1 537 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Lämplig ersättare för vår 2009 CTC EcoEl / EcoAir 107?
Vår värmeanläggning börjar bli till åren så jag börjar leta efter en lämplig ersättare innan denna rasar. Skulle vilja ha tips på vilken effekt vi behöver på nästa pump, samt vilka modeller jag bör titta närmare på?
Om huset:
Tegelhus med källare, byggt 1970, i Visby
111kvm förstaplan + 111kvm källare (används som boende).
Källarmuren (25cm betonghålsten) är inte isolerad
~4 vuxna personer i hushållet, 2 badrum, 2 kök
2022-09 installerade jag nytt ventilationssystem med värmeåtervinning (FTX) samt isolerade vinden (från ~20cm kutterspån till ~60cm träfiberull).
2023-08 fick jag upp solceller (24kwp, öst/väst)
Årsförbrukning:
Helåret 2022: 11 251kwh
Helåret 2023: 9 524kwh
Nuvarande värmesystem:
CTC EcoEL 1550 samt EcoAir 107, installerad 2009.
Total Drifttid: 129269 timmar
Total drifttid kompressor: 38550 timmar
Elvärme kWh: 43789
Högsta framl c: 42
Det sista året (2023-08 - 2024-08) har anläggningen gått:
Drifttid 12 månader: 8894 timmar
Drifttid kompressor 12 månader: 2408 timmar
Elvärme kWh 12 månader: 1162 kwh
Baserat på dessa driftvärden, vilken kapacitet tror ni vi behöver på en ny pump?
Önskemål på ny anläggning:
- effektvakt så värmeproduktionen stryps när huvudsäkringarna går tungt
- bättre kapacitet på tappvarmvatten (vi måste idag aktivera "Extra Varmvatten" (ergo: elspets) på CTCn för att kunna använda badkaret)
- Varmvattenlagring? Har lösa drömmar om att kunna dumpa solproduktionen till varmvatten de timmar då säljpriset på el är för lågt. 200-300 liter VVB eller accumulator-tank vore väldigt intressant.
- nätverkskommunikation och styrning (ifall anlägningen integrerar bra med Home Assistant så är jag maximalt nöjd.
)
Om huset:
Tegelhus med källare, byggt 1970, i Visby
111kvm förstaplan + 111kvm källare (används som boende).
Källarmuren (25cm betonghålsten) är inte isolerad
~4 vuxna personer i hushållet, 2 badrum, 2 kök
2022-09 installerade jag nytt ventilationssystem med värmeåtervinning (FTX) samt isolerade vinden (från ~20cm kutterspån till ~60cm träfiberull).
2023-08 fick jag upp solceller (24kwp, öst/väst)
Årsförbrukning:
Helåret 2022: 11 251kwh
Helåret 2023: 9 524kwh
Nuvarande värmesystem:
CTC EcoEL 1550 samt EcoAir 107, installerad 2009.
Total Drifttid: 129269 timmar
Total drifttid kompressor: 38550 timmar
Elvärme kWh: 43789
Högsta framl c: 42
Det sista året (2023-08 - 2024-08) har anläggningen gått:
Drifttid 12 månader: 8894 timmar
Drifttid kompressor 12 månader: 2408 timmar
Elvärme kWh 12 månader: 1162 kwh
Baserat på dessa driftvärden, vilken kapacitet tror ni vi behöver på en ny pump?
Önskemål på ny anläggning:
- effektvakt så värmeproduktionen stryps när huvudsäkringarna går tungt
- bättre kapacitet på tappvarmvatten (vi måste idag aktivera "Extra Varmvatten" (ergo: elspets) på CTCn för att kunna använda badkaret)
- Varmvattenlagring? Har lösa drömmar om att kunna dumpa solproduktionen till varmvatten de timmar då säljpriset på el är för lågt. 200-300 liter VVB eller accumulator-tank vore väldigt intressant.
- nätverkskommunikation och styrning (ifall anlägningen integrerar bra med Home Assistant så är jag maximalt nöjd.
Bumpelibump! Hur bör jag läsa mina drift-timmar? Säger de oss någonting om vad jag bör tänka för nästa pump?
CTC själva rekommenderar en CTC 610M med EcoZenith 360. Den ska ge 150 liter mer varmvatten.
Men jag funtar på om CTC EcoZenith i555 Pro är en bättre inomhusmodul, med tanken att kunna använda den mer som ett energilager för huset?
i555 rymmer 540 liter, vilket motsvarar ungefär ~32 kWh
EcoZenith 360 rymmer 225 liter, vilket ger ~13kWh
(jag räknar på användbart temperaturspann 35-85 grader)
Prisskillnaden är inte skyhög - ungefär 15000kr. (väldigt billigt jämför med husbatteri av motsvarande kapacitet)
Vinterdagar så drar huset 40-50kwh så den större tanken hade kunnat låta oss styra förbrukningen i hög utsträckning. Borde jag välja en större pump för att kunna trycka i mer energi på kortare tid?
Tänker jag galet?
CTC själva rekommenderar en CTC 610M med EcoZenith 360. Den ska ge 150 liter mer varmvatten.
