4 700 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Lägsta kostnad för vinterbonat fritidshus - vad är realistiskt?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag funderar på att bygga ett enkelt men komplett fritidshus och vill ha koll på vad som är rimlig lägsta kostnad.
Förutsättningar:
Går det att komma undan under 2 miljoner totalt?
Tacksam för erfarenheter och tankar!
Jag funderar på att bygga ett enkelt men komplett fritidshus och vill ha koll på vad som är rimlig lägsta kostnad.
Förutsättningar:
- Tomt finns med avlopp, vatten och el vid tomtgräns
- Ca 80-90 kvm BoA
- Ska vara vinterbonat
- Ska innehålla kök och badrum
- Fokus på prisvärde. D v s ingen kakel i badrum. Billigast möjliga köksmöbler etc.
- Mycket enkla arbeten kan jag göra själv (t.ex. målning, lägga golv) allt annat måste lejas bort.
Går det att komma undan under 2 miljoner totalt?
Tacksam för erfarenheter och tankar!
Hej och välkommen till Byggahus!
Kika på Älvsbyhus de har både 1 och 11/2 plans hus på ca 85m2, nyckelfärdigt under två mille
Om du ska komma undan med lägre totalkostnad för ditt stompaket+montering tror jag att du bör göra det mesta av jobbet själv.
Kika på Älvsbyhus de har både 1 och 11/2 plans hus på ca 85m2, nyckelfärdigt under två mille
Om du ska komma undan med lägre totalkostnad för ditt stompaket+montering tror jag att du bör göra det mesta av jobbet själv.
Hur ser det ut med markarbete? Man läser ju skräckhistorier där det drar iväg upp mot 3/4 miljon...
Bästa svaret
Mina tankar går såhär:
Materialet till byggnaden du beskriver bör gå att köpa för ca 1 mille, hantverkare landar på minst lika mycket till.
Vill du ha billigt och nyckelfärdigt så tror jag Älvsbyhus är svårslagna.
Men när du skriver "under 2 mille totalt", tänk då även på följande poster som inte ingår i några kalkyler från hustillverkarna, det kan lätt gömma sig en halv mille i nedanstående:
-Markarbete
-Kross och ev fyllnadsmassor
-Bygglovsavgift
-Kontrollansvarig
-Försäkring
-Byggel
-Fiberanslutning
-Fraktkostnader
Materialet till byggnaden du beskriver bör gå att köpa för ca 1 mille, hantverkare landar på minst lika mycket till.
Vill du ha billigt och nyckelfärdigt så tror jag Älvsbyhus är svårslagna.
Men när du skriver "under 2 mille totalt", tänk då även på följande poster som inte ingår i några kalkyler från hustillverkarna, det kan lätt gömma sig en halv mille i nedanstående:
-Markarbete
-Kross och ev fyllnadsmassor
-Bygglovsavgift
-Kontrollansvarig
-Försäkring
-Byggel
-Fiberanslutning
-Fraktkostnader
Dessutom bara för att el, vatten och avlopp finns vid tomtgräns betyder det inte att det inte tillkommer anslutningsavgifter om det är nyanslutning. Då dessa i många fall dras fram i större områden men själva kostnaden betalas först när man börjar nytta ledningar.
Så om det är inte betalt behöver man nog lägga in detta i sin kalkyl också.
Så om det är inte betalt behöver man nog lägga in detta i sin kalkyl också.
Nog ingår väl både frakt, grund och lite markarbete och grus i Älvsbyhus priser?G Gabbe1 skrev:
80-90 m2 över 2 miljoner är ju inte klokt. Varför klassar du målning som enkelt arbete? Det är svårare än att sätta panel och få det bra tycker jag.
Sätter man sig bekvämt tillrätta i hantverkarnas knä och betalar deras Dodge Ram 1500 blir det snabbt dyrt. Kanske ger man sig därefter ut på byggahus och påstår att ett badrum inte går att göra för under 400 000. Fast det är klart, fakturerar du för din tid kan det ju vara bra ekonomiskt ändå.
Sätter man sig bekvämt tillrätta i hantverkarnas knä och betalar deras Dodge Ram 1500 blir det snabbt dyrt. Kanske ger man sig därefter ut på byggahus och påstår att ett badrum inte går att göra för under 400 000. Fast det är klart, fakturerar du för din tid kan det ju vara bra ekonomiskt ändå.
Vi byggde till ett fritidshus med ca 50 m2. Det var tidigare på 30 m2. Vi gjorde allt arbete utom grund, stomresning, takläggning, sprutisolering i väggar o tak, installering luft/luft vp och tätskiktet i badrummet själva. Dvs golv från botten och upp, innerväggar, ytterväggar (utegips + trä), innertak, el,va, allt målningsarbete, rätta till tomten, 2 trädäck mm mm.
Kök, va-anslutning och elanslutning fanns sedan tidigare.
Alla inköp gjordes till hantverkarnas inköpspris + 5% eller billigare.
Totalkostnaden för detta var 2017 drygt 1 miljon kronor, då... Kan tillägga att snickarna vi anlitade gjorde ett fantastiskt bra, billig och snabbt arbete!!!
Min misstanke är nog att det är svårt att komma under 2,5 till 3 miljoner även om man gör betydligt mer arbete själv än vad du avser att göra. Men kanske kan en byggsats minska kostnaden något? Men ingår eller tillkommer sådant som kök, tomtarbete, grund, klickgolv mm i en byggsats?
Kök, va-anslutning och elanslutning fanns sedan tidigare.
Alla inköp gjordes till hantverkarnas inköpspris + 5% eller billigare.
Totalkostnaden för detta var 2017 drygt 1 miljon kronor, då... Kan tillägga att snickarna vi anlitade gjorde ett fantastiskt bra, billig och snabbt arbete!!!
Min misstanke är nog att det är svårt att komma under 2,5 till 3 miljoner även om man gör betydligt mer arbete själv än vad du avser att göra. Men kanske kan en byggsats minska kostnaden något? Men ingår eller tillkommer sådant som kök, tomtarbete, grund, klickgolv mm i en byggsats?