Lite info om systemet:
Bosch Compress 6000 AWM (luft/vatten)
3 slingor med fix strypning på returen
Slinga 1: enrörssystem radiatorer övervåning
Slinga 2 enrörssytem radiatorer undervåning
Slinga 3: golvvärme badrum med termotstat från LK (och extra cirkulationspump?)
Har fått strypa golvvärme och övervåningen lite på returen för att få mer flöde på undervåningen då sista radiatorer på den slingan va lite för kalla.

Några frågor:
1. Har ett delta T på mellan 3-4 grader, tycker det känns lite?

2. Känner jag på returrören och framledledningen från de olika slingorna känns det med 100% sanorlikhet vara en större tempdiff än 3-4 grader. Framledning verkar rätt men returen är betydligt kallare. Kollade lite i installationsmanualen och det verkar finnas en ”bypass”. Är det det som gör att returen ”får en högre uppmätt temp” än om jag känner på returrören innan bypassen? Eller hur funkar det?

3. Tycker också bypassen känns ungefär lika varm som framledningen. Ska det vara så?

4. Har också precis fått igång lan uppkoppling och app så, har haft en effektivitet på strax över 3 idag då utetemperatur varit ca 8-10 grader. Känns lågt?

• Illustration av säkerhetsgrupp för Bosch Compress 6000 AWM, visar anslutningar och komponenter som cirkulationspump, bypass och framledningstemperaturgivare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
En baypass är för en VP måste ha ett flöde över sig hela tiden,får den inte det så får den hicka och löser på högtryck. Detta kan ske om termostater eller annat stänger. Blir även så att returen till VP kommer att få en högre temp tillbaka.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
B
Du skriver inget om framtempen. Den är helt avgörande för prestandan.

Enrörssystem brukar ha relativt höga krav på framtemp, vilket normalt ger dålig effektivitet.

Helst ska man ju inte ha nån bypass, det är ett nödvändigt ont i vissa fall.m, eftersom värmepumpar har höga flödeskrav. Bypassen släpper ju fram till retur, så det är klart att tempen känns närmare framtempen. Men mät temperatuen så du vet jag tycker det är svårt att avgöra med bara handen...

J jonaserik skrev:
En baypass är för en VP måste ha ett flöde över sig hela tiden,får den inte det så får den hicka och löser på högtryck. Detta kan ske om termostater eller annat stänger. Blir även så att returen till VP kommer att få en högre temp tillbaka.
Hur mycket är det som brukar gå via bypassen och hur justeras det?

B BSOD skrev:
Du skriver inget om framtempen. Den är helt avgörande för prestandan.

Enrörssystem brukar ha relativt höga krav på framtemp, vilket normalt ger dålig effektivitet.

Helst ska man ju inte ha nån bypass, det är ett nödvändigt ont i vissa fall.m, eftersom värmepumpar har höga flödeskrav. Bypassen släpper ju fram till retur, så det är klart att tempen känns närmare framtempen. Men mät temperatuen så du vet jag tycker det är svårt att avgöra med bara handen...
Ligger runt 42 på framledning nu när det är 5 grader ut.

Menar du att systemet skulle bli effektivare om jag hade 2 rörs eller ännu fler slingor? Är väll fortfarande samma mängd energi som måste ut till radiatorerna? Eller hur ska man tänka?

Vad är det som avgör hur mycket som går via bypass? Verkar inte vara någon ventil man kan justera manuellt. Det verkar också vara standard på denna typ av pump från Bosch i och med att det är i installationsmanualen.

F Fredrik Jo skrev:
Hur mycket är det som brukar gå via bypassen och hur justeras det?
I bland är det bara ett rör 15mm som sitter där, ingen justering finns och det är för VP:s skull. Hur mycket som går förbi är svårt att säga. Finns det någon ventil vid rörets anslutningar. Stängs en baypass så måste minst en GOLVSLINGA VARA HELT ÖPPEN och det brukar vara bad/dusch då. Det går att ta bort den, då blir det lite mer kraft ut i slingorna, som i bland behövs,när en förbigång stängs.

