Hej,

Fråga mig inte hur det gått till, men på något egendomligt sätt har jag klarat mig genom vuxenlivet trots att jag knappt har godkänt i matte A (ja, jag borde inte skolkat, det var väldigt dumt). Men nu tog det stopp och jag skulle därför behöva er hjälp.

Vi ska bygga hus med en takhöjd på 2950 mm på nedervåningen och ett mellanbjälklag på 345 mm. Nu till min fråga: om vi vill ha en rak trappa, vilken minimilängd skulle ni säga behövs för en sådan trappa för att få ett behagligt steg?

Tack på förhand!

Bästa svaret

Åsa Lund
Djupet på varje steg plus två gånger höjden mellan stegen ska vara 63-65 cm
En bekväm höjd på stegen är 18 cm
Längden på varje steg blir alltså 65-18-18=29 cm
Total höjd mellan golven i ditt hus är 330 cm
330/18= 18 steg
Trappans längd blir alltså 18×29=522 cm plus plats att landa ovanför och nedanför trappan
Lycka till!

• Gilla
H_kan@88 och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för den pedagogiska förklaringen, Åsa!

Åsa Lund
Lycka till med trappan!
Det är ingen exakt vetenskap så anpassa höjder och djup på stegen efter verkligheten

Cheesen
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Djupet på varje steg plus två gånger höjden mellan stegen ska vara 63-65 cm
En bekväm höjd på stegen är 18 cm
Längden på varje steg blir alltså 65-18-18=29 cm
Total höjd mellan golven i ditt hus är 330 cm
330/18= 18 steg
Trappans längd blir alltså 18×29=522 cm plus plats att landa ovanför och nedanför trappan
Lycka till!
Men det där stämmer ju inte riktigt, stegdjupet bör vara runt 29 men stegdjupet är inte steglängd. Djupet går ju in under nästa steg. Sen bör en trappa ej vara varken för flack eller för brant för att bli bekväm. Nånstans runt 30-40 grader brukar bli bra. Jag tror att en så lång flack trappa kommer att kännas jobbig att gå i.

Här har TS ett bra verktyg för att beräkna sin trappa.
http://www.zhitov.ru/en/lestnica/

Redigerat:
Fast trappformeln som Åsa refererar (djup + 2ggr längd...) är en tumregel för att trappan skall vara bekväm att gå i. Det stegdjup på i det här fallet 29 cm är då den "geometriska" längden som passar hur man går. Att man sedan av estetiska skäl låter ett trappsteg skjuta ut över det under eller skjuta in under det över, beroende på hur man ser det påverkar inte stegdjupet. Men det påverkar hur djupt steget skall vara när man tillverkar det.

Så om trappformeln kommer fram till ett stegdjup på 29cm, men man vill ha 20mm överlapp, så får man tillverka steg som är 31 cm djupa.

Trappformeln handlar om förhållandet mellan hur högt man lyfter foten mot hur långt man för fram foten när man går i trappan. formeln ger en erfarenhetsmässigt bekväm gång.

• Gilla
anaitis och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.