du också arbetslös och då har du ingen köpkraft alls efter en tid när statskassan är tom och bidragen slut.
Jag tyckte det där var egocentriskt och kortsynt tänkande att "alla" får det bättre när allt bara handlar om att just du får ökad köpkraft under en kort tid.
Gällande korruptionen i Finland så förekommer den i huvudsak inom områden där den inte är olaglig. Det vill säga som gratisarbete eller ockerlönsarbete åt ett företag i hopp om att de skall anställa en. Mer sällan som kontant betalning under bordet åt företagets ägare men strängt taget är det ju lagligt att betala åt vem man vill med sina egna beskattade pengar.
Jag har själv fått sparken en gång för att jag inte betalade "avgifterna" kontant utan kvitto åt chefen när han kom och begärde pengar. Det kunde handla om mellan en dagslön och två veckolöner per gång. Då jag pressade arbetskamraterna kom det fram att de betalade och de uppmanade mig att betala. De obetalda "avgifterna" angavs som uppsägningsorsak vid "uppsägning av skäl som beror på arbetstagaren".
Efter vad jag har hört av andra är mitt fall långt ifrån unikt även om det inte är allmänt.
Däremot är det allmänt i nästan alla företag att man inte anställer den som på ett eller annat vis har fallit utanför. Det räcker med att man någon gång i livet har varit sjuk eller arbetslös en längre period eller för att man skall vara oanställbar.
När jag sökte arbete som ingenjör fick jag höra helt öppet att jag måste förstå att man inte kan anställa en ingenjör som inte har tillräckligt rika föräldrar, en som kommer till intervjun i en sådär gammal bil, en som är finlandssvensk, en som är uppvuxen på landet och talar dialekt. Framför allt måste jag förstå att man inte kan anställa en ingenjör som tidigare har arbetat som vanlig arbetare.
Det finns med andra ord en spricka rakt igenom arbetsmarknaden. Har man fötts av rätt föräldrar och har rätt kontakter och rätt bakgrund kommer man automatiskt in på bättre halvan och får kollektivavtalsenlig och lagenlig lön och har det bra.,,,,och tror förmodligen att alla har det så.
Hamnar man på sämre halvan så är enda vägen upp att köpa en anställning......och ofta får man ingenting för pengarna för de arbetsgivarna som är emottagliga för mutor eller gratisarbete är ju sällan de mest seriösa.
Samhället och arbetsmarknaden är alltså kluvna i två parallella verkligheter.
hul
Om inte så är det dags för dig att inse att när inhemsk arbetskraft konkurreras ut blir du också arbetslös och då har du ingen köpkraft alls efter en tid när statskassan är tom och bidragen slut.
Jag tyckte det där var egocentriskt och kortsynt tänkande att "alla" får det bättre när allt bara handlar om att just du får ökad köpkraft under en kort tid.
Tanken är ju att hela EU ska ha samma levnadsstandard. Då kommer vår att gå ner för att kunna lyfta Bulgarien och Rumänien med flera.
Vi ska inte ha robotar heller för dom tar våra arbeten?H heimlaga skrev:hul
dessa jäkla symaskiner som gör våra sömmerskor arbetslösa
låt mig inte ens börja om traktorerna som tar arbeten från bönderna.
dessa frågor kommer upp hela tiden men man måste anpassa sig.
varför ska du ha en fördel när bara för du är född i ett visst land?
Alla svenskar betalar inte skatt heller, eller menar du att är vanligare bland utlänningar?K Kortling skrev:Ja, om man är ärlig. En hint: alla betalar inte skatt.
Man kan också bo som en hund, arbeta 14 timmar om dagen och sedan åka hem och bo i hemlandet där man jämförelsevis tjänat väldigt fina pengar på slavarbetet och lever betydligt billigare än i Sverige.
Detta kan naturligtvis anses som bra för personen som slipper Bo och leva i Sverige.
Men berätta nu, hur är detta bra för DIG?
Eftersom du kan köpa det billigare genom att utnyttja andra människor?
Att någon annan kan ta ditt levebröd eftersom konkurrens är snedvriden?
Men vad är det du inte förstår arbetar man i Sverige betalar man skatt i Sverige, de är lagen.
Moms betalas ju alltid i Sverige även om du bara befinner där här kort tid, eller hur menar du att du kommer undan de?
Är konkurrensen snedvriden för att någon kan göra jobbet lika bra som du men billigare, snarare du som är bortskämd kanske? Eller du är ersättningsbar se till att utbilda dig gör dig oersättlig.
Du måste anpassa dig som alla andra
Det du beskriver, Heimlaga, är definitivt olagligt, korrupt och fruktansvärt. Det du säger är att Finland är delat I två delar, en med normala regler för ett demokratiskt och rättssäkert land, och en del där människor utnyttjas i ett slags skuggsamhälle?
Konkurrens är snedvriden eftersom att vissa människor kanH hul skrev:Alla svenskar betalar inte skatt heller, eller menar du att är vanligare bland utlänningar?
Men vad är det du inte förstår arbetar man i Sverige betalar man skatt i Sverige, de är lagen.
Moms betalas ju alltid i Sverige även om du bara befinner där här kort tid, eller hur menar du att du kommer undan de?
Är konkurrensen snedvriden för att någon kan göra jobbet lika bra som du men billigare, snarare du som är bortskämd kanske? Eller du är ersättningsbar se till att utbilda dig gör dig oersättlig.
Hur menar du att jag är bortskämd? Jag lever och bor i Sverige, det kostar att ha 50% skatt på varje tjänad kronaH hul skrev:Alla svenskar betalar inte skatt heller, eller menar du att är vanligare bland utlänningar?
Vissa länder har inte detta, det är alltså billigare att leva i dessa länder. Dessa människor kan alltså överleva på en långt lägre timpeng än vad jag kan.
Jag sänker gärna min timpeng om mina omkostnader minskat i motsvarande grad.