J jonaserik skrev:
I bland är det bara ett rör 15mm som sitter där, ingen justering finns och det är för VP:s skull. Hur mycket som går förbi är svårt att säga. Finns det någon ventil vid rörets anslutningar. Stängs en baypass så måste minst en GOLVSLINGA VARA HELT ÖPPEN och det brukar vara bad/dusch då. Det går att ta bort den, då blir det lite mer kraft ut i slingorna, som i bland behövs,när en förbigång stängs.
Det ser ut som bilden jag bifogade i originalinlägget, ser ingen möjlighet att kunna justera. Returslingorna är ju som sagt i princip kalla, antar att typ all energi som går avges, retur vatten nära rumstemp (är ju en rörsystem med element i serie). Tänker att det skulle bli jättestort delta T utan bypass. Slingorna för radiatorerna är ju alltid öppna..

B
F Fredrik Jo skrev:
Ligger runt 42 på framledning nu när det är 5 grader ut.

Menar du att systemet skulle bli effektivare om jag hade 2 rörs eller ännu fler slingor? Är väll fortfarande samma mängd energi som måste ut till radiatorerna? Eller hur ska man tänka?

Vad är det som avgör hur mycket som går via bypass? Verkar inte vara någon ventil man kan justera manuellt. Det verkar också vara standard på denna typ av pump från Bosch i och med att det är i installationsmanualen.
Många enrörssystem har hög delta T, och även ofta rätt hög framtemp. Hög framtemp ger sämre cop.

Ett element som man kör 45-30 (medeltemp 37C) ger ungefär lika mycket effekt som om man kör samma element på 40-35 (medeltemp 37c).

Detta innebär att tvårörssystem generellt passar värmepump bättre, eftersom den kan jobba med lägre temperaturer då.

Jag vill minnas att lite äldre "standard" dimensionering brukar innebära ca 40C framtemp vid 0C ute. Att du ligger på 42 redan vid 5c indikerar ju att prestandan inte kommer vara på topp.

Jag har inte sett en bypass som är okontrollerbar tidigare direkt på värmepumpen, jag trodde det var standard att man satte en flödesvakt på värmepumpen och installatören fick tillse att rörsystemet hanterar tillräckligt högt flöde, T.ex. genom att lämna en slinga på golvvärmen utan termostat (eller annan bypass vid fördelare). Exakt vilket flöde som minst krävs beror på värmepumpens design.

Jag tycker det känns som en dum lösning, man tappar lite i effektivitet på att ha det så som de gjort.

F Fredrik Jo skrev:
Det ser ut som bilden jag bifogade i originalinlägget, ser ingen möjlighet att kunna justera. Returslingorna är ju som sagt i princip kalla, antar att typ all energi som går avges, retur vatten nära rumstemp (är ju en rörsystem med element i serie). Tänker att det skulle bli jättestort delta T utan bypass. Slingorna för radiatorerna är ju alltid öppna..
Du måste få upp flödet, är cirkpumpen på max. I en del VPfinns det att ställa i automat eller konstans fart på pumpen, se till att den går i konstant läge.

B BSOD skrev:
Många enrörssystem har hög delta T, och även ofta rätt hög framtemp. Hög framtemp ger sämre cop.

Ett element som man kör 45-30 (medeltemp 37C) ger ungefär lika mycket effekt som om man kör samma element på 40-35 (medeltemp 37c).

Detta innebär att tvårörssystem generellt passar värmepump bättre, eftersom den kan jobba med lägre temperaturer då.

Jag vill minnas att lite äldre "standard" dimensionering brukar innebära ca 40C framtemp vid 0C ute. Att du ligger på 42 redan vid 5c indikerar ju att prestandan inte kommer vara på topp.

