Byggahus.se
Hej, är en nybliven medlemm i detta forum, men jag har läst och följt med i intressanta frågeställningar, men ej hittat så mycket om mitt senaste "problem"

Så till min fråga:
Jag kommer att installera Japos ventillerat golv i ett hus med betongplatta, LK spårskiva 70 mm, stegisolering, samt ett övergolv på 14/15 mm. Enligt vissa experter så är det inte bra, då LK EPS spårskiva ej är tillräckligt hård....,det finns risk att man upplever att golvet sviktar, då "knopparna" på japos matta trycks in i EPS-isoleringen.

finns det någon/några forummedlemmar som har lagt ett övergolv på 14/15 mm direkt på LK spårslvor, som i sin tur ligger på Japos ventilerade matta, vilka erfarenheter har ni?

Eller måste jag lägga övergolvet på en Spånskiva och därmed minska takhöjden med ytterligare 12 mm

Mvh Rolle
 
Hej igen...

Finns det inga erfarenheter, eller synpunkter i detta forum ang på lämpligheten att lägga 14/15 mm parkettgolv direkt på värmeplåtarna och LK EPS 70 mm spårskiva. Spårskivan ligger direkt på Jape ventilationsgolv?

Rolle
 
Har du hört med leverantörerna om de har några synpunkter? Borde vara steg ett.

Några reflektioner utan att ha erfarenhet av EPS eller ventilationsgolv: om problemet är att ventilationsgolvet trycks in i EPSen låter det inte så effektivt att lägga spån ovan golvvärmeskivan. Kanske sprider lasten lite mer än bara golvet men tror att det är marginellt och du får ungefär samma intryck. 12 mm spån ger inte heller så mycket extra styvhet att det bör hjälpa jättemycket. Jag skulle vilja lägga något styvt mellan ventilationsgolvet och golvvärmeskivan istället. Skulle exempelvis kunna tänka mig en hård board med några millimeter tjocklek. Blir mindre bygghöjd då med.
 
Tack för svaret, kommer att kolla upp det

Har varit i kontakt med LK kundservice och de rekommenderade två huvudalternativ

Alternativ 1
- Jape ventilationsgolv 7 mm
- 70 mm spårskiva
- värmeplåtar 1 mm
- stegdämpning/ foam 2 mm
- spontatad golvspånskiva, finns som 12mm alt 16 mm, som då limmas i sporten
- parkettgolv 14 mm

Total bygghöjd ca 106 mm/110mm

Alternativ 2
- Jape ventilationsgolv 7 mm
- 50 mm EPS isolering
- 22 mm spårad golvskiva, som limmas i sporten
- värmeplåtar 1 mm
- stegdämpning/foam 2 mm
- parkettgolv 14 mm

Total bygghöjd ca 96 mm

Alternativ 2 känns OK, då övergolvet blir tunnare, (mera golvvärme) men isoleringen mot plattan blir sämre, än för alternativ 1. Men det finns förmodligen EPS på 60 mm.

Kommer också att kolla lite på det förslag som Berniberg lämnade

Rolle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.