Men jag funtar på om CTC EcoZenith i555 Pro är en bättre inomhusmodul, med tanken att kunna använda den mer som ett energilager för huset?
i555 rymmer 540 liter, vilket motsvarar ungefär ~32 kWh
EcoZenith 360 rymmer 225 liter, vilket ger ~13kWh
(jag räknar på användbart temperaturspann 35-85 grader)
Prisskillnaden är inte skyhög - ungefär 15000kr. (väldigt billigt jämför med husbatteri av motsvarande kapacitet)
Vinterdagar så drar huset 40-50kwh så den större tanken hade kunnat låta oss styra förbrukningen i hög utsträckning. Borde jag välja en större pump för att kunna trycka i mer energi på kortare tid?
Tänker jag galet?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 520 inlägg
Solfångare på väggen till acktank är roligare 
Hej, känner inte till CTCs VPs så du får gärna berätta kapaciteten på din nuvarande och dina framtida alternativ.
Vi sitter i ett motsvarande hus byggt 1969 (120+120kvm) och tillbyggt 2001 med 100kvm (isoblock och golvvärme). Sedan 2007 värms allt upp av en Nibe F2020 på 8kW som gått som en klocka. Vi har således både ett högtemperatur- och ett lågtemperatur system. Reglerar det mesta i huset själv i ett HA-system med några enkla undercentraler (ESP32-baserade). Jag går också i funderingar på en ny VP, vilken kapacitet den ska ha samt ackumulatortanks storlek.
Har du bytt till moderna radiatorer så du har ett lågtemperatur system?
Vi sitter i ett motsvarande hus byggt 1969 (120+120kvm) och tillbyggt 2001 med 100kvm (isoblock och golvvärme). Sedan 2007 värms allt upp av en Nibe F2020 på 8kW som gått som en klocka. Vi har således både ett högtemperatur- och ett lågtemperatur system. Reglerar det mesta i huset själv i ett HA-system med några enkla undercentraler (ESP32-baserade). Jag går också i funderingar på en ny VP, vilken kapacitet den ska ha samt ackumulatortanks storlek.
Har du bytt till moderna radiatorer så du har ett lågtemperatur system?
Tror att EcoAir 107 är en 7kw pump.
Jag har kvar de gamla radiatorerna så det vore bra om den nya pumpen kan hantera lite högre framledningstemperatur. (... Den nuvarande hävdar att framledningen aldrig varit särskilt hög - 42c som mest - men jag misstänker att den sensorn kanske varit dåligt placerad under hela livstiden? Eller så har damen vi köpte av helt enkelt accepterat några kalla veckor varje år.)
Jag har kvar de gamla radiatorerna så det vore bra om den nya pumpen kan hantera lite högre framledningstemperatur. (... Den nuvarande hävdar att framledningen aldrig varit särskilt hög - 42c som mest - men jag misstänker att den sensorn kanske varit dåligt placerad under hela livstiden? Eller så har damen vi köpte av helt enkelt accepterat några kalla veckor varje år.)
... och kapaciteten dina framtida alternativ?
Vår F2020 har cirka 30% bättre verkningsgrad vid en framledningstemperatur på 35C än 50C när det är +2C ute. Antar att ungefär det samma gäller för din VP, så fundera på om inte ett radiatorbyte kan vara en klok investering. Max 42C i ett radiatorsystem dimensionerat för oljeeldning (gissar jag) verkar osannolikt. Sätt dit ett par Dallas temperatursensorer på radiatormatningen och returen och läs in dem till din HA så får du fakta efter kommande vinter.
Vår F2020 har cirka 30% bättre verkningsgrad vid en framledningstemperatur på 35C än 50C när det är +2C ute. Antar att ungefär det samma gäller för din VP, så fundera på om inte ett radiatorbyte kan vara en klok investering. Max 42C i ett radiatorsystem dimensionerat för oljeeldning (gissar jag) verkar osannolikt. Sätt dit ett par Dallas temperatursensorer på radiatormatningen och returen och läs in dem till din HA så får du fakta efter kommande vinter.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 520 inlägg
Låg framledningstemperatur är ju bra, och radiatorer är ju inte speciellt dyra.
Nibe S2125-8 annars? Den ger hög framledningstemperatur
Nibe S2125-8 annars? Den ger hög framledningstemperatur
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 520 inlägg
Hur är det med de nyare CTC pumparna, dom är också bra men funkar dom till din gamla innedel? Då kan man ju spara lite.
Annars har jag för mig att nibes delar har solvärmare/slinga som option
Annars har jag för mig att nibes delar har solvärmare/slinga som option
EcoZenith i555 Pro är en tekniktank med solslinga och styrning för alla olika värmekällor; sol, el, ved etc.
Att byta 18 radiatorer för att få lite bättre coop verkar svårt att räkna hem. Men jag ska nog göra som Nossaile sade och sätta sensorer på framledning och retur för att dubellkolla värdena den här vintern.
Att byta 18 radiatorer för att få lite bättre coop verkar svårt att räkna hem. Men jag ska nog göra som Nossaile sade och sätta sensorer på framledning och retur för att dubellkolla värdena den här vintern.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lämplig setup för dimbara LED-downlights till ett LK IHC Living system
El -
Vad är ett lämpligt avfettningsmedel för ett lackat golv?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken övervakningskamera lämplig för ett skjul 140m från routern?
Villalarm & Hemautomation -
Lämplig ersättare till dimmer SBD315RC
El -
Lämplig kabel/lösning för LED i fönstersmyg
El