Jag har inte sett en bypass som är okontrollerbar tidigare direkt på värmepumpen, jag trodde det var standard att man satte en flödesvakt på värmepumpen och installatören fick tillse att rörsystemet hanterar tillräckligt högt flöde, T.ex. genom att lämna en slinga på golvvärmen utan termostat (eller annan bypass vid fördelare). Exakt vilket flöde som minst krävs beror på värmepumpens design.

Jag tycker det känns som en dum lösning, man tappar lite i effektivitet på att ha det så som de gjort.
Ja, känns som det borde vara bättre att öka flödet genom slingorna istället för att skicka massa i bypassen. Men kanske också finns en poäng att värma returvattnet lite? Det är ju som sagt väldigt kallt innan det blandas med vatten från bypassen..

J jonaserik skrev:
Du måste få upp flödet, är cirkpumpen på max. I en del VPfinns det att ställa i automat eller konstans fart på pumpen, se till att den går i konstant läge.
Finns ett manuellt vred på cirkulationspumpen som är satt på max.

B BSOD skrev:

Verkar se ut som bilden i original inlägget, gissar att den röda är säkerhetsventilen och inte för att justera flöde i bypassen?

Har gått i tankar om man kan konvertera till två-rörsystem. Nya radiatorer från 2016, rör dragna i krypgrund och i kattvinderna (plast/pex). Dels för att enklara justera jämn temp i olika rum, men också om det finns fördel med bättre effektivitet på pumpen. Tror du att det är en stor/dyr konvertering?

• Rörsystem med kopparrör och en röd säkerhetsventil; diskussion gäller möjlig konvertering till två-rörsystem för bättre temperaturreglering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
F Fredrik Jo skrev:
Ja, känns som det borde vara bättre att öka flödet genom slingorna istället för att skicka massa i bypassen. Men kanske också finns en poäng att värma returvattnet lite? Det är ju som sagt väldigt kallt innan det blandas med vatten från bypassen..
Genomsnittstempen på fram + retur från ett element säger väldigt mycket om effekten på elementet. Med värmepump vill man ju ha ganska låg delta T över elementen, så de nyttjar värmeöverförande ytan väl. Att returen är superlåg från elementen är bara dåligt. Försök att öka flödet genom elementen, lyckas du med det kan du säkert sänka framtempen och hålla samma temp inne. Vilket ger bättre driftläge för värmepumpen.

Jag har inte själv justerat enrörssystem, men det är ju svårare eftersom en ändring på det första elementet påverkar alla efterföljande. Gissar att man får jobba iterativt och justera lite, vänta nån dag, se hur förändringar påverkar, justera lite till.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
B
F Fredrik Jo skrev:
Verkar se ut som bilden i original inlägget, gissar att den röda är säkerhetsventilen och inte för att justera flöde i bypassen?

Har gått i tankar om man kan konvertera till två-rörsystem. Nya radiatorer från 2016, rör dragna i krypgrund och i kattvinderna (plast/pex). Dels för att enklara justera jämn temp i olika rum, men också om det finns fördel med bättre effektivitet på pumpen. Tror du att det är en stor/dyr konvertering?
Låter ju som man borde kunna få dit rör hyggligt lätt med de förutsättningarna. Men det blir säkert svindyrt i alla fall, känns inte som det går att anlita hjälp till nånting längre utan att det kostar skjortan.

Märkligt att man 2016 fortfarande höll på med 1-rörssystem. Gissar att det är nån av modulhusbyggarna som för "prisvärda" hus, som kör med den standarden?

Moderna ettrörssystem för lågtemp 55°/45° vid DVUT fungerar alldeles utmärkt. Flera modulhusfabrikanter bygger så. Rätt dimensionerade radiatorer är en förutsättning och man behöver ofta successivt välja aningen större radiatorer utefter slingan. Sedan ska man inte ha för många radiatorer på respektive slinga.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.