Nu har jag börjat riva mitt ena badrum (renoverat på 80-talet) för vatten- o avloppsstambyte.
Är det så svårt att lägga plastmatta själv?
Det är väl mest runt brunn, wc-avlopp o hörn man får böka lite med varmluftpistol.
Är det bättre med plastmatta eller våtrumstapeter på väggarna?
På golvet är det nu träplankor - asfaltsmatta - flytspackel ca 3 cm - plastmatta.
Kan jag behålla flytspacklet förutom den sista halvmetern jag huggit upp (där stammarna ligger), o där istället lägga golvskiva (ev. dubbla golvskivor) - prima - spackla fall mot brunn? Det finns väl golvbrunnar man kan hänga i golvskivan, blir det tillräckligt stabilt?
På väggarna är det nu spånskivor, kan jag behålla dessa under plastmatta/våtrumstapet eller bör jag sätta gipsskiva utanpå (våtrumsgips behövs väl inte för plastmatta)?
Jag ska bara ha duschkabin, så det blir ju inget "direktsprut" av vatten mot vägg eller golv.
Jag återkommer snart när jag rivit det andra badrummet, det är nog byggt runt 1950, så det blir spännande att se vad som döljer sig under! :D

Ingen som vet....?

T
Nej, du kan inte lägga en plastmatta själv, först och främst behövs det vissa specialverktyg och sedan är det inte lätt för en lekman att svetsa fogar m.m.

Ring en firma istället!

Ja alltså klart man kan lägga själva. Vet några få hemmafixare som lagt matta själv med bra resultat men vet fler som misslyckats tyvärr.

I dagens läge med Rot avdrag och med tanke på att själva mattläggningen går såpass snabbt och du endast betalar halva arbetskostnaden är det knappt lönt.

Gör övriga jobbet men hyr in för mattan är mitt tips så jag håller med föregående talare

Mvh Lorant

Jag hör väl med till de få som valt att lägga in mattor i nya badrummet och jag tvekade inte på att anlita bort själva läggningen av matta på golv och vägg med tanke på rot avdrag samt garanti mm, skär jag fel så kan det vara kört samt så är det lite trix vid hörn mm att tänka på såg jag + diverse verktyg man inte har så jag tvekade inte.

Men det känner man nog själv, har man lagt in mattor förr så man har lite hum och anlag så visst ingenting är väl omöjligt brukar man väl säga ;)

Ett annat tips försök att gör badrummet enligt normer dvs godkända mattor etc.

Samt du kanske tröttnar på kabinen efter ett tag och vill ha badkar eller fri dusch då är det ju förberett för det redan.

Har själv duschat i en kabin nu i 4år i väntat på att flytta in i ett annat hus så att det känns skönt att bli fri kabinen nu faktist :)

Men givetvis så får man beakta sin ekonomi också för det drar ju lätt iväg.

Lycka till iaf.

Jag tror nog att det går bra själv bara man är noggrann, det knepiga är ju runt brunn, wc-avlopp o hörn, men jag är säker på att klara det.
Det kommer i alla fall att bli bättre än mattan som ligger nu, det är inte snyggt gjort.

se till att använda en puruskniv eller en jafo skärmall så fixar du det lätt med brunnen, wcvloppet skär du stort som en snusdosa och värmer så får du en krage upp på röret, du kan även göra en mall till hörnen med 45graders vinkel

Mikael_L
Jag bemödar mig att göra allt själv på huset vi bygger.
Hittills har det bara grävningen som det givetvis anlitades en grävare med en schysst 15-tons band-grävmaskin. En VVS-are som kopplade in vattenservisen pga att kommunen krävde detta (fast egentligen är det rätt skönt också att inte gjort det där själv, som ligger oinspekterbart nedgrävt på 2 meters djup) samt att två betongkillar fick göra själva gjutningen av plattan, efter vi själva satt form, golvvärme och armering. (Garageplattan gjöt vi själv dock)
Och jag har inga planer på att anlita några fler hantverkare än en för ventilationsinjustering och kontroll i slutet.

Men om jag inriktar mig på TS frågeställning ...
Ja, vi har alltså diskuterat det här med matta resp klinker/kakel i badrummet en del nu, jag är ingen direkt motståndare mot matta, det är ju ett funktionellt sett utmärkt material och tjejen närmast föredrar matta.
Men på minussidan anför jag att jag inte kan lägga matta själv. Jag är helt och hållet av den uppfattningen att detta är ett olämpligt jobb för en hemmafixare, hur duktig och driven man än är.

Men jag ska bevaka den här tråden, för skulle det anses vara fullt möjligt så kan jag omvärdera min ståndpunkt.
Men som kinglolle skriver, så är det kanske inte så där jättedyrt att leja bort. Fast vi kan inte nyttja ROT pga nybygge. :S

Vi har nyligen renoverat badrum samt bastu och då lagt in plastmatta. Stilrent, snyggt och enkelt att hålla rent. Jag ser mig själv som rätt händig men just våtrumsmatta skulle jag inte ge mig på. Klart att det kan gå men risken ser jag helt enkelt som för stor. Kan tillägga att vi betalade 3300 kr för ca 7 kvm, före rot (och exkl. själva mattan). Och då ingick underarbetet. Även om jag egentligen inte vet om det är ett bra pris eller inte så är det knappast värt att göra det själv.

Konstigt inställning för att vara här på bygghus.se där många av oss som princip vill göra allt själv, varför skulle våtrumsmatta vara så svårt ?

3300 är väl inte så mycket pengar vid ett badrum, men kan jag köpa mattan själv för 500:- och lägga in själv så är det ju 2800 sparat.

Förmodligen är prispåslaget rätt stort, jag har inte ens lyckats hitta någon priser på våtrumsmatta, det brukar indikera skråfasoner.

Jag hejar på tompa21. glöm inte rapportera hur det gick.

/benny

Mikael_L
Benny_Steen skrev:
Konstigt inställning för att vara här på bygghus.se där många av oss som princip vill göra allt själv, varför skulle våtrumsmatta vara så svårt ?...
Jag håller helt med dig.

Jag har sett ett proffs svetsa matta en gång. Det såg ju hur lätt ut som helst. :)

Något år senare försökte jag själv lite (på ett ganska oviktigt ställe) och det blev bara kacka ... :S
Det har i alla fall knäckt mitt självförtroende vad det gäller plastmatta. Limning och sånt tror jag att jag skulle gå land med.

T
Mikael_L skrev:
Jag håller helt med dig.

Jag har sett ett proffs svetsa matta en gång. Det såg ju hur lätt ut som helst. :)

Något år senare försökte jag själv lite (på ett ganska oviktigt ställe) och det blev bara kacka ... :S
Det har i alla fall knäckt mitt självförtroende vad det gäller plastmatta. Limning och sånt tror jag att jag skulle gå land med.
Ja, det är svetsningen som är det svåra, särskilt i hörn och runt rör.

@ Benny_Steen: En våtrumsmatta till ett badrum kostar verkligen inte bara 500 spänn och sedan ska man köpa verktygen också, bl.a varmluftspistol svetsmunstycke m.m.......

Vad kostar den då ? Jag har ingen aning.

Hade gärna sett man kunde se priser på nätet. Det finns ju för allt annat inom VVS och el (som många inte heller gör på egen hand. "vanligt" folk tror ju inte man FÅR sätta ihop två VP-rör på egen hand :-)

köpa verktyg kanske behövs. men special verktygen hyr man. Varmluftpistoler är billigare och kan faktiskt användast till annat om man inte redan har den, Skulle bli dyrt om man måste _köpa_ en vibratormaskin när man skall lägga gårdsten hemma

nåja, jag vet faktiskt inte själv, men är lite konfunderad på "ge upp" mentaliteten kring våtrumsmatta.

/benny

Nja, Jag tillhör också "ge upp" kategorin, av främst av följande anledningar. Mattan är dyr och jag saknar erfarenhet att kapa till den. Om jag skär fel kanske jag måste kasta mattan för en hel del pengar. De dröjer till nästa gång, jag kan inte repetera mina nylärda kunskaper, tills jag glömt bort dem. Mattor är svintunga och jag är rädd om min rygg. Om man verkligen ska lägga in mattan själv, skadar det nog inte att öva på att svetsa lite spillbitar innan svetsar mattan.

är plattsättare men lägger även lite mattor...
Magnu: vad tror du ett kaklat badrum väger? själv bär jag hellre en rulle på 50kg än 1000kg plattor fix flyt... även om det är i 25kg högar

Öva på svetsning och att halsa över rör, underarbetet är också mycket viktigt det mesta syns under matta
"Bästa" mattorna är dom homogena som tex optima och eminent men också dom enligt mig fulaste